Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Ten eerste zal in het geval van een procedure de rechter het beding van de algemene voorwaarden op de voor de consument meest gunstige wijze interpreteren. Daarnaast kan een beding dat niet voldoende duidelijk en begrijpelijk is de rechter ertoe doen besluiten dat het beding onrechtmatig, en bijgevolg nietig is. Met andere woorden heeft een onderneming er alle belang bij om enkele regels indachtig te houden bij het opstellen van haar algemene voorwaarden:

  • De algemene voorwaarden zullen pas gelden indien de consument er voorafgaand kennis van heeft kunnen nemen, op een redelijke wijze en de algemene voorwaarden uitdrukkelijk of stilzwijgend konden worden aanvaard door de consument. De bewijslast hiervoor ligt bij de onderneming. Zo kan het aangeraden zijn om gebruik te maken van een stijlclausule waarin de consument uitdrukkelijk gaat erkennen dat “de algemene voorwaarden werden gelezen en zijn aanvaard”.

 

  • Gebruik definities: het is niet omdat het voor de onderneming en haar werknemers duidelijk is wat bepaalde begrippen betekenen, dat het ook duidelijk is voor de consument. Hou de duidelijkheid van het beding voorop als vuistregel.

 

  • Dateer de algemene voorwaarden om latere bewijsproblemen te vermijden.

 

  • Zorg voor wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Bij wijze van voorbeeld is het onrechtmatig wanneer een onderneming een schadevergoeding eist van de consument ingeval van een wanprestatie van deze laatste, maar omgekeerd de onderneming geen enkele schadevergoeding is verschuldigd wanneer zij een wanprestatie begaat ten aanzien van de consument.

 

  • Hou rekening met de wettelijk toegestane nalatigheidsinteresten en schadebedingen.

 

Vragen over de algemene voorwaarden? Contacteer ons gerust via info@intolaw.be om de algemene voorwaarden van jouw onderneming na te zien of op te stellen door onze advocaten.


Neem contact met ons op

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u