Schadevergoeding eisen zonder grondslag
Vraag
Een onderneming (in dit geval een hondensalon) heeft aan een consument een boete van 100 EUR aangerekend wegens het niet opdagen op een afspraak, een zogenoemde ‘no show fee’. De consument vraagt zich af of deze boete rechtmatig is.
Juridische analyse
Wij hebben uw vraag laten bekijken door onze juridische experts.
Volgens het Belgische recht kunnen partijen in principe, op grond van de contractsvrijheid, zelf bepalen wat de inhoud is van een overeenkomst. Zo kunnen partijen bijvoorbeeld onderling afspreken wat de sanctie zal zijn bij het niet-naleven van de overeenkomst (zoals onder andere het niet opdagen op een afspraak).
Echter, aangezien consumenten traditioneel worden beschouwd als de zwakkere contractspartij, dient een overeenkomst tussen een onderneming en een consument aan bepaalde regels te voldoen. Zo mag een dergelijke overeenkomst geen onrechtmatig beding bevatten. Een beding is bijvoorbeeld onrechtmatig wanneer een onderneming zichzelf het recht geeft om een schadevergoeding te eisen van de consument (bijvoorbeeld wanneer de consument niet opdaagt op de afspraak) terwijl er omgekeerd geen sanctie is voor de onderneming wanneer zij haar verplichtingen niet nakomt. In dat geval is er namelijk sprake van een kennelijk onevenwicht tussen de rechten en verplichtingen van de partijen. Dergelijk beding is nietig, wat betekent dat de boete geen rechtsgrond heeft.
Indien de consument zelfs geen overeenkomst heeft afgesloten met de onderneming, heeft de onderneming geen contractuele grondslag om de schadevergoeding te eisen. Bij het innen van de boete is het aan de onderneming om te bewijzen dat er een (mondeling) contract is afgesloten en dat zij haar voorwaarden (zoals de no show fee) vooraf heeft meegedeeld.
Het is dus te betwijfelen of een onderneming haar (al dan niet contractuele) aanspraak hard kan maken, en zij kan dan ook niet zomaar een boete eisen van de consument. De consument zou de onderneming dan ook schriftelijk moeten aanspreken, met vermelding van de toepasselijke consumentenwetgeving.
Hebt u nog een vraag of wilt u dat onze juridische experts dit verder met u bespreken? Laat het ons weten!
Dit advies werd u kosteloos aangeboden. Uw makelaar is uw beste verzekering...
Neem contact met ons op
Actueel
Woensdag 08 December 2021
Ondernemingsrecht: welke rechten heeft mijn onderneming?Als onderneming kan je terugvallen op heel wat rechten, maar wat is dit ondernemingsrecht nu precies? Een brede waaier aan begrippen dekken het woord ondernemingsrecht. Ondernemingsrecht is dus het geheel van regels die met elkaar gemeen hebben dat zij betrekking hebben op het ondernemingsleven. Ondernemingsrecht is nog volop in beweging. Zo zijn er nog heel wat rechtsregels die binnenkort in werking zullen treden om (kleine) ondernemingen beter te beschermen. Net zoals er een zwakkere contractspartij is in de relatie verhuurder-huurder, of in de relatie tussen een onderneming en een consument, zijn er steeds meer regels om kleinere ondernemingen te ‘beschermen’ tegen de machtspositie van grotere ondernemingen.
Lees meer
Dinsdag 07 December 2021
Europa legt uniforme regels vast in verband met crowdfundingVanaf November 2021 gelden uniforme regels voor crowdfundingsdiensten aan bedrijven. Deze nieuwe afspraken, bepaald door de Europese Commissie, gelden voor biedingen tot 5 miljoen euro.
Lees meer
Vrijdag 01 Oktober 2021
Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden
Lees meer