Hoe verloopt de procedure voor de politierechtbank?

Uw eis tot schadevergoeding als gevolg van een verkeersongeluk wordt gebruikelijk gevorderd op volgende twee wijzen:

  • Burgerlijke partijstelling voor de Politierechtbank
  • Burgerlijke procedure voor de Politierechtbank

Beide procedures zijn wel degelijk verschillend en worden hieronder verder toegelicht.

Burgerlijke partijstelling voor de politierechtbank

Indien de partij wordt vervolgd voor de politierechtbank en uw schade nog niet (volledig) werd vergoed hebt u de mogelijkheid om u burgerlijke partij te stellen voor de politierechtbank. Op de zitting kan u een nota burgerlijke partijstelling samen met de overtuigende bewijzen neerleggen. Ook hier kan u gebruik maken van uw rechtsbijstandsverzekeraar en/of familiale verzekering om kosteloos beroep te doen op deskundige bijstand.

  • Het is hierbij belangrijk te onderstrepen dat u wettelijk recht hebt op vrije keuze van raadsman.
  • De verzekeraar zal hier vaak trachten een eigen raadsman aan te duiden en dit ook zo lang mogelijk uit te stellen.

Wij adviseren evenwel sterk om een eigen raadsman aan te stellen en dit van zodra de datum van de zitting gekend is. U kan via ons beroep doen op advocaten met bijzondere kennis in het verkeersrecht. U kan volledig vrijblijvend met ons contact opnemen en wij zorgen voor kosteloze bijstand

Burgerlijke procedure voor de politierechtbank 

Indien het openbaar ministerie de zaak heeft geseponeerd en u bent van oordeel in uw recht te zijn, hebt u de mogelijkheid om met een advocaat naar uw keuze een procedure op te starten voor de politierechtbank. U hebt hierbij de mogelijkheid om dit te doen via dagvaarding voor een burgerlijke politierechtbank dan wel een rechtstreekse dagvaarding uit te brengen voor de strafrechter (vooral dit laatste zal interessant zijn indien u zelf ook reeds bent gedagvaard door het openbaar ministerie).

Ook indien de verzekeraar uw mening niet deelt dat u in uw recht bent, heeft de wetgever voorzien dat u kosteloos beroep kan doen op een second opinion van een advocaat. De “objectiviteitsclausule” is immers een verplichte bepaling in iedere rechtsbijstandsverzekering welke is bedoeld om u te beschermen wanneer u niet akkoord gaat met de richting die uw rechtsbijstandverzekeraar inslaat voor de recuperatie van uw schadevergoeding of voor de verdediging van uw belangen.

U kan volledig vrijblijvend via onderstaand formulier met ons contact opnemen en wij zorgen voor kosteloze bijstand.

 

Wenst u meer informatie omtrent uw rechten na een verkeersongeval?

 

Ons kantoor is gespecialiseerd in het verkeersrecht en behandelt zaken over volledig België. Wij geloven in het verlenen van een vrijblijvend en eerste gratis advies zodat u weet wat uw rechten en mogelijkheden zijn.

U kan aan ons een volledig vrijblijvend  eerste GRATIS ADVIES  vragen via onderstaand formulier. U kan ook steeds een bericht met uw vraag sturen via whats app op het nummer 0499/81.72.82 of bellen naar 09/265.00.65.

Contacteer ons en ontvang vandaag nog een gratis advies

Document

Laat u gratis adviseren

Vragen over een overtreding of een ongeval? Hulp nodig bij dagvaarding?

Onze experten staan klaar om gratis uw vragen te beantwoorden! Contacteer ze via:

Wij zijn bereikbaar 7/7, elke dag van 08.30 tot 22.00, ook tijdens het weekend.

Actueel

 1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Dinsdag 08 Februari 2022

1 op 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks onder invloed van lachgas

Uit een onderzoek van VIAS blijkt dat 6% van de Belgische bestuurders minstens 1x per maand met de auto rijdt nadat hij of zij lachgas heeft gebruikt. Bij jonge bestuurders ligt dit percentage zelfs een stuk hoger. Lachgas is dan wel niet detecteerbaar door een test, maar het heeft wel een grote invloed op de rijvaardigheid en verkeersveiligheid.

Lees meer
 Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Maandag 07 Februari 2022

Boetebrief wordt duidelijker, moderner en transparanter

Sinds 2022 zien de onmiddellijke inningen, ook wel beter bekend als de ‘boetebrief’ er in België anders uit. Met deze wijziging was het de bedoeling om de onmiddellijke inningen moderner, duidelijker en beter aangepast aan de overtreder te maken. Het doel was om ervoor te zorgen dat het voor de overtreder eenvoudiger en sneller is om de brief te lezen en de boete te betalen.

Lees meer
 De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

Dinsdag 14 December 2021

De privatisering van de trajectcontroles bekeken vanuit een juridisch standpunt

De verruiming van de GAS-Wet geeft gemeenten de mogelijkheid om voortaan ook beperkte snelheidsovertredingen binnen het eigen grondgebied te bestraffen met een administratieve sanctie. Vijf gemeenten sloten meteen een contract met een aantal privébedrijven om binnen deze nieuwe bevoegdheid trajectcontroles op hun grondgebied te voorzien. Een beperkte investering voor de lokale overheid dus, die als kleine speler logischerwijs het comparatief voordeel verliest. Het idee dat verkeersboetes het voorwerp uitmaken van een particulier verdienmodel, beroerde de gemoederen en lokte bij experts en menig politicus verontwaardiging uit. Los van de politieke bezorgdheden, moet ook vanuit juridisch oogpunt met de grootste omzichtigheid naar een dergelijk samenwerking gekeken worden.

Lees meer
close menu 1u