In het bezit van een buitenlands rijbewijs
Wat is de geldigheid van buitenlandse rijbewijzen in België?
Het is belangrijk om op te merken dat als je in het bezit bent van een buitenlands rijbewijs dat is afgegeven buiten de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte, dit maximaal 185 dagen geldig is vanaf de datum van inschrijving in België. Na deze periode moet je de omwisselingsprocedure starten om een Belgisch rijbewijs te verkrijgen. Dit zal ervoor zorgen dat je legaal en volledig in overeenstemming met de Belgische regelgeving blijft rijden.
Heb je nog andere vragen?
Heb je na het bekijken van de verschillende pagina's van onze site nog vragen of wil je specifieke informatie ontvangen? Vul dan ons contactformulier in en we nemen binnen 24 uur (werkdagen) contact met je op. Je kunt ook telefonisch contact opnemen met ons servicecentrum tijdens kantooruren op 09/265.00.65
Neem contact met ons op
Actueel
Dinsdag 08 Februari 2022
1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgasUit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.
Lees meerMaandag 07 Februari 2022
Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanterSinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.
Lees meerDinsdag 14 December 2021
De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpuntDe verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.
Lees meer