De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie.
Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest.

Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Volgens Johan Sauwens, burgemeester van de gemeente Bilzen, één van de deelnemers aan de private uitbesteding, zouden de privébedrijven achter TAAS (Trajectcontrole As A Service) de camera’s zelf hangen, de software verzorgen en de boetes versturen.

Gemakkelijk voor de gemeente weliswaar, maar op zijn minst zorgwekkend te noemen voor de juridische rechtsgrond van dergelijke boetes en alleszins nefast voor de bescherming van onze privacy.

1.De zgn. ‘privatisering van de trajectcontrole’ zou binnen de beschreven samenwerking immers zoveel betekenen als dat het plots een particulier bedrijf zou zijn dat mede dient in te staan voor de naleving van alle voorwaarden die gelden voor de goedkeuring, ijking en installatie van automatisch werkende meettoestellen. En dat overtreders er in dergelijk geval maar van moeten uitgaan dat de gebruikte toestellen daadwerkelijk aan deze voorwaarden voldoen.

Is dit net niet één van de redenen waarom het verzameldecreet en het samenhangende voorziene wetsartikel precies vooropstellen dat een administratieve geldboete uitsluitend kan worden opgelegd indien “het gaat om snelheidsovertredingen vastgesteld […] met automatisch werkende toestellen […], die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;”?

De voorziene samenwerking, zoals beschreven door Sauwens, zal voor de gemeenten dan ook weinig parels voor de zwijnen gooien, nu elke daarin opgelegde administratieve geldboete om deze reden a priori onwettig tot stand zal komen. 

 

2.De private bedrijven zouden daarnaast ook “de verkeersboetes versturen” en daarmee de overtredingen zelf beteugelen met een administratieve geldboete.

Dit veronderstelt uiteraard dat dergelijke private bedrijven ook toegang moeten krijgen tot alle gegevensdatabanken, waaronder de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) om op basis van een nummerplaat de identiteit en adresgegevens van een bepaalde eigenaar te bepalen. De privacywaakhonden ontbloten alvast de tanden.

Daarnaast zou zulks ook impliceren dat de vaststellingen gesteund op materiële bewijsmiddelen aangeleverd door dergelijke private bedrijven een zgn. ‘bijzondere bewaarde’ zouden toekomen, hetgeen werkelijk ondenkbaar is.

Ook binnen het verruimde administratieve kader van de GAS-Wet moeten vaststellingen van overtredingen immers, net zoals voor de strafrechtelijk gesanctioneerde verkeersovertredingen, gebeuren door bevoegde personen en op dezelfde wijze en met dezelfde garanties.

Ongetwijfeld to be continued.


Neem contact met ons op

Actueel

 Wat riskeer je als jonge bestuurder?

Dinsdag 12 September 2023

Wat riskeer je als jonge bestuurder?

In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.

Lees meer
 Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

Maandag 10 Juli 2023

Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

In een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?

Lees meer
 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Dinsdag 27 Juni 2023

Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Lees meer
close menu 1u