Hoeveel procent van de Belgen geeft hun snelheidsovertreding toe?
Vrijdag 12 Januari 2018

Hoeveel Belgen geven toe regelmatig een snelheidsovertreding te begaan? Wat kunnen de gevolgen van zo’n overtreding zijn? Welke veranderingen stelt minister Bellot voor? IntoLaw illustreert de cijfers.
· Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?
· Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?
· Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?
Uit het nieuwe onderzoek van Vias blijkt dat de Belgische chauffeur het niet altijd zo nauw neemt met de verkeersregels. Vooral de snelheidsregels worden vaak met de voeten getreden, dat geven bestuurders zelf toe in bij een ondervraging van 6200 mensen. Welke regels worden het meest overtreden? Hoe wordt de snelheidsovertreding binnenkort aangepakt?
Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?
Vias ondervroeg 6200 mensen over hun rijgedrag in de voorbije 30 dagen. Verschillende soorten risicogedrag werden specifiek ondervraagd. Daaruit bleek dat maar liefst een derde van de ondervraagden zich regelmatig schuldig maakt aan een snelheidsovertreding. Onder hen deed 30% dat op de autosnelweg en iets minder dan 30% binnen de bebouwde kom. Minister van mobiliteit Bellot was aanwezig bij de voorstelling van de cijfers en herhaalde prompt zijn ideeën voor nieuwe snelheidsregels.
Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?
Welke nieuwe regels wil Bellot toepassen? Hij legt vooral de nadruk op variabele snelheidsregels die met variabele signalisatie kan worden aangepast aan de verkeersomstandigheden. Zo denkt hij de snelheidsovertreding te kunnen terugdringen door in die signalisatie de optie te verwerken om op de autosnelweg 130km/u ter rijden. Maar dat zien de gewesten niet zitten.
Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?
De snelheidsovertreding is niet de enige verkeersregel die de Belg graag links laat liggen. Het onderzoek toont ook aan dat een flink deel van de bestuurders graag hun gsm bij de hand houdt achter het stuur. Hoewel een kwart aangeeft op een legale manier handsfree te bellen, duidt het Vias toch de bijkomende risico’s die ook zo’n gesprek met zich meebrengen. Tot slot heeft de Belg ook nog te veel vertrouwen in zijn rijkunsten na enkele glazen alcohol. Op vlak van alcoholgebruik zijn we zelfs het tweede slechtst presterende land in Europa, na Frankrijk.
Wat als ik een snelheidsovertreding in de bus kreeg die ik wil aanvechten? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.
Actueel

Maandag 23 Juni 2025
Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.
Lees meer
Maandag 16 Juni 2025
Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennenPlannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.
Lees meer
Maandag 16 Juni 2025
Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurdersNieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.
Lees meer