Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Ten eerste zal in het geval van een procedure de rechter het beding van de algemene voorwaarden op de voor de consument meest gunstige wijze interpreteren. Daarnaast kan een beding dat niet voldoende duidelijk en begrijpelijk is de rechter ertoe doen besluiten dat het beding onrechtmatig, en bijgevolg nietig is. Met andere woorden heeft een onderneming er alle belang bij om enkele regels indachtig te houden bij het opstellen van haar algemene voorwaarden:

  • De algemene voorwaarden zullen pas gelden indien de consument er voorafgaand kennis van heeft kunnen nemen, op een redelijke wijze en de algemene voorwaarden uitdrukkelijk of stilzwijgend konden worden aanvaard door de consument. De bewijslast hiervoor ligt bij de onderneming. Zo kan het aangeraden zijn om gebruik te maken van een stijlclausule waarin de consument uitdrukkelijk gaat erkennen dat “de algemene voorwaarden werden gelezen en zijn aanvaard”.

 

  • Gebruik definities: het is niet omdat het voor de onderneming en haar werknemers duidelijk is wat bepaalde begrippen betekenen, dat het ook duidelijk is voor de consument. Hou de duidelijkheid van het beding voorop als vuistregel.

 

  • Dateer de algemene voorwaarden om latere bewijsproblemen te vermijden.

 

  • Zorg voor wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Bij wijze van voorbeeld is het onrechtmatig wanneer een onderneming een schadevergoeding eist van de consument ingeval van een wanprestatie van deze laatste, maar omgekeerd de onderneming geen enkele schadevergoeding is verschuldigd wanneer zij een wanprestatie begaat ten aanzien van de consument.

 

  • Hou rekening met de wettelijk toegestane nalatigheidsinteresten en schadebedingen.

 

Vragen over de algemene voorwaarden? Contacteer ons gerust via info@intolaw.be om de algemene voorwaarden van jouw onderneming na te zien of op te stellen door onze advocaten.


Neem contact met ons op

Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u