De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie.
Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest.

Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Volgens Johan Sauwens, burgemeester van de gemeente Bilzen, één van de deelnemers aan de private uitbesteding, zouden de privébedrijven achter TAAS (Trajectcontrole As A Service) de camera’s zelf hangen, de software verzorgen en de boetes versturen.

Gemakkelijk voor de gemeente weliswaar, maar op zijn minst zorgwekkend te noemen voor de juridische rechtsgrond van dergelijke boetes en alleszins nefast voor de bescherming van onze privacy.

1.De zgn. ‘privatisering van de trajectcontrole’ zou binnen de beschreven samenwerking immers zoveel betekenen als dat het plots een particulier bedrijf zou zijn dat mede dient in te staan voor de naleving van alle voorwaarden die gelden voor de goedkeuring, ijking en installatie van automatisch werkende meettoestellen. En dat overtreders er in dergelijk geval maar van moeten uitgaan dat de gebruikte toestellen daadwerkelijk aan deze voorwaarden voldoen.

Is dit net niet één van de redenen waarom het verzameldecreet en het samenhangende voorziene wetsartikel precies vooropstellen dat een administratieve geldboete uitsluitend kan worden opgelegd indien “het gaat om snelheidsovertredingen vastgesteld […] met automatisch werkende toestellen […], die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;”?

De voorziene samenwerking, zoals beschreven door Sauwens, zal voor de gemeenten dan ook weinig parels voor de zwijnen gooien, nu elke daarin opgelegde administratieve geldboete om deze reden a priori onwettig tot stand zal komen. 

 

2.De private bedrijven zouden daarnaast ook “de verkeersboetes versturen” en daarmee de overtredingen zelf beteugelen met een administratieve geldboete.

Dit veronderstelt uiteraard dat dergelijke private bedrijven ook toegang moeten krijgen tot alle gegevensdatabanken, waaronder de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) om op basis van een nummerplaat de identiteit en adresgegevens van een bepaalde eigenaar te bepalen. De privacywaakhonden ontbloten alvast de tanden.

Daarnaast zou zulks ook impliceren dat de vaststellingen gesteund op materiële bewijsmiddelen aangeleverd door dergelijke private bedrijven een zgn. ‘bijzondere bewaarde’ zouden toekomen, hetgeen werkelijk ondenkbaar is.

Ook binnen het verruimde administratieve kader van de GAS-Wet moeten vaststellingen van overtredingen immers, net zoals voor de strafrechtelijk gesanctioneerde verkeersovertredingen, gebeuren door bevoegde personen en op dezelfde wijze en met dezelfde garanties.

Ongetwijfeld to be continued.


Neem contact met ons op

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u