Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren?

 Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren?

Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren? IntoLaw zocht uit wanneer iemand ongeschikt verklaard wordt om te rijden.

  • Wat houdt een rijgeschiktheidsonderzoek in?
  • Welke gevolgen heeft een ongeschiktheidsattest?
  • Welke alternatieven zijn er voor ouderen met beperkte mogelijkheden?

Volgens Vias, het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid, blijkt dat steeds meer ouderen ongeschikt worden verklaard om met de wagen te rijden. Veel van hen leggen vrijwillig een rijgeschiktheidsonderzoek af omdat ze merken dat hun rijvaardigheid erop achteruitgaat. IntoLaw bespreekt in hoeverre het rijgeschiktheidsonderzoek overeenkomt met een herstelonderzoek en waarom ouderen vaker hun rijbewijs moeten inleveren.

Wat houdt een rijgeschiktheidsonderzoek in?

Autobestuurders die merken dat hun functionele rijvaardigheid vermindert als gevolg van ziekte, ongeval of een andere medische oorzaak kunnen zich wenden tot het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigaanpassing (CARA) om er een rijgeschiktheidsonderzoek af te leggen. Net als bij een herstelonderzoek neemt een multidisciplinair team medische, psychologische en rijvaardigheidstesten. Zij beslissen eveneens of u aanpassingen aan uw voertuig nodig heeft en leggen indien nodig beperkingen op aan het gebruik van uw rijbewijs.

In 2017 legden zo’n 5538 Belgen een rijgeschiktheidsonderzoek af en daarvan bleken 594 chauffeurs niet langer geschikt te zijn om te rijden. De laatste jaren worden opmerkelijk meer 65-plussers ongeschikt verklaard, veelal wegens medische redenen. Hun aandeel beslaat ondertussen 15,8% van het totaal tegenover 8,1% van de chauffeurs jonger dan 65.

De meeste chauffeurs die door Vias worden getest mogen echter blijven rijden, al krijgt meer dan de helft wel een aantal beperkingen opgelegd. Heel wat ouderen krijgen bijvoorbeeld het advies om een bril of lenzen te gaan dragen.

Welke gevolgen heeft een ongeschiktheidsattest?

Iemand die niet langer geschikt wordt bevonden om te rijden, moet daarbij nog niet meteen zijn rijbewijs inleveren. Het onderzoek van CARA is namelijk niet bindend, maar van de bestuurder in kwestie wordt wel verwacht dat hij of zij vrijwillig naar het gemeentehuis gaat om zijn rijbewijs in te leveren. Iemand die deze raad niet opvolgt, wordt echter niet onmiddellijk beboet.

Toch wordt iedereen die met de wagen rijdt geacht op de hoogte te zijn van artikel 24 van de verkeerswet. Dit artikel stelt dat u geneeskundig geschikt moet zijn en blijven om uw rijbewijs te kunnen krijgen en behouden, en u ondertekent hiervan een verklaring op de dag dat u uw rijbewijs ontvangt.

Wanneer een bestuurder die ongeschikt werd verklaard, betrokken raakt bij een ongeval kan dit voor extra problemen zorgen als de verzekeraar vaststelt dat er een ongeschiktheidsattest werd uitgereikt. Dit geeft ongetwijfeld problemen bij de uitbetaling van de verzekeringspremie.

Welke alternatieven zijn er voor ouderen met beperkte mogelijkheden?

Wanneer een oudere bestuurder ervaart dat zijn rijvaardigheid erop achteruitgaat of ongeschikt wordt verklaard, dan is dit voor de persoon in kwestie vaak een klap om te verwerken. De eigen mobiliteit draagt bij aan de levenskwaliteit en mensen zijn vaak misnoegd als ze op dit vlak moeten inboeten.

Vias begeleidt deze chauffeurs daarom op hun zoektocht naar vervoersalternatieven zoals het openbaar vervoer of de elektrische fiets. Soms is het zelfs voldoende om aanpassingen aan de wagen door te voeren opdat senioren terug veilig met de wagen kunnen rijden.

Heeft u nog verdere vragen over wanneer u uw rijbewijs moet inleveren en wat hiervan de gevolgen zijn? Neem dan contact op met de experts van IntoLaw!


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u