De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie.
Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest.

Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Volgens Johan Sauwens, burgemeester van de gemeente Bilzen, één van de deelnemers aan de private uitbesteding, zouden de privébedrijven achter TAAS (Trajectcontrole As A Service) de camera’s zelf hangen, de software verzorgen en de boetes versturen.

Gemakkelijk voor de gemeente weliswaar, maar op zijn minst zorgwekkend te noemen voor de juridische rechtsgrond van dergelijke boetes en alleszins nefast voor de bescherming van onze privacy.

1.De zgn. ‘privatisering van de trajectcontrole’ zou binnen de beschreven samenwerking immers zoveel betekenen als dat het plots een particulier bedrijf zou zijn dat mede dient in te staan voor de naleving van alle voorwaarden die gelden voor de goedkeuring, ijking en installatie van automatisch werkende meettoestellen. En dat overtreders er in dergelijk geval maar van moeten uitgaan dat de gebruikte toestellen daadwerkelijk aan deze voorwaarden voldoen.

Is dit net niet één van de redenen waarom het verzameldecreet en het samenhangende voorziene wetsartikel precies vooropstellen dat een administratieve geldboete uitsluitend kan worden opgelegd indien “het gaat om snelheidsovertredingen vastgesteld […] met automatisch werkende toestellen […], die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;”?

De voorziene samenwerking, zoals beschreven door Sauwens, zal voor de gemeenten dan ook weinig parels voor de zwijnen gooien, nu elke daarin opgelegde administratieve geldboete om deze reden a priori onwettig tot stand zal komen. 

 

2.De private bedrijven zouden daarnaast ook “de verkeersboetes versturen” en daarmee de overtredingen zelf beteugelen met een administratieve geldboete.

Dit veronderstelt uiteraard dat dergelijke private bedrijven ook toegang moeten krijgen tot alle gegevensdatabanken, waaronder de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) om op basis van een nummerplaat de identiteit en adresgegevens van een bepaalde eigenaar te bepalen. De privacywaakhonden ontbloten alvast de tanden.

Daarnaast zou zulks ook impliceren dat de vaststellingen gesteund op materiële bewijsmiddelen aangeleverd door dergelijke private bedrijven een zgn. ‘bijzondere bewaarde’ zouden toekomen, hetgeen werkelijk ondenkbaar is.

Ook binnen het verruimde administratieve kader van de GAS-Wet moeten vaststellingen van overtredingen immers, net zoals voor de strafrechtelijk gesanctioneerde verkeersovertredingen, gebeuren door bevoegde personen en op dezelfde wijze en met dezelfde garanties.

Ongetwijfeld to be continued.


Neem contact met ons op

Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u