Bumperkleven

Bumperkleven, of het langdurig te dicht achter een voorligger rijden, is een risicovol gedrag dat vaak leidt tot kop-staartbotsingen en verkeersagressie. Hoewel het woord zelf niet letterlijk in de wet staat, is het gedrag wel degelijk strafbaar.

Wat zegt de Wegcode?

Volgens artikel 10.1.2° van de Belgische Wegcode moet elke bestuurder een voldoende veiligheidsafstand bewaren ten opzichte van zijn voorligger, rekening houdend met de snelheid. Dit betekent dat bumperkleven verboden is, zelfs als het niet tot een ongeval leidt.

Belangrijk: Je hoeft geen ongeval te veroorzaken om bestraft te worden. Het niet respecteren van de veiligheidsafstand is op zich al een overtreding.

Wanneer is er sprake van bumperkleven?

De wet geeft geen exacte afstand, omdat de veilige volgafstand afhangt van de snelheid en de omstandigheden. Toch zijn er jurisprudentiële richtlijnen:

  • 80 km/u → minder dan 10 à 15 meter = te weinig (Hof van Beroep Gent, 1985)
  • 50 km/u → minder dan 20 meter = onvoldoende (Hof van Beroep Bergen, 1986)
  • Glad wegdek → minder dan 30 meter = onverantwoord (Hof van Beroep Gent, 1994)

De algemene regel: hoe hoger de snelheid, hoe groter de afstand moet zijn.

Zijn er uitzonderingen?

Nee. Er zijn geen wettelijke uitzonderingen op de verplichting om voldoende afstand te houden:

  • Druk verkeer is geen excuus: je moet je snelheid aanpassen.
  • Fietsers zijn ook verplicht om een veilige afstand te bewaren.
  • Enkel bij stapvoets verkeer (zoals in een file) mag de afstand korter zijn, omdat de remweg dan minimaal is.

Wat zijn de mogelijke sancties?

Bumperkleven wordt beschouwd als een derdegraads verkeersovertreding, met volgende mogelijke gevolgen:

  • Onmiddellijke inning: €174 + €10,02 administratiekosten
  • Minnelijke schikking: ± €235
  • Dagvaarding voor de politierechtbank:
    • Geldboete van €240 tot €4.000
    • Rijverbod van minstens 8 dagen
    • Mogelijk verplichte herstelexamens of medische/psychologische tests

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 Medische en psychologische herstelproeven

Donderdag 24 April 2025

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive kunnen er door de rechtbank medische en/of psychologische proeven worden opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
close menu 1u