Vluchtmisdrijf: wie en waarom?

 Vluchtmisdrijf: wie en waarom?

Wat zeggen de statistieken over ongeval met vluchtmisdrijf? Wie zijn de daders? IntoLaw laat de cijfers aan het woord.

-       Wat zeggen de statistieken over de daders?

-       Welke conclusie trekken we uit de enquête over vluchtmisdrijf?

-       Wat is herstelbemiddeling?

 

Bij een verkeersongeval zijn er steeds daders en slachtoffers betrokken. Bij een ongeval met vluchtmisdrijf zijn de daders helaas niet onmiddellijk bekend. Van de achtergelaten slachtoffers kennen we de naam en het gezicht wel. Uiteraard gaat het in de meeste gevallen van vluchtmisdrijf om materiële schade. Meer zelfs: bij meer dan de helft van de verkeersongevallen met blikschade pleegt de bestuurder vluchtmisdrijf als toch niemand hem of haar gezien heeft. Maar wie pleegt vluchtmisdrijf? We laten de cijfers aan het woord.

 

Wat zeggen de statistieken over de daders?

Blijkbaar nemen vooral jonge mannen de benen na een ongeval. Uit cijfers die vorig jaar vrijgegeven werden, bleek dat meer dan de helft van de bestuurders bij een ongeval met vluchtmisdrijf jonger was dan 25. Bovendien bleek 42% van de betrokken bestuurders onder invloed van alcohol of drugs en reed nog eens 16% zonder geldig rijbewijs. De meesten waren bovendien al eens voor de politierechter moeten verschijnen, mochten niet rijden tijdens weekendnachten of waren zelfs gewoon te jong om al een rijbewijs te halen. De belangrijkste reden om vluchtmisdrijf te plegen, is dus het verstoppen van een andere overtreding. Overtreders gaan er bij blikschade ook vanuit dat de politie de moeite niet zal doen om hen te vatten. Maar niets is minder waar: de kans om gepakt te worden na een ongeval met vluchtmisdrijf ligt tussen de 30 en 50%.

Welke conclusie trekken we uit de enquête over vluchtmisdrijf?

“Hoe ernstiger het ongeval, hoe groter de pakkans”, bevestigt Stef Willems van het VIAS institute. Ook de straf voor vluchtmisdrijf is vaak een pak hoger dan de straf waarvoor de bestuurder tracht te vluchten. Uiteraard is het vluchten niet altijd een beslissing, maar eerder een paniekreactie. In een attitudemeting van VIAS en Rondpunt gaf 70% van de respondenten zelfs aan begrip te hebben voor een initiële paniekreactie die tot vluchtmisdrijf leidt. De initiatief nemende organisaties roepen dan ook op om u toch zo snel mogelijk bij de politie aan te melden bij een ongeval met vluchtmisdrijf. 

Wat is herstelbemiddeling?

Ook opvallend is dat 70% van de slachtoffers van een ongeval met vluchtmisdrijf de veroorzaker zou willen ontmoeten. Ook de slachtoffers worstelen dus duidelijk met de vraag ‘wie en waarom?’. En die vraag kan beantwoord worden! Helaas is het aanbod van herstelbemiddeling nog niet voldoende gekend. Beide partijen kunnen ervoor kiezen elkaar rechtstreeks te ontmoeten in een gezamenlijk gesprek of om hiervoor de hulp van een bemiddelaar in te roepen. Zolang u als veroorzaker van het ongeval nog niet voor de rechtbank bent verschenen en het stafonderzoek nog loopt, dient het parket wel toestemming te geven voor dergelijke herstelbemiddeling.

Was u betrokken bij een ongeval met vluchtmisdrijf? Laat uw boete voor vluchtmisdrijf, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen. Indien u nog bijkomende vragen heeft of bijstand zoekt in verband met verkeersrecht, kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u