Zware straffen voor zware verkeersovertredingen lonen?
Donderdag 20 September 2018

Welke positieve tendens toont de verkeersveiligheidsbarometer? IntoLaw duidt de cijfers en de aanpak tegen zware verkeersovertredingen. Lees hier meer.
- Wat zeggen de cijfers over het aantal verkeersdoden?
- Wat betekent dit voor de doelstelling van 2020?
- Hoe verklaart VIAS Institute deze positieve evolutie?
Om de doelstellingen van maximaal 420 verkeersdoden tegen 2020 te behalen, kondigde de regering tal van maatregelen aan. Begin dit jaar werden bijvoorbeeld al strengere straffen ingevoerd voor zware verkeersovertredingen als rijden onder invloed, rijden zonder geldig rijbewijs en recidivisme. En die inspanningen lonen! Het aantal verkeersdoden was in de eerste helft van dit jaar dan ook historisch laag.
Wat zeggen de cijfers over het aantal verkeersdoden?
Het aantal weggebruikers dat in de eerste 6 maanden van 2018 ter plaatse stierf bij een verkeersongeval op onze Belgische wegen daalde met 14% in vergelijking met de eerste helft van 2017, zo concludeerde VIAS Institute. Concreet betekent dit 30 minder verkeersdoden, wat het totaal van het eerste semester op 191 brengt. Ook het aantal gewonden daalde lichtjes. Het aantal letselongevallen bleef nagenoeg gelijk.
Opvallend is wel dat het aantal dodelijke slachtoffers bij 65-plussers steeg van 46 naar 53. Vooral bij ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, is er een jammerlijke stijging van 3 naar 19 doden. Ook het aantal letselongevallen met fietsers steeg met 2%.
Wat betekent dit voor de doelstelling van 2020?
Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts reageerde begin deze week uiterst positief “We hebben bij de start van de Vlaamse regering gezegd: tegen 2020 gaan we het aantal verkeersdoden halveren. Wel, als het zo blijft evolueren, gaan we dat cijfer ook echt halen.”. Federaal minister van Mobiliteit François Bellot deelt zijn enthousiasme: “Door deze daling komt de doelstelling van maximaal 420 verkeersdoden per jaar tegen 2020 weer in zicht.”
“Onder andere de verstrengde maatregelen tegen de recidivisten werpen hopelijk in de komende tijd nog verder hun vruchten af om de cijfers verder te laten dalen.”, vervolgt Bellot in een officiële mededeling. Kunnen we dan stellen dat het zwaarder aanpakken van zware verkeersovertredingen loont of zijn er andere verklaringen?
Hoe verklaart VIAS Institute deze positieve evolutie?
Volgens VIAS Institute, het kenniscentrum voor verkeersveiligheid, zijn er een vijftal duidelijke redenen voor de dalende cijfers:
- Verlaging van de maximumsnelheid aan scholen en op gewestwegen.
- Verbetering van de infrastructuur op tal van plaatsen.
- Meer snelheidscontroles.
- Strengere aanpak recidivisten.
- Veiligere voertuigen
De verenigde inspanningen blijken dus te lonen. Al moeten de bemoedigende resultaten wel met enige voorzichtigheid bekeken worden daar deze slechts over een periode van amper 6 maanden gaan.
Beging u zelf een zware verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in om eventuele verkeersboetes te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer