Hoeveel procent van de Belgen geeft hun snelheidsovertreding toe?

 Hoeveel procent van de Belgen geeft hun snelheidsovertreding toe?

Hoeveel Belgen geven toe regelmatig een snelheidsovertreding te begaan? Wat kunnen de gevolgen van zo’n overtreding zijn? Welke veranderingen stelt minister Bellot voor? IntoLaw illustreert de cijfers.

·      Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?

·      Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?

·      Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?

 

Uit het nieuwe onderzoek van Vias blijkt dat de Belgische chauffeur het niet altijd zo nauw neemt met de verkeersregels. Vooral de snelheidsregels worden vaak met de voeten getreden, dat geven bestuurders zelf toe in bij een ondervraging van 6200 mensen. Welke regels worden het meest overtreden? Hoe wordt de snelheidsovertreding binnenkort aangepakt

 

Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?

Vias ondervroeg 6200 mensen over hun rijgedrag in de voorbije 30 dagen. Verschillende soorten risicogedrag werden specifiek ondervraagd. Daaruit bleek dat maar liefst een derde van de ondervraagden zich regelmatig schuldig maakt aan een snelheidsovertreding. Onder hen deed 30% dat op de autosnelweg en iets minder dan 30% binnen de bebouwde kom.  Minister van mobiliteit Bellot was aanwezig bij de voorstelling van de cijfers en herhaalde prompt zijn ideeën voor nieuwe snelheidsregels.

 

Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?

Welke nieuwe regels wil Bellot toepassen? Hij legt vooral de nadruk op variabele snelheidsregels die met variabele signalisatie kan worden aangepast aan de verkeersomstandigheden. Zo denkt hij de snelheidsovertreding te kunnen terugdringen door in die signalisatie de optie te verwerken om op de autosnelweg 130km/u ter rijden. Maar dat zien de gewesten niet zitten.

 

Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?

De snelheidsovertreding is niet de enige verkeersregel die de Belg graag links laat liggen. Het onderzoek toont ook aan dat een flink deel van de bestuurders graag hun gsm bij de hand houdt achter het stuur. Hoewel een kwart aangeeft op een legale manier handsfree te bellen, duidt het Vias toch de bijkomende risico’s die ook zo’n gesprek met zich meebrengen. Tot slot heeft de Belg ook nog te veel vertrouwen in zijn rijkunsten na enkele glazen alcohol. Op vlak van alcoholgebruik zijn we zelfs het tweede slechtst presterende land in Europa, na Frankrijk.

 

Wat als ik een snelheidsovertreding in de bus kreeg die ik wil aanvechten? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u