Zijn zware verkeersovertredingen binnenkort verleden tijd?
Vrijdag 14 September 2018

Hoe nabij is de toekomst? Bieden autonome voertuigen de oplossing voor zware verkeersovertredingen en -ongevallen? IntoLaw verduidelijkt geslaagde test.
- Hoe nabij is de toekomst?
- Hoe voorkomt deze technologie zware verkeersovertredingen?
- Welke obstakels moeten nog overwonnen worden?
Zware verkeersovertredingen worden al enige tijd zwaarder bestraft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de zwaardere boetes voor overdreven snelheid, rijden onder invloed, rijden zonder geldig rijbewijs of vluchtmisdrijf. Uiteraard moet er ook stevig ingezet worden op preventie. Biedt de zelfrijdende wagen binnenkort de oplossing?
Hoe nabij is de toekomst?
Nadat in mei van dit jaar in Mechelen een zelfrijdende pakjesdienst getest werd, was het op 4 september de beurt aan een autonome shuttle op het domein van de grotten van Han. Een absolute primeur! De zelfrijdende shuttle die plaats biedt aan 15 inzittenden reed probleemloos van de parking van het domein naar de ingang, een traject van ongeveer 500 meter.
Ook de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB rijdt binnenkort autonoom de toekomst tegemoet. Zij plannen tests in hoofdstad in de zomer van 2019.
Hoe voorkomt deze technologie zware verkeersovertredingen?
“90% van de ongevallen in het verkeer gebeuren door menselijke fouten. Als die eruit gehaald worden, zal het vermoedelijk ook veiliger worden.”, zegt Stef Willems, woordvoerder van het VIAS Institute. De zelfrijdende voertuigen detecteren andere weggebruikers en eventuele obstakels door middel van lidar sensoren die de afstand tot een object of oppervlak bepalen met laserpulsen.
Deze technologie werkt volgens hetzelfde principe als een radar, namelijk de reflectie van een uitgezonden signaal, maar kan veel kleinere objecten detecteren. In een ideale wereld met zelfrijdende voertuigen, zouden dus geen (zware) verkeersovertredingen meer kunnen gebeuren en zou de openbare weg vrij van ongevallen zijn.
Welke obstakels moeten nog overwonnen worden?
Het bannen van zware verkeersovertredingen en –ongevallen is helaas nog niet voor morgen. Eerst dienen nog enkele technologische obstakels overwonnen te worden. Felle regen, mist en sneeuw kunnen de lidar sensoren immers belemmeren. Ook de openbare weg op zich stelt nog enkele problemen. Een ander obstakel is menselijke angst.
Hoeveel vertrouwen heeft u in een wagen zonder bestuurder? Dit vertrouwen moet groeien, net zoals dat destijds het geval was bij de ingebruikname van de eerste automatische liften.
Beging u met uw niet-zelfrijdende wagen een verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer