Hoeveel procent van de Belgen geeft hun snelheidsovertreding toe?

 Hoeveel procent van de Belgen geeft hun snelheidsovertreding toe?

Hoeveel Belgen geven toe regelmatig een snelheidsovertreding te begaan? Wat kunnen de gevolgen van zo’n overtreding zijn? Welke veranderingen stelt minister Bellot voor? IntoLaw illustreert de cijfers.

·      Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?

·      Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?

·      Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?

 

Uit het nieuwe onderzoek van Vias blijkt dat de Belgische chauffeur het niet altijd zo nauw neemt met de verkeersregels. Vooral de snelheidsregels worden vaak met de voeten getreden, dat geven bestuurders zelf toe in bij een ondervraging van 6200 mensen. Welke regels worden het meest overtreden? Hoe wordt de snelheidsovertreding binnenkort aangepakt

 

Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?

Vias ondervroeg 6200 mensen over hun rijgedrag in de voorbije 30 dagen. Verschillende soorten risicogedrag werden specifiek ondervraagd. Daaruit bleek dat maar liefst een derde van de ondervraagden zich regelmatig schuldig maakt aan een snelheidsovertreding. Onder hen deed 30% dat op de autosnelweg en iets minder dan 30% binnen de bebouwde kom.  Minister van mobiliteit Bellot was aanwezig bij de voorstelling van de cijfers en herhaalde prompt zijn ideeën voor nieuwe snelheidsregels.

 

Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?

Welke nieuwe regels wil Bellot toepassen? Hij legt vooral de nadruk op variabele snelheidsregels die met variabele signalisatie kan worden aangepast aan de verkeersomstandigheden. Zo denkt hij de snelheidsovertreding te kunnen terugdringen door in die signalisatie de optie te verwerken om op de autosnelweg 130km/u ter rijden. Maar dat zien de gewesten niet zitten.

 

Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?

De snelheidsovertreding is niet de enige verkeersregel die de Belg graag links laat liggen. Het onderzoek toont ook aan dat een flink deel van de bestuurders graag hun gsm bij de hand houdt achter het stuur. Hoewel een kwart aangeeft op een legale manier handsfree te bellen, duidt het Vias toch de bijkomende risico’s die ook zo’n gesprek met zich meebrengen. Tot slot heeft de Belg ook nog te veel vertrouwen in zijn rijkunsten na enkele glazen alcohol. Op vlak van alcoholgebruik zijn we zelfs het tweede slechtst presterende land in Europa, na Frankrijk.

 

Wat als ik een snelheidsovertreding in de bus kreeg die ik wil aanvechten? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u