Wat riskeer je voor rijden zonder (geldig) rijbewijs in België?

Op deze pagina vind je alle informatie over de verschillende situaties zonder of een niet geldig rijbewijs die leiden tot een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs en de risico's die je loopt wanneer je rijdt zonder (geldig) rijbewijs. Alle geldboetes moeten worden vermenigvuldigd met opdeciemen (=8).

Wanneer heb je geen geldig rijbewijs in België?

1. Je hebt nooit een geldig rijbewijs behaald.

2. Je hebt een rijverbod opgelegd gekregen of je rijbewijs werd na een inbreuk onmiddellijk ingetrokken.

3. Je voldoet niet aan de voorwaarden

  • Je rijdt rond met een voorlopig rijbewijs.
  • Je hebt jouw rijbewijs niet op zak.
  • Je hebt een beperkt rijbewijs.

Wat riskeer je wanneer je rijdt zonder geldig rijbewijs?

1. Rijden wanneer je geen rijbewijs hebt behaald

  • Gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 jaar en/of een boete van €200 tot €2.000.
  • Een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar

2. Rijden tijdens rijverbod of na onmiddellijke intrekking

2.1. Rijden tijdens rijverbod, opgelegd door de Rechtbank

  • Gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar en/of een geldboete van €500 tot €2.000
  • Een rijverbod van 3 maanden tot 5 jaar of levenslang

2.2. Rijden na een onmiddellijke intrekking

  • Gevangenisstraf van 3 maanden tot 2 jaar en/of een geldboete van €500 tot €2.000
  • Een rijverbod van 3 maanden tot 5 jaar of levenslang

2.3. Rijden zonder herstelexamens afgelegd te hebben

  • Gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar en/of een geldboete van €500 tot €2.000
  • Een rijverbod van 3 maanden tot 5 jaar of levenslang

3. Rijden zonder te voldoen aan de opgelegde voorwaarden

3.1Voorlopig rijbewijs

  • Geldboete van €50 tot €500.

3.2. Rijden zonder het rijbewijs bij zich te hebben

  • Geldboete van €10 tot €500.

3.3. Niet voldoen aan de voorwaarden van een beperkt rijbewijs

  • Gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 jaar en/of een boete van €200 tot €2.000.
  • Een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar.

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies
Jens van Looy

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u