Wat zegt het verkeersrecht over wagenaanpassingen voor senioren?

 Wat zegt het verkeersrecht over wagenaanpassingen voor senioren?

Welke aanpassingen die onder het verkeersrecht vallen kunnen ouderen laten doorvoeren aan hun wagen? IntoLaw zocht het voor u uit!

  • Hoe kan ik aanpassingen conform het verkeersrecht laten doorvoeren?
  • Welke aanpassingen kunnen nuttig zijn voor senioren?
  • Waarmee kan het sturen worden vereenvoudigd?

65-plussers die merken dat hun rijvaardigheid vermindert, kunnen ervoor opteren om zich in de toekomst te verplaatsen met het openbaar vervoer of de elektrische fiets. Voor wie zijn rijbewijs nog niet wil opgeven of in de mogelijkheid wil blijven om verzekerd te rijden, zijn er een aantal aanpassingen mogelijk die het besturen van het voertuig opnieuw kunnen vergemakkelijken. IntoLaw zocht uit hoe u deze aanpassingen conform het verkeersrecht laat uitvoeren.

Hoe kan ik aanpassingen conform het verkeersrecht laten doorvoeren?

In België moet u een aanvraag indienen om aanpassingen ten behoeve van personen met een beperkte mobiliteit binnen een wettelijk kader te laten uitvoeren. Indien het gaat over aanpassingen aan de bestuurderspost wendt u zich eerst en vooral tot het Centrum voor Rijgeschiktheid en voertuigaanpassingen (CARA). Zij zullen bepalen welke hulpmiddelen u nodig heeft zodat u zich opnieuw veilig met de wagen kan verplaatsen.

De aanvraag bij de FOD Mobiliteit en Vervoer kan door verschillende personen worden ingediend. Het betreft hier zowel gecertificeerde als niet-gecertificeerde verbouwers en particulieren. Op basis van de aanvrager volgt de FOD een bepaalde procedure om tot de goedkeuring van de aanvraag te komen. Zonder goedkeuring kan u de aanpassingen niet conform het verkeersrecht laten doorvoeren.

Er moet na de aanpassingen eventueel een nieuw rijexamen worden afgelegd of CARA kan een aanpassing van het rijbewijs door de gemeente aanbevelen.

Welke aanpassingen kunnen nuttig zijn voor senioren?

Er zijn uiteenlopende mogelijkheden die bij senioren een oplossing bieden in geval van beperkte mobiliteit van de armen en benen. In de eerste plaats zijn er aanpassingen die conform het verkeersrecht kunnen worden doorgevoerd op het gebied van gas- en remoplossingen.

Er zijn een aantal pedaalaanpassingen mogelijk waardoor men het gaspedaal kan bedienen met de linkervoet.  U kan gaan voor een opklapbaar of afneembaar gaspedaal dat samen met een afdekplaat voor het originele gaspedaal wordt geïnstalleerd. Er bestaan eveneens oplossingen zoals parallelpedalen met of zonder verhoogde vloer en verlengde pedalen. Beide worden op maat gemaakt en bovenop de originele pedalen bevestigd.

Ook kan u kiezen voor een gasring op of achter het stuur die de functie van het gaspedaal overneemt, een trek- en duwsysteem dat gaat functioneren als gas- en rempedaal of een mechanische handbedrijfsrem die het rempedaal activeert.

Waarmee kan het sturen worden vereenvoudigd?

Ook kunnen een aantal functies op het stuur worden toegevoegd, zoals een afneembare stuurbol. Dit is een ergonomische knop die het draaien van het stuur vergemakkelijkt, al dan niet voorzien van extra knoppen waarop alle functie zoals lichten, richtingaanwijzers, ruitenwissers en claxon kunnen bediend worden.

Naast het stuur kunnen bijkomende besturingsmogelijkheden worden aangebracht zoals een gas- en remschuif, een joystick of een ministuur.

Wilt u zelf aanpassingen aan uw wagen laten doorvoeren en heeft u nog andere vragen over wat het verkeersrecht hierover te zeggen heeft? Neem dan gerust contact op met de advocaten van IntoLaw!


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u