Vluchtmisdrijf: dader zonder naam, slachtoffer mét!

 Vluchtmisdrijf: dader zonder naam, slachtoffer mét!

Hoeveel mensen worden jaarlijks het slachtoffer van een ongeval met vluchtmisdrijf? IntoLaw geeft de slachtoffers een stem.

-       Ongeval met vluchtmisdrijf is helaas geen uitzondering meer

-       Aantal doden bij ongeval met vluchtmisdrijf wel gedaald

-       Persoonlijke campagne van Ouders van Verongelukte Kinderen

 

Doen de namen Julie Roelens, Gilles Dierckx en Merel De Prins een belletje rinkelen? Deze jonge mensen haalden allemaal het nieuws als dodelijk slachtoffer van een ongeval met vluchtmisdrijf. Het verhaal van de 12-jarige Merel De Prins dateert van oktober 2015, maar zit nog fris in ons collectief geheugen. Een ongeval met vluchtmisdrijf heeft sowieso steeds een naam, een gezicht en een verhaal. Zij die achterblijven, kunnen enkel hopen dat de daders gevat worden of zich alsnog gaan aangeven bij de politie zodat ze hun straf voor het plegen van vluchtmisdrijf niet ontlopen.  

 

Ongeval met vluchtmisdrijf is helaas geen uitzondering meer

Vorig jaar zijn in ons land maar liefst 21 doden gevallen bij een ongeval met vluchtmisdrijf. Ook dit jaar vielen er in de voorbije maanden augustus en september al 4 doden op de weg, waarvoor de aanrijder niet stopte. Een voor een jonge mensen die te voet of met de fiets onderweg waren, maar nooit hun bestemming bereikten. Wanneer we onderzoeken wie de daders en slachtoffers van vluchtmisdrijf zijn, merken we dat de zwakke weggebruiker het vaakst getroffen wordt.

 

Aantal doden bij ongeval met vluchtmisdrijf wel gedaald

Hoewel het aantal vluchtmisdrijven de voorbije jaren fors is toegenomen in België, bevestigt VIAS institute dat het aantal doden bij ongevallen met vluchtmisdrijf is gedaald. In de meerderheid van de gevallen gaat het dus om materiële schade, maar dan rijst de vraag wie deze schade betaalt als de dader is gevlucht. Uiteraard is, desondanks de daling, iedere verkeersdode er een te veel. Veilig verkeer is een verantwoordelijkheid die we samen dragen en daar dienen de SAVE-borden langs de weg met de naam en geboortedatum van verongelukte kinderen ons aan te herinneren. In te veel van deze gevallen is er immers ook sprake van vluchtmisdrijf. Nochtans kan ter plaatse blijven, voor het slachtoffer het verschil tussen leven en dood betekenen. Zo getuigt ook Jef Vermeiren in een Kijk Uit-uitzending over de dood van zijn 17-jarige zoon Nick. “Ieder mens kan een fout begaan, maar neem uw verantwoordelijkheid”, voegt hij nog toe.

Persoonlijke campagne van Ouders van Verongelukte Kinderen

1 op 3 verkeersdoden, ongeacht of het gaat over een ongeval met vluchtmisdrijf of niet, is helaas te wijten aan overdreven snelheid. Een naam, gezicht en verhaal aan de gebeurtenissen koppelen, blijkt wel een positieve invloed te hebben op onze algemene mentaliteit. Daarom zette de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen samen met de politie een bijzondere samenwerking op. Vorige maand werden hardrijders in Namen en Oost-Vlaanderen, nadat ze door de wegpolitie aan de kant waren gezet, uitgenodigd om in een ander voertuig nog even na te praten. Daar werden ze echter geconfronteerd met een ouder die een kind verloor bij een ongeval te wijten aan overdreven snelheid. Een uiterst pakkende campagne die hopelijk een algemene gedragsverandering op lange termijn teweegbrengt.

 

Was u zelf betrokken bij een ongeval met vluchtmisdrijf? Laat uw boete voor vluchtmisdrijf, rijverbod of gevangenisstraf onmiddellijk berekenen. Indien u nog bijkomende vragen heeft of bijstand zoekt in verband met verkeersrecht, kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u