Hoeveel procent van de Belgen geeft hun snelheidsovertreding toe?

 Hoeveel procent van de Belgen geeft hun snelheidsovertreding toe?

Hoeveel Belgen geven toe regelmatig een snelheidsovertreding te begaan? Wat kunnen de gevolgen van zo’n overtreding zijn? Welke veranderingen stelt minister Bellot voor? IntoLaw illustreert de cijfers.

·      Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?

·      Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?

·      Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?

 

Uit het nieuwe onderzoek van Vias blijkt dat de Belgische chauffeur het niet altijd zo nauw neemt met de verkeersregels. Vooral de snelheidsregels worden vaak met de voeten getreden, dat geven bestuurders zelf toe in bij een ondervraging van 6200 mensen. Welke regels worden het meest overtreden? Hoe wordt de snelheidsovertreding binnenkort aangepakt

 

Hoeveel procent van de Belgen heeft regelmatig een te zware voet?

Vias ondervroeg 6200 mensen over hun rijgedrag in de voorbije 30 dagen. Verschillende soorten risicogedrag werden specifiek ondervraagd. Daaruit bleek dat maar liefst een derde van de ondervraagden zich regelmatig schuldig maakt aan een snelheidsovertreding. Onder hen deed 30% dat op de autosnelweg en iets minder dan 30% binnen de bebouwde kom.  Minister van mobiliteit Bellot was aanwezig bij de voorstelling van de cijfers en herhaalde prompt zijn ideeën voor nieuwe snelheidsregels.

 

Welke plannen wil minister van Mobiliteit Bellot doorvoeren?

Welke nieuwe regels wil Bellot toepassen? Hij legt vooral de nadruk op variabele snelheidsregels die met variabele signalisatie kan worden aangepast aan de verkeersomstandigheden. Zo denkt hij de snelheidsovertreding te kunnen terugdringen door in die signalisatie de optie te verwerken om op de autosnelweg 130km/u ter rijden. Maar dat zien de gewesten niet zitten.

 

Welke andere overtredingen komen het vaakst voor bij Belgische chauffeurs?

De snelheidsovertreding is niet de enige verkeersregel die de Belg graag links laat liggen. Het onderzoek toont ook aan dat een flink deel van de bestuurders graag hun gsm bij de hand houdt achter het stuur. Hoewel een kwart aangeeft op een legale manier handsfree te bellen, duidt het Vias toch de bijkomende risico’s die ook zo’n gesprek met zich meebrengen. Tot slot heeft de Belg ook nog te veel vertrouwen in zijn rijkunsten na enkele glazen alcohol. Op vlak van alcoholgebruik zijn we zelfs het tweede slechtst presterende land in Europa, na Frankrijk.

 

Wat als ik een snelheidsovertreding in de bus kreeg die ik wil aanvechten? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u