Hoeveel kost een haaranalyse?

De haaranalyse is een methode waarmee over een langere periode kan worden vastgesteld of er sprake is geweest van het gebruik of de onthouding van alcohol, medicijnen en/of drugs. Deze stoffen komen in de bloedbaan terecht en passeren de haarcellen waardoor er sporen terug te vinden zijn in de haarzakjes. Door het analyseren van het haar kan worden vastgesteld of er sporen zijn van deze verboden stoffen in het lichaam.We lichten toe hoe de haaranalyse juist werkt en hoe de afnameprocedure in zijn werk gaat, wanneer er wordt gevraagd om een haaranalyse uit te voeren en wat de kostprijs is om een haaranalyse uit te voeren.

Hoe wordt een haaranalyse uitgevoerd?

Er zal een staal worden afgenomen op de kruin, bovenaan het achterhoofd.

Gemiddeld groeit het haar namelijk 1 cm per maand. Voor het opsporen van hogergenoemde stoffen wordt het hoofdhaar per cm geanalyseerd. Dit weerspiegelt het alcohol- en/of drugsgebruik per maand : 1 centimeter hoofdhaar geeft het middelengebruik weer over een periode van één maand. Bij langdurige gebruikers kan het gebeuren dat er gedurende een langere periode sporen van alcohol, medicijnen en/of drugs worden gedetecteerd in het haar.

Om het gebruik te kunnen opsporen, wordt meestal is een haarstaal van minstens 3 centimeter genomen. Als het korter is dan deze lengte, kan dit nadelig zijn, omdat er minder ver teruggaan in de tijd mogelijk is. Voor de opheffing van een rijongeschiktheid, waarover hieronder meer, zal men minstens 6 centimeter hoofdhaar vragen.

Er wordt daarnaast meestal gevraagd dat het haar onbehandeld is. Indien het haar wel behandeld is, bijvoorbeeld nadat iemand zijn/haar hoofdhaar gekleurd heeft, zal dit in het verslag worden vermeld, wat de bewijswaarde van een negatief resultaat kan verminderen.

Ook is het mogelijk gebruik te maken van het baard en borsthaar. Evenwel groeit dit trager en accumuleert het meer, waardoor deze types van haar anders worden behandeld dan hoofdhaar. De algemene regels voor hoofdhaar zijn meestal niet van toepassing op deze types van haar.

Indien er geen of onvoldoende haar kan worden afgenomen, is het ook mogelijk een nagelanalyse te laten uitvoeren. De moeilijkheid ligt hier dat het tijdsvenster van de nagel minder duidelijk is. Het duurt namelijk 3 à 4 maanden voordat de nagel vanuit het bed naar het uiteinde groeit.

Wanneer wordt een haaranalyse gedaan?

Meer en meer politierechtbanken vragen voor een haaranalyse als bewijsstuk, zodat er kan worden nagegaan of er sprake is van een drugs- en/of alcoholproblematiek.

Daarnaast kan de haaranalyse ook gebruikt worden voor mensen die een opheffing van een rijverbod wegens lichamelijke ongeschiktheid wensen aan te vragen. Een rijverbod wegens lichamelijke ongeschiktheid komt vooral voor bij alcohol- of drugsgerelateerde verkeersovertredingen. Politierechters oordelen dan dat iemand lichamelijk of geestelijk ongeschikt is om achter het stuur van een voertuig te zitten bij een vermoeden dat er sprake is van een verslavings- of afhankelijkheidsproblematiek. 

De duurtijd van een dergelijk rijverbod is onbepaald en is afhankelijk van het bewijs dat iemand niet langer ongeschikt is om een voertuig te besturen. Men kan ten vroegste 6 maanden na een veroordelend vonnis een dergelijke herziening aanvragen. De haaranalyse is dan een middel om over een bepaalde periode aan te tonen dat er geen drugs of alcohol werd gebruikt en iemand terug capabel is om een voertuig te besturen.

Wat is de kostprijs van een haaranalyse?

De haar- en nagelanalyse zal uitgevoerd worden door gespecialiseerde laboratoria. De prijs verschilt enerzijds van het respectievelijke laboratorium en anderzijds van het aantal analyses die moeten worden uitgevoerd. De prijzen variëren van € 500 tot € 1.500 afhankelijk van het laboratorium én het aantal geanalyseerde parameters. Een gemiddelde prijs is dus ongeveer €1.000.

Wenst u meer te weten over de haaranalyse? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Wat kost een haaranalyse in België | Intolaw advocaten

Vul onderstaand formulier in en ontvang een vrijblijvend en gratis juridisch advies op jouw maat.

Een gespecialiseerde medewerker neemt telefonisch contact met je op, zodat je een antwoord krijgt dat écht op maat is.

Ook een inschatting van een mogelijke boete is mogelijk. Aan de hand van de expertise van onze paralegals en onze uitgebreide database, weet je na enkele minuten welke sancties je mogelijk riskeert.

Liever een online afspraak inplannen? Dat doe je hier.

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies
Jeroen Vande Sijpe

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u