Het verschil tussen de roodlichtcamera en snelheidscamera

 Het verschil tussen de roodlichtcamera en snelheidscamera

De snelheidscamera meet uw snelheid en de roodlichtcamera controleert of u door het rood rijdt? Laat u niet langer misleiden door de naam van de roodlichtcamera. Deze registreert immers niet alleen door het rood licht rijden maar meet ook tegen welke snelheid u dit doet.

-       De roodlichtcamera werkt met 2 lussen in het wegdek.

-       De snelheidscamera werkt met een radar of met een laser.

-       Deze camera’s worden steeds slimmer, maar hebben ook zwaktes.

 

Door het rood licht gereden? Niet meer kunnen stoppen voor het oranje licht? Te snel gereden? Een verkeersovertreding is al even snel vastgelegd door de camera als ze werd begaan. Onderweg houden tal van snelheidscamera’s uw snelheid in de gaten en wanneer u door het rood licht rijdt, legt de roodlichtcamera uw nummerplaat vast op de gevoelige plaat. Hoog tijd dus om onze lens eens scherp te stellen op de werking van deze camera’s.

 

 

Zo werkt de roodlichtcamera

Laat u niet misleiden door de naam van dit type camera! Een roodlichtcamera registreert immers meer dan door het rood licht rijden. Ook wanneer u te snel door het oranje rijdt, zal de roodlichtcamera dit vaststellen en ervoor zorgen dat u tevens een snelheidsboete thuis toegestuurd krijgt. De camera kan dit door gebruik te maken van 2 lussen in het wegdek. Wanneer u over de eerste lus rijdt, wordt de kleur van het verkeerslicht gecontroleerd. Wanneer u over de tweede lus rijdt, wordt ook uw snelheid vastgesteld. Er wordt wel pas geflitst wanneer het verkeerslicht al minimum 1 seconde op rood staat. Kon u niet tijdig stoppen voor het oranje licht wordt u dus enkel beboet wanneer u tegen een te hoge snelheid over de tweede lus reed. Wat u mag verwachten voor door het rood licht rijden, is wel afhankelijk van de plaats waar u de overtreding beging. Het vervolgbeleid hiervoor verschilt per arrondissement.

 

Zo werkt de snelheidscamera

Niet elke snelheidscamera werkt volgens hetzelfde principe. We maken een onderscheid tussen de vaste flitspaal, de mobiele snelheidscamera die de politie gebruikt in anonieme wagens en de superflitspaal (LIDAR). De best gekende flitspalen werken met een radar die onhoorbare geluidsgolven uitstuurt. De geluidsgolven worden als het ware op uw wagen afgevuurd en de flitspaal meet dan hoelang het duurt voor deze worden teruggekaatst. Ook de mobiele snelheidscamera werkt volgens dit principe. De werking van de LIDAR verschilt niet veel van de gewone flitspaal en de mobiele snelheidscamera. Wel wordt er geen gebruik gemaakt van geluidsgolven, maar van een laser. Hierdoor kunnen ook kleinere objecten gedetecteerd worden, wat de techniek ook interessant maakt voor militair gebruik en zelfs om de luchtvervuiling op aarde te meten.

 

Zijn deze camera’s onfeilbaar?

U merkt het: ook camera’s worden steeds slimmer. Het wordt dan ook steeds minder evident om een verkeersboete voor door het rood licht rijden te betwisten. Toch hebben deze camera’s ook zwaktes. Zo kan regen of slecht weer invloed hebben op de metingen. Er wordt dan ook steeds een gecorrigeerde snelheid vermeld op een pv voor overdreven snelheid. 

 

Werd u gedagvaard voor door het rood licht rijden? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw om u bij te staan.


Bereken je boete

Actueel

 Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Vrijdag 18 November 2022

Wat is de kans op een succesvolle betwisting van inbreuk op artikel 67ter van de wegverkeerswet?

Recent ontvingen heel wat zelfstandigen en zaakvoerders plots een uitnodiging tot minnelijke schikking van €509,00 omdat ze nagelaten hebben de chauffeur van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, te identificeren. Het uitsturen als overheid van dergelijke boetes na het jarenlang voeren van een gedoogbeleid in deze materie zorgt voor een zeer groot en terecht onrechtvaardigheidsgevoel wat ons betreft. Als gespecialiseerd kantoor in het verkeersrecht willen wij dan ook iedereen wijzen op de mogelijkheden van betwisting van deze boetes zonder de risico's uit het oog te verliezen.

Lees meer
 Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Vrijdag 18 November 2022

Regres ongegrond verklaard: verzekeraar moet kost van € 23.000,00 zelf betalen!

Wanneer je een verkeersongeval veroorzaakt zal je Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering (BA-verzekering) de kosten aan de tegenpartij vergoeden. In sommige gevallen zal jouw verzekeraar achteraf deze kosten terugvorderen bij jou. Dit kan enkel en alleen in specifieke situaties. Als verzekerde kan je een regresvordering ook aanvechten wanneer de voorwaarden niet werden gerespecteerd. Een gespecialiseerde advocaat kan hier dan ook een absolute meerwaarde betekenen gezien de hoge kosten. Dankzij onze tussenkomst werd een regresvordering van een verzekeraar ter waarde van € 23.000,00 ongegrond verklaard!

Lees meer
 Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Woensdag 16 November 2022

Betrapt met je GSM achter het stuur? Rijverbod!

Het parket van Oost-Vlaanderen organiseert een nieuwe actieweek. Alle Oost-Vlaamse politiezones zullen extra controles uitvoeren op het gebruik van mobiele toestellen achter het stuur. Gebruik je een mobiel apparaat niet in de daartoe bestemde houder, dan riskeer je een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor de duur van acht dagen. De actieweek loopt van 17 november tot 25 november, u bent gewaarschuwd!

Lees meer
close menu 1u