De zitting

U bent aanwezig

Identificatie en aanmelden

  • Indien u persoonlijk aanwezig bent op de zitting dan zal u eerst geïdentificeerd worden door de rechtbank.
  • U moet zich steeds aanmelden bij de griffier, de bode of de zittingsdeurwaarder van de kamer van de Politierechtbank.
  • Na aanmelding neemt u plaats in de zittingszaal en wacht u tot uw zaak wordt opgeroepen en behandeld.

Uw zaak wordt opgeroepen

  • U komt naar voor en neemt plaats tegenover de Politierechter.
  • Hierna zal het openbaar ministerie het woord nemen en aan de rechtbank de straf vorderen dat zij meent dat u dient te worden opgelegd.
  • Hierna zal u of uw raadsman het woord krijgen voor uw verdediging.

Is uw aanwezigheid verplicht?

  • Uw persoonlijke aanwezigheid op de zitting is niet verplicht maar u laat zich dan best vertegenwoordigen door een advocaat.
  • Wanneer u kiest om zelf aanwezig te zijn zonder advocaat, dient u uw dagvaarding en identiteitsbewijs bij zich te hebben.
  • De kamer waar u moet verschijnen wordt op deze dagvaarding aangeduid.

Uitspraak, vonnis en beroep

  • Bent u en/of uw advocaat aanwezig tijdens de zitting, dan wordt u op tegenspraak veroordeeld.
  • Verkeersovertredingen komen voor de politierechtbank en in hoger beroep voor de correctionele rechtbank.
  • In de politierechtbank zetelt één rechter (op de plaats van de voorzitter), met in principe links naast zich de griffier en rechts van zich de procureur des Konings.

Openbare zitting

  • De terechtzittingen zijn in principe openbaar, wat betekent dat iedereen, zowel betrokkenen, verslaggevers en publiek, de zaal mogen betreden.
  • De rechter kan bij gevaar voor de orde of goede zeden wel beslissen dat de zitting of een deel ervan met gesloten deuren plaatsvindt.

 

U bent niet aanwezig en wordt niet vertegenwoordigd op de zitting !

  • Indien u niet verschijnt en niemand u vertegenwoordigt, dan wordt de rechtszaak in uw afwezigheid afgehandeld en volgt een uitspraak bij verstek.
  • Het vonnis bij verstek zal u worden betekend door een gerechtsdeurwaarder.

Wenst u te weten welke stappen u dient te ondernemen om het vonnis bij verstek aan te vechten, contacteer ons via onderstaand formulier.

Welke straf riskeert u?

Indien u een verkeersinbreuk pleegde en hiervoor werd gedagvaard wenst u dan ook graag meer concreet te weten wat u kan verwachten als straf. Wij hebben dan ook gedurende jaren vonnissen verzameld van de diverse politierechtbanken en dit in volledig Vlaanderen en Brussel. 

Neem contact met ons op

Vraag ons gratis advies
Jens van Looy

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u