Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren?

 Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren?

Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren? IntoLaw zocht uit wanneer iemand ongeschikt verklaard wordt om te rijden.

  • Wat houdt een rijgeschiktheidsonderzoek in?
  • Welke gevolgen heeft een ongeschiktheidsattest?
  • Welke alternatieven zijn er voor ouderen met beperkte mogelijkheden?

Volgens Vias, het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid, blijkt dat steeds meer ouderen ongeschikt worden verklaard om met de wagen te rijden. Veel van hen leggen vrijwillig een rijgeschiktheidsonderzoek af omdat ze merken dat hun rijvaardigheid erop achteruitgaat. IntoLaw bespreekt in hoeverre het rijgeschiktheidsonderzoek overeenkomt met een herstelonderzoek en waarom ouderen vaker hun rijbewijs moeten inleveren.

Wat houdt een rijgeschiktheidsonderzoek in?

Autobestuurders die merken dat hun functionele rijvaardigheid vermindert als gevolg van ziekte, ongeval of een andere medische oorzaak kunnen zich wenden tot het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigaanpassing (CARA) om er een rijgeschiktheidsonderzoek af te leggen. Net als bij een herstelonderzoek neemt een multidisciplinair team medische, psychologische en rijvaardigheidstesten. Zij beslissen eveneens of u aanpassingen aan uw voertuig nodig heeft en leggen indien nodig beperkingen op aan het gebruik van uw rijbewijs.

In 2017 legden zo’n 5538 Belgen een rijgeschiktheidsonderzoek af en daarvan bleken 594 chauffeurs niet langer geschikt te zijn om te rijden. De laatste jaren worden opmerkelijk meer 65-plussers ongeschikt verklaard, veelal wegens medische redenen. Hun aandeel beslaat ondertussen 15,8% van het totaal tegenover 8,1% van de chauffeurs jonger dan 65.

De meeste chauffeurs die door Vias worden getest mogen echter blijven rijden, al krijgt meer dan de helft wel een aantal beperkingen opgelegd. Heel wat ouderen krijgen bijvoorbeeld het advies om een bril of lenzen te gaan dragen.

Welke gevolgen heeft een ongeschiktheidsattest?

Iemand die niet langer geschikt wordt bevonden om te rijden, moet daarbij nog niet meteen zijn rijbewijs inleveren. Het onderzoek van CARA is namelijk niet bindend, maar van de bestuurder in kwestie wordt wel verwacht dat hij of zij vrijwillig naar het gemeentehuis gaat om zijn rijbewijs in te leveren. Iemand die deze raad niet opvolgt, wordt echter niet onmiddellijk beboet.

Toch wordt iedereen die met de wagen rijdt geacht op de hoogte te zijn van artikel 24 van de verkeerswet. Dit artikel stelt dat u geneeskundig geschikt moet zijn en blijven om uw rijbewijs te kunnen krijgen en behouden, en u ondertekent hiervan een verklaring op de dag dat u uw rijbewijs ontvangt.

Wanneer een bestuurder die ongeschikt werd verklaard, betrokken raakt bij een ongeval kan dit voor extra problemen zorgen als de verzekeraar vaststelt dat er een ongeschiktheidsattest werd uitgereikt. Dit geeft ongetwijfeld problemen bij de uitbetaling van de verzekeringspremie.

Welke alternatieven zijn er voor ouderen met beperkte mogelijkheden?

Wanneer een oudere bestuurder ervaart dat zijn rijvaardigheid erop achteruitgaat of ongeschikt wordt verklaard, dan is dit voor de persoon in kwestie vaak een klap om te verwerken. De eigen mobiliteit draagt bij aan de levenskwaliteit en mensen zijn vaak misnoegd als ze op dit vlak moeten inboeten.

Vias begeleidt deze chauffeurs daarom op hun zoektocht naar vervoersalternatieven zoals het openbaar vervoer of de elektrische fiets. Soms is het zelfs voldoende om aanpassingen aan de wagen door te voeren opdat senioren terug veilig met de wagen kunnen rijden.

Heeft u nog verdere vragen over wanneer u uw rijbewijs moet inleveren en wat hiervan de gevolgen zijn? Neem dan contact op met de experts van IntoLaw!


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u