Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren?
Woensdag 31 Oktober 2018

Waarom moeten steeds meer ouderen hun rijbewijs inleveren? IntoLaw zocht uit wanneer iemand ongeschikt verklaard wordt om te rijden.
- Wat houdt een rijgeschiktheidsonderzoek in?
- Welke gevolgen heeft een ongeschiktheidsattest?
- Welke alternatieven zijn er voor ouderen met beperkte mogelijkheden?
Volgens Vias, het Belgisch kenniscentrum voor verkeersveiligheid, blijkt dat steeds meer ouderen ongeschikt worden verklaard om met de wagen te rijden. Veel van hen leggen vrijwillig een rijgeschiktheidsonderzoek af omdat ze merken dat hun rijvaardigheid erop achteruitgaat. IntoLaw bespreekt in hoeverre het rijgeschiktheidsonderzoek overeenkomt met een herstelonderzoek en waarom ouderen vaker hun rijbewijs moeten inleveren.
Wat houdt een rijgeschiktheidsonderzoek in?
Autobestuurders die merken dat hun functionele rijvaardigheid vermindert als gevolg van ziekte, ongeval of een andere medische oorzaak kunnen zich wenden tot het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigaanpassing (CARA) om er een rijgeschiktheidsonderzoek af te leggen. Net als bij een herstelonderzoek neemt een multidisciplinair team medische, psychologische en rijvaardigheidstesten. Zij beslissen eveneens of u aanpassingen aan uw voertuig nodig heeft en leggen indien nodig beperkingen op aan het gebruik van uw rijbewijs.
In 2017 legden zo’n 5538 Belgen een rijgeschiktheidsonderzoek af en daarvan bleken 594 chauffeurs niet langer geschikt te zijn om te rijden. De laatste jaren worden opmerkelijk meer 65-plussers ongeschikt verklaard, veelal wegens medische redenen. Hun aandeel beslaat ondertussen 15,8% van het totaal tegenover 8,1% van de chauffeurs jonger dan 65.
De meeste chauffeurs die door Vias worden getest mogen echter blijven rijden, al krijgt meer dan de helft wel een aantal beperkingen opgelegd. Heel wat ouderen krijgen bijvoorbeeld het advies om een bril of lenzen te gaan dragen.
Welke gevolgen heeft een ongeschiktheidsattest?
Iemand die niet langer geschikt wordt bevonden om te rijden, moet daarbij nog niet meteen zijn rijbewijs inleveren. Het onderzoek van CARA is namelijk niet bindend, maar van de bestuurder in kwestie wordt wel verwacht dat hij of zij vrijwillig naar het gemeentehuis gaat om zijn rijbewijs in te leveren. Iemand die deze raad niet opvolgt, wordt echter niet onmiddellijk beboet.
Toch wordt iedereen die met de wagen rijdt geacht op de hoogte te zijn van artikel 24 van de verkeerswet. Dit artikel stelt dat u geneeskundig geschikt moet zijn en blijven om uw rijbewijs te kunnen krijgen en behouden, en u ondertekent hiervan een verklaring op de dag dat u uw rijbewijs ontvangt.
Wanneer een bestuurder die ongeschikt werd verklaard, betrokken raakt bij een ongeval kan dit voor extra problemen zorgen als de verzekeraar vaststelt dat er een ongeschiktheidsattest werd uitgereikt. Dit geeft ongetwijfeld problemen bij de uitbetaling van de verzekeringspremie.
Welke alternatieven zijn er voor ouderen met beperkte mogelijkheden?
Wanneer een oudere bestuurder ervaart dat zijn rijvaardigheid erop achteruitgaat of ongeschikt wordt verklaard, dan is dit voor de persoon in kwestie vaak een klap om te verwerken. De eigen mobiliteit draagt bij aan de levenskwaliteit en mensen zijn vaak misnoegd als ze op dit vlak moeten inboeten.
Vias begeleidt deze chauffeurs daarom op hun zoektocht naar vervoersalternatieven zoals het openbaar vervoer of de elektrische fiets. Soms is het zelfs voldoende om aanpassingen aan de wagen door te voeren opdat senioren terug veilig met de wagen kunnen rijden.
Heeft u nog verdere vragen over wanneer u uw rijbewijs moet inleveren en wat hiervan de gevolgen zijn? Neem dan contact op met de experts van IntoLaw!
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer