Het verschil tussen de roodlichtcamera en snelheidscamera

 Het verschil tussen de roodlichtcamera en snelheidscamera

De snelheidscamera meet uw snelheid en de roodlichtcamera controleert of u door het rood rijdt? Laat u niet langer misleiden door de naam van de roodlichtcamera. Deze registreert immers niet alleen door het rood licht rijden maar meet ook tegen welke snelheid u dit doet.

-       De roodlichtcamera werkt met 2 lussen in het wegdek.

-       De snelheidscamera werkt met een radar of met een laser.

-       Deze camera’s worden steeds slimmer, maar hebben ook zwaktes.

 

Door het rood licht gereden? Niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht? Te snel gereden? Een verkeersovertreding is al even snel vastgelegd door de camera als ze werd begaan. Onderweg houden tal van snelheidscamera’s uw snelheid in de gaten en wanneer u door het rood licht rijdt, legt de roodlichtcamera uw nummerplaat vast op de gevoelige plaat. Hoog tijd dus om onze lens eens scherp te stellen op de werking van deze camera’s.

 

 

Zo werkt de roodlichtcamera

Laat u niet misleiden door de naam van dit type camera! Een roodlichtcamera registreert immers meer dan door het rood licht rijden. Ook wanneer u te snel door het oranje rijdt, zal de roodlichtcamera dit vaststellen en ervoor zorgen dat u tevens een snelheidsboete thuis toegestuurd krijgt. De camera kan dit door gebruik te maken van 2 lussen in het wegdek. Wanneer u over de eerste lus rijdt, wordt de kleur van het verkeerslicht gecontroleerd. Wanneer u over de tweede lus rijdt, wordt ook uw snelheid vastgesteld. Er wordt wel pas geflitst wanneer het verkeerslicht al minimum 1 seconde op rood staat. Kon u niet tijdig stoppen voor het oranje licht wordt u dus enkel beboet wanneer u tegen een te hoge snelheid over de tweede lus reed. Wat u mag verwachten voor door het rood licht rijden, is wel afhankelijk van de plaats waar u de overtreding beging. Het vervolgbeleid hiervoor verschilt per arrondissement.

 

Zo werkt de snelheidscamera

Niet elke snelheidscamera werkt volgens hetzelfde principe. We maken een onderscheid tussen de vaste flitspaal, de mobiele snelheidscamera die de politie gebruikt in anonieme wagens en de superflitspaal (LIDAR). De best gekende flitspalen werken met een radar die onhoorbare geluidsgolven uitstuurt. De geluidsgolven worden als het ware op uw wagen afgevuurd en de flitspaal meet dan hoelang het duurt voor deze worden teruggekaatst. Ook de mobiele snelheidscamera werkt volgens dit principe. De werking van de LIDAR verschilt niet veel van de gewone flitspaal en de mobiele snelheidscamera. Wel wordt er geen gebruik gemaakt van geluidsgolven, maar van een laser. Hierdoor kunnen ook kleinere objecten gedetecteerd worden, wat de techniek ook interessant maakt voor militair gebruik en zelfs om de luchtvervuiling op aarde te meten.

 

Zijn deze camera’s onfeilbaar?

U merkt het: ook camera’s worden steeds slimmer. Het wordt dan ook steeds minder evident om een verkeersboete voor door het rood licht rijden te betwisten. Toch hebben deze camera’s ook zwaktes. Zo kan regen of slecht weer invloed hebben op de metingen. Er wordt dan ook steeds een gecorrigeerde snelheid vermeld op een pv voor overdreven snelheid. 

 

Werd u gedagvaard voor door het rood licht rijden? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw om u bij te staan.


Bereken je boete

Actueel

 Wat riskeer je als jonge bestuurder?

Dinsdag 12 September 2023

Wat riskeer je als jonge bestuurder?

In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.

Lees meer
 Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

Maandag 10 Juli 2023

Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

In een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?

Lees meer
 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Dinsdag 27 Juni 2023

Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Lees meer
close menu 1u