Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Ten eerste zal in het geval van een procedure de rechter het beding van de algemene voorwaarden op de voor de consument meest gunstige wijze interpreteren. Daarnaast kan een beding dat niet voldoende duidelijk en begrijpelijk is de rechter ertoe doen besluiten dat het beding onrechtmatig, en bijgevolg nietig is. Met andere woorden heeft een onderneming er alle belang bij om enkele regels indachtig te houden bij het opstellen van haar algemene voorwaarden:

  • De algemene voorwaarden zullen pas gelden indien de consument er voorafgaand kennis van heeft kunnen nemen, op een redelijke wijze en de algemene voorwaarden uitdrukkelijk of stilzwijgend konden worden aanvaard door de consument. De bewijslast hiervoor ligt bij de onderneming. Zo kan het aangeraden zijn om gebruik te maken van een stijlclausule waarin de consument uitdrukkelijk gaat erkennen dat “de algemene voorwaarden werden gelezen en zijn aanvaard”.

 

  • Gebruik definities: het is niet omdat het voor de onderneming en haar werknemers duidelijk is wat bepaalde begrippen betekenen, dat het ook duidelijk is voor de consument. Hou de duidelijkheid van het beding voorop als vuistregel.

 

  • Dateer de algemene voorwaarden om latere bewijsproblemen te vermijden.

 

  • Zorg voor wederkerigheid en gelijkwaardigheid. Bij wijze van voorbeeld is het onrechtmatig wanneer een onderneming een schadevergoeding eist van de consument ingeval van een wanprestatie van deze laatste, maar omgekeerd de onderneming geen enkele schadevergoeding is verschuldigd wanneer zij een wanprestatie begaat ten aanzien van de consument.

 

  • Hou rekening met de wettelijk toegestane nalatigheidsinteresten en schadebedingen.

 

Vragen over de algemene voorwaarden? Contacteer ons gerust via info@intolaw.be om de algemene voorwaarden van jouw onderneming na te zien of op te stellen door onze advocaten.


Neem contact met ons op

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u