Hoezo mogen we binnenkort misschien 130 rijden zonder snelheidsboetes?
Vrijdag 05 Januari 2018

Waar komt de idee van 130km/u vandaan? Hoeveel snelheidsboetes worden daar nu voor uitgedeeld? IntoLaw licht u in.
· Waar komt de idee vandaan dat we binnenkort 130km/u mogen rijden op de snelweg?
· Welke gevolgen zou de aanpassing hebben?
· Wat is Vlaanderen van plan?
Hoewel de Franse kranten La Libre en La Dernière Heure kopten met een snelheidslimiet van 130 op de Belgische snelwegen, lijkt onze regering toch niet van plan iets te veranderen aan de huidige snelheidsregels. Minister van Mobiliteit Bellot zal een nieuwe regeling begin dit jaar aan de gewesten voorleggen. “Verder is er nog helemaal niets zeker”, voegt hij toe. Wat is zijn voorstel? Wat doet Vlaanderen ermee?
Waar komt de idee vandaan dat we binnenkort 130km/u mogen rijden op de snelweg?
Als het van minister van Mobiliteit Bellot vragen, krijgen we binnenkort dus geen snelheidsboetes meer voor 130km/u op de autosnelweg. Nu ja, tenminste niet altijd meer. De minister is namelijk zelf geen voorstander van de verhoging. Zijn voorganger Jacqueline Galant liet dezelfde kwestie onderzoeken. Daaruit bleek dat vooral variabele snelheidslimieten aangeraden zijn. Die worden dan aangepast aan de weersomstandigheden, het moment van de dag, de hoeveelheid file en meer. Aan die variabele snelheden zou dan wel 130 kunnen worden toegevoegd.
Die 130 komt ook uit het onderzoek. Daaruit bleek dat bepaalde plekken onder specifieke omstandigheden, zoals ’s nachts of op dalmomenten, juist wel baat hebben bij de verhoogde snelheid.
Welke gevolgen zou de aanpassing hebben?
De gevolgen van de aanpassing zouden in eerste instantie niet ingrijpend zijn. De meeste plaatsen zouden gewoon hun huidige snelheidslimieten behouden. De automobilist is dus nog niet af van die snelheidsboetes. Wel is het plan zoveel mogelijk variabele signalisatie te implementeren. Veiligheid garanderen kan namelijk niet optimaal met een homogene snelheid, wel met aanpassingen van de wegcode en variabele verkeersborden.
Bovendien verklaarde Benoît Godart van Vias dat bestuurders op wegen waar de limiet van 120km/u geldt nu al 130 rijden. Het aantal snelheidsboetes zou dus gewoon hetzelfde blijven wanneer diezelfde chauffeurs dan plots geflitst worden aan 140.
Wat is Vlaanderen van plan?
Welke veranderende regels er ook komen, Vlaanderen doet niet mee. Dat verklaarde Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit. Hij haalt aan dat het helemaal niet draait om snelheidsboetes, maar om verkeersveiligheid. Zelfs de zeer gelimiteerde verhogingen gaan voor hem te ver. Hij stelt dat rustige plekken nu al meer met zware voeten te maken krijgen, laat staan wanneer de limiet verhoogt. Bovendien wijst hij naar onze noorderburen, waar op wegen met een limiet van 130 op 1 jaar tijd het aantal verkeersdoden verdrievoudigde.
Wat kan ik verwachten van snelheidsboetes? Welke gevolgen hangen er vast aan een zware voet? Contacteer onze gespecialiseerde advocaten voor de juiste bijstand.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer