Conflict met uw rechtsbijstandverzekeraar
- U zou een verkeersovertreding hebben begaan en uw rechtsbijstandsverzekeraar weigert u dekking te verlenen?
- U bent betrokken in een verkeersongeval en uw eigen verzekeraar acht u (als enige) aansprakelijk voor het ongeval.
- U meent dat de schade die moet worden uitgekeerd niet voldoende of niet correct werd berekend?
- Uw rechtsbijstandsverzekeraar laat na de nodige stappen te ondernemen om uw schade te regelen!
In verschillende gevallen kan u geconfronteerd worden met de weigering van de verzekeringsmaatschappij om dekking te verlenen.
Weigering op basis van de polisvoorwaarden
In het geval dat de verzekeraar weigert dekking te verlenen op basis van haar eigen polisvoorwaarden, dan raden wij aan dat u de toepasselijke polisvoorwaarden naleest. Vindt u die niet onmiddellijk terug, vraag dan aan uw verzekeringsmaatschappij om de polisvoorwaarden over te maken.
Pas op!
- Verzekeringen en de toepasselijke voorwaarden kunnen wijzigen over de jaren heen. Het wordt steeds aangeraden de (door u ondertekende) bijzondere en algemene polisvoorwaarden na te gaan of op te vragen.
- Mocht u vragen hebben over weigering tot dekking of de interpretatie van een bepaald artikel, aarzel niet ons te contacteren.
De objectiviteitsclausule biedt een uitweg uit de impasse
Leg uw dossier voor aan een advocaat van uw keuze en beroep u op de objectiviteitsclausule.
De “objectiviteitsclausule” is een verplichte bepaling in iedere rechtsbijstandsverzekering welke is bedoeld om u te beschermen wanneer u niet akkoord gaat met de richting die uw rechtsbijstandverzekeraar inslaat voor de recuperatie van uw schadevergoeding of voor de verdediging van uw belangen.
Ze komt erop neer dat u in dat geval het recht hebt het advies in te winnen van een advocaat, zodra uw verzekeraar zijn standpunt heeft bevestigd.
- Bevestigt de aangestelde advocaat dat uw verzekeraar goed geadviseerd heeft en de door hem gezette stappen de goede zijn, dan moet de verzekeraar toch de helft van de kosten van het advies van de advocaat ten laste te nemen.
- Start u, ondanks het advies van uw advocaat, een gerechtelijke procedure op tegen de derde, dan zal de rechtsbijstandverzekeraar de kosten van uw advocaat retroactief ten laste nemen wanneer u bij een definitieve uitspraak van de rechter een beter resultaat behaalt dan wat uw verzekeraar had geadviseerd.
- Bevestigt de aangestelde advocaat uw mening, dan is de verzekeraar verplicht het advies, maar ook alle verdere kosten van de advocaat en de rechtbank, ten laste te nemen en dit ongeacht de uitkomst van de procedure, dus ook als de rechtbank u nadien in het ongelijk stelt.
Nog vragen?
Heeft u na het surfen door onze website nog vragen of wenst u concrete informatie te ontvangen, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen en we zullen u binnen 24h contacteren (weekdagen). U kan ons contact center tijdens de kantooruren ook bereiken op het nummer 09/265.00.65.
Neem contact met ons op
Actueel
Dinsdag 08 Februari 2022
1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgasUit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.
Lees meerMaandag 07 Februari 2022
Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanterSinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.
Lees meerDinsdag 14 December 2021
De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpuntDe verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.
Lees meer