Hoe werkt een speekseltest?

In België geldt er een nultolerantie voor drugs in het verkeer. Er worden regelmatig drugscontroles uitgevoerd door de politie waarbij wordt gecontroleerd op verboden stoffen. 
Zodra de politie een vermoeden heeft dat je onder invloed van drugs bent, wordt er gebruik gemaakt van een zogenaamde speekseltest. Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen over dit onderwerp zoals hoelang je positief blijft testen na gebruik, wat een speekseltest eigenlijk aantoont en hoe een drugscontrole nu eigenlijk verloopt.

Hoe lang test je positief op een speekseltest?

Uiteraard blijven niet alle drugs even lang opspoorbaar. De meerderheid verdwijnt zelfs vrij snel uit het bloed en urine. Soms zit daar wel nog een aanzienlijk verschil op. In het geval van heroïne zijn er sporen in urine terug te vinden tot 5 dagen na gebruik, terwijl het na 12 uur al niet meer op te sporen is in het bloed.

Kijken we naar drugs in het verkeer, is cannabis ontegensprekelijk het meest aanwezig. Na het roken van een joint, kan je 24 uur (soms zelfs nog langer) later nog steeds positief testen op een speekseltest.

Wat kan je zien op een speekseltest?

Zodra je drugs neemt, produceert het lichaam bijproducten om de drug af te breken. Aan de hand van deze zogenoemde metabolieten, toont de test aan of er wel of geen drugs in het bloed zit. Let wel, een dergelijke test zegt dus niets over de hoeveelheden en vormt daardoor geen juridische basis om iemand te vervolgen. 

Is de speekseltest positief? Dan wordt er een speekselstaal afgenomen dat achteraf wordt onderzocht in een laboratorium om het resultaat van de speekseltest te bevestigen. Vanaf dat moment telt het resultaat pas als geldig bewijs, waarna je voor de politierechtbank zal moeten verschijnen. 

Als het speekselstaal wordt geweigerd of niet kan worden afgenomen, wordt er een bloedanalyse gedaan om de waarden te achterhalen.

Hoe verloopt een drugscontrole?

Tijdens een drugscontrole, die vaak gepaard gaat met een alcoholcontrole, gaat de politie na of er aanwijzingen zijn dat de chauffeur onder invloed van drugs is. Denk dan aan vernauwde pupillen, moeilijk verstaanbaar zijn of een specifieke geur in de auto.

Als de politie vermoedt dat de chauffeur onder invloed van drugs is, volgt de speekseltest. Deze test wordt sowieso afgenomen bij mensen die (mogelijks) een verkeersongeval hebben veroorzaakt. Aan de hand van een wattenstaafje wordt een kleine hoeveelheid speeksel afgenomen waarna het toestel aangeeft of er sporen van drugs werden gevonden.

Een positieve speekseltest resulteert in een onmiddellijk rijverbod van 12 uur waarbij de procureur des Konings je rijbewijs voor 15 dagen kan, en quasi altijd zal, intrekken.

Je kan een speekseltest weigeren zonder een reden op te geven aan de politie. Al zal de politie in dat geval een arts oproepen die moet oordelen of jouw weigering gewettigd is. Is jouw weigering ongegrond, dan zijn de kosten van de tussenkomst van de arts voor jou.

Ontdek hier alles over de speekseltest. Intolaw advocaten, experts verkeersrecht.

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies
Jens van Looy

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u