De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie.
Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest.

Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Volgens Johan Sauwens, burgemeester van de gemeente Bilzen, één van de deelnemers aan de private uitbesteding, zouden de privébedrijven achter TAAS (Trajectcontrole As A Service) de camera’s zelf hangen, de software verzorgen en de boetes versturen.

Gemakkelijk voor de gemeente weliswaar, maar op zijn minst zorgwekkend te noemen voor de juridische rechtsgrond van dergelijke boetes en alleszins nefast voor de bescherming van onze privacy.

1.De zgn. ‘privatisering van de trajectcontrole’ zou binnen de beschreven samenwerking immers zoveel betekenen als dat het plots een particulier bedrijf zou zijn dat mede dient in te staan voor de naleving van alle voorwaarden die gelden voor de goedkeuring, ijking en installatie van automatisch werkende meettoestellen. En dat overtreders er in dergelijk geval maar van moeten uitgaan dat de gebruikte toestellen daadwerkelijk aan deze voorwaarden voldoen.

Is dit net niet één van de redenen waarom het verzameldecreet en het samenhangende voorziene wetsartikel precies vooropstellen dat een administratieve geldboete uitsluitend kan worden opgelegd indien “het gaat om snelheidsovertredingen vastgesteld […] met automatisch werkende toestellen […], die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;”?

De voorziene samenwerking, zoals beschreven door Sauwens, zal voor de gemeenten dan ook weinig parels voor de zwijnen gooien, nu elke daarin opgelegde administratieve geldboete om deze reden a priori onwettig tot stand zal komen. 

 

2.De private bedrijven zouden daarnaast ook “de verkeersboetes versturen” en daarmee de overtredingen zelf beteugelen met een administratieve geldboete.

Dit veronderstelt uiteraard dat dergelijke private bedrijven ook toegang moeten krijgen tot alle gegevensdatabanken, waaronder de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) om op basis van een nummerplaat de identiteit en adresgegevens van een bepaalde eigenaar te bepalen. De privacywaakhonden ontbloten alvast de tanden.

Daarnaast zou zulks ook impliceren dat de vaststellingen gesteund op materiële bewijsmiddelen aangeleverd door dergelijke private bedrijven een zgn. ‘bijzondere bewaarde’ zouden toekomen, hetgeen werkelijk ondenkbaar is.

Ook binnen het verruimde administratieve kader van de GAS-Wet moeten vaststellingen van overtredingen immers, net zoals voor de strafrechtelijk gesanctioneerde verkeersovertredingen, gebeuren door bevoegde personen en op dezelfde wijze en met dezelfde garanties.

Ongetwijfeld to be continued.


Neem contact met ons op

Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u