Hoezo mogen we binnenkort misschien 130 rijden zonder snelheidsboetes?

 Hoezo mogen we binnenkort misschien 130 rijden zonder snelheidsboetes?

Waar komt de idee van 130km/u vandaan? Hoeveel snelheidsboetes worden daar nu voor uitgedeeld? IntoLaw licht u in.

·      Waar komt de idee vandaan dat we binnenkort 130km/u mogen rijden op de snelweg?

·      Welke gevolgen zou de aanpassing hebben?

·      Wat is Vlaanderen van plan?

 

Hoewel de Franse kranten La Libre en La Dernière Heure kopten met een snelheidslimiet van 130 op de Belgische snelwegen, lijkt onze regering toch niet van plan iets te veranderen aan de huidige snelheidsregels. Minister van Mobiliteit Bellot zal een nieuwe regeling begin dit jaar aan de gewesten voorleggen. “Verder is er nog helemaal niets zeker”, voegt hij toe. Wat is zijn voorstel? Wat doet Vlaanderen ermee?

 

Waar komt de idee vandaan dat we binnenkort 130km/u mogen rijden op de snelweg?

Als het van minister van Mobiliteit Bellot vragen, krijgen we binnenkort dus geen snelheidsboetes meer voor 130km/u op de autosnelweg. Nu ja, tenminste niet altijd meer. De minister is namelijk zelf geen voorstander van de verhoging. Zijn voorganger Jacqueline Galant liet dezelfde kwestie onderzoeken. Daaruit bleek dat vooral variabele snelheidslimieten aangeraden zijn. Die worden dan aangepast aan de weersomstandigheden, het moment van de dag, de hoeveelheid file en meer. Aan die variabele snelheden zou dan wel 130 kunnen worden toegevoegd.

Die 130 komt ook uit het onderzoek. Daaruit bleek dat bepaalde plekken onder specifieke omstandigheden, zoals ’s nachts of op dalmomenten, juist wel baat hebben bij de verhoogde snelheid.

 

Welke gevolgen zou de aanpassing hebben?

De gevolgen van de aanpassing zouden in eerste instantie niet ingrijpend zijn. De meeste plaatsen zouden gewoon hun huidige snelheidslimieten behouden. De automobilist is dus nog niet af van die snelheidsboetes. Wel is het plan zoveel mogelijk variabele signalisatie te implementeren. Veiligheid garanderen kan namelijk niet optimaal met een homogene snelheid, wel met aanpassingen van de wegcode en variabele verkeersborden.

Bovendien verklaarde Benoît Godart van Vias dat bestuurders op wegen waar de limiet van 120km/u geldt nu al 130 rijden. Het aantal snelheidsboetes zou dus gewoon hetzelfde blijven wanneer diezelfde chauffeurs dan plots geflitst worden aan 140.

Wat is Vlaanderen van plan?

Welke veranderende regels er ook komen, Vlaanderen doet niet mee. Dat verklaarde Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit. Hij haalt aan dat het helemaal niet draait om snelheidsboetes, maar om verkeersveiligheid. Zelfs de zeer gelimiteerde verhogingen gaan voor hem te ver. Hij stelt dat rustige plekken nu al meer met zware voeten te maken krijgen, laat staan wanneer de limiet verhoogt. Bovendien wijst hij naar onze noorderburen, waar op wegen met een limiet van 130 op 1 jaar tijd het aantal verkeersdoden verdrievoudigde.

 

Wat kan ik verwachten van snelheidsboetes? Welke gevolgen hangen er vast aan een zware voet? Contacteer onze gespecialiseerde advocaten voor de juiste bijstand.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u