Vluchtmisdrijf: wie en waarom?
Donderdag 02 November 2017

Wat zeggen de statistieken over ongeval met vluchtmisdrijf? Wie zijn de daders? IntoLaw laat de cijfers aan het woord.
- Wat zeggen de statistieken over de daders?
- Welke conclusie trekken we uit de enquête over vluchtmisdrijf?
- Wat is herstelbemiddeling?
Bij een verkeersongeval zijn er steeds daders en slachtoffers betrokken. Bij een ongeval met vluchtmisdrijf zijn de daders helaas niet onmiddellijk bekend. Van de achtergelaten slachtoffers kennen we de naam en het gezicht wel. Uiteraard gaat het in de meeste gevallen van vluchtmisdrijf om materiële schade. Meer zelfs: bij meer dan de helft van de verkeersongevallen met blikschade pleegt de bestuurder vluchtmisdrijf als toch niemand hem of haar gezien heeft. Maar wie pleegt vluchtmisdrijf? We laten de cijfers aan het woord.
Wat zeggen de statistieken over de daders?
Blijkbaar nemen vooral jonge mannen de benen na een ongeval. Uit cijfers die vorig jaar vrijgegeven werden, bleek dat meer dan de helft van de bestuurders bij een ongeval met vluchtmisdrijf jonger was dan 25. Bovendien bleek 42% van de betrokken bestuurders onder invloed van alcohol of drugs en reed nog eens 16% zonder geldig rijbewijs. De meesten waren bovendien al eens voor de politierechter moeten verschijnen, mochten niet rijden tijdens weekendnachten of waren zelfs gewoon te jong om al een rijbewijs te halen. De belangrijkste reden om vluchtmisdrijf te plegen, is dus het verstoppen van een andere overtreding. Overtreders gaan er bij blikschade ook vanuit dat de politie de moeite niet zal doen om hen te vatten. Maar niets is minder waar: de kans om gepakt te worden na een ongeval met vluchtmisdrijf ligt tussen de 30 en 50%.
Welke conclusie trekken we uit de enquête over vluchtmisdrijf?
“Hoe ernstiger het ongeval, hoe groter de pakkans”, bevestigt Stef Willems van het VIAS institute. Ook de straf voor vluchtmisdrijf is vaak een pak hoger dan de straf waarvoor de bestuurder tracht te vluchten. Uiteraard is het vluchten niet altijd een beslissing, maar eerder een paniekreactie. In een attitudemeting van VIAS en Rondpunt gaf 70% van de respondenten zelfs aan begrip te hebben voor een initiële paniekreactie die tot vluchtmisdrijf leidt. De initiatief nemende organisaties roepen dan ook op om u toch zo snel mogelijk bij de politie aan te melden bij een ongeval met vluchtmisdrijf.
Wat is herstelbemiddeling?
Ook opvallend is dat 70% van de slachtoffers van een ongeval met vluchtmisdrijf de veroorzaker zou willen ontmoeten. Ook de slachtoffers worstelen dus duidelijk met de vraag ‘wie en waarom?’. En die vraag kan beantwoord worden! Helaas is het aanbod van herstelbemiddeling nog niet voldoende gekend. Beide partijen kunnen ervoor kiezen elkaar rechtstreeks te ontmoeten in een gezamenlijk gesprek of om hiervoor de hulp van een bemiddelaar in te roepen. Zolang u als veroorzaker van het ongeval nog niet voor de rechtbank bent verschenen en het stafonderzoek nog loopt, dient het parket wel toestemming te geven voor dergelijke herstelbemiddeling.
Was u betrokken bij een ongeval met vluchtmisdrijf? Laat uw boete voor vluchtmisdrijf, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen. Indien u nog bijkomende vragen heeft of bijstand zoekt in verband met verkeersrecht, kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer