Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen.

We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Frankrijk: milieuvignet blijft voorlopig verplicht

Hoewel Frankrijk in de toekomst werk wil maken van de afschaffing van milieuzones, zijn deze in 2025 nog steeds actief in verschillende steden. Rijd je door een lage-emissiezone (ZFE), dan moet je voertuig een geldige Crit’Air-vignet dragen.

  • Bestel dit vignet enkel via de officiële overheidswebsite (kostprijs: €4,91).

  • Levering duurt meestal 10 tot 15 werkdagen.

  • Bij controle zonder vignet riskeer je een boete van €68.

Tip: heb je het vignet niet tijdig ontvangen? Leg dan de printversie van de aanvraagbevestiging zichtbaar achter je voorruit.

Motorrijders opgelet

Sinds januari is filefilteren verboden binnen de bebouwde kom. Buiten de stad mag het nog wel. Een overtreding in stedelijke zones kan leiden tot hoge geldboetes.

Daarnaast is op de Parijse ring (Périphérique) de snelheidslimiet verlaagd naar 50 km/u, en in veel andere steden zelfs naar 30 km/u.

Italië: strenger toezicht in steden en op banden

In Italië worden de ZTL-zones (Zona a Traffico Limitato) verder uitgebreid. Toegang zonder geldige vergunning wordt beboet met tot wel €335. Je wordt gecontroleerd via ANPR-camera’s.

Vanaf 15 april geldt er ook een verbod op winterbanden met een te lage snelheidsindex. Boetes voor een overtreding variëren van €422 tot €1.682 en kunnen zelfs leiden tot intrekking van je rijbewijs.

All-seasonbanden zijn toegestaan als ze een snelheidsindex hebben die gelijk is aan of hoger dan de topsnelheid van de wagen.

Tot slot: hou altijd beide handen aan het stuur – dat is wettelijk verplicht in Italië. Zelfs een arm uit het raam kan leiden tot een boete.

Spanje: focus op fietsers en reddingsstroken

Spanje scherpt zijn verkeersveiligheidsregels aan, met speciale aandacht voor kwetsbare weggebruikers.

  • Houd minstens 5 meter afstand achter een fietser in stadsverkeer.

  • Bij het inhalen van fietsers blijft de 1,5 meter zijdelingse afstand verplicht.

  • Je mag niet sneller rijden dan 20 km/u boven de maximumsnelheid, en bij het inhalen van een fietser moet je zelfs 20 km/u trager dan toegestaan.

Bij filevorming zijn bestuurders verplicht om een reddingsstrook vrij te maken voor hulpdiensten (zoals in Duitsland).

Let ook op milieuzones: sommige kleinere steden hanteren hun eigen regels. Buitenlandse vignetten worden niet overal erkend.

Duitsland: grenscontroles en nieuwe tol voor zwaar vervoer

Duitsland voert opnieuw grenscontroles uit, wat kan zorgen voor wachttijden. Vergeet dus je identiteitskaart of paspoort niet.

Daarnaast geldt er sinds juli een tolheffing voor voertuigen boven 3,5 ton bij professioneel gebruik. Dit omvat onder andere bestelwagens, campers en auto’s met aanhangwagen voor zakelijke doeleinden. Particulieren blijven voorlopig buiten schot.

Zwitserland: digitaal vignet en verrassende regels

Vanaf 2025 biedt Zwitserland naast het klassieke CHF 40-vignet ook een digitale variant aan. Deze is gekoppeld aan je nummerplaat, wat handig is voor last-minute vertrekken.

Rijd je zonder geldig vignet op een snelweg, dan kost dat CHF 200 (ongeveer €206).

En ja, het klopt: een portier hard dichtslaan is in Zwitserland verboden en kan beboet worden als ongepast gedrag.

Oostenrijk: duurder vignet en zware boetes

De tolvignetten worden in 2025 duurder:

  • €9,30 voor 1 dag

  • €12,40 voor 10 dagen

  • €31,10 voor 2 maanden

Sinds vorig jaar zijn ook de snelheidsboetes strenger:

  • Overschrijd je de limiet met meer dan 60 km/u in de bebouwde kom, of meer dan 70 km/u daarbuiten? Dan riskeer je:

    • een boete tot €7.500

    • onmiddellijke inbeslagname van je voertuig

    • en eventueel verder reizen met het openbaar vervoer

Betaal je je boete niet? Dan kan dat leiden tot een gevangenisstraf van 75 uur tot 6 weken.


Neem contact met ons op

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijdt u in Oostenrijk en krijgt u een boete? Hieronder leest u hoe u de kennisgeving begrijpt, veilig betaalt of betwist, welke versnelde procedures bestaan (onmiddellijke boete, anonieme boete, beschikking op naam), wat de regels rond vignet/tol zijn en welke risico’s u loopt als u niets onderneemt.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u