Hoe vermijd ik als 65-plusser boetes als ik op pad ga met de e-bike?

 Hoe vermijd ik als 65-plusser boetes als ik op pad ga met de e-bike?

Voor welke boetes moet ik opletten als ik op pad ben met de elektrische fiets? IntoLaw ging de regels van de e-bike voor u na!

  • Hoeveel categorieën van elektrische fietsen bestaan er?
  • Welke regels gelden er voor de gemotoriseerde fietsen en speed pedelecs?

Senioren kiezen wanneer hun rijvaardigheid vermindert of aanpassingen aan de wagen geen soelaas bieden almaar vaker voor de fiets hoewel ze fysiek een stuk fragieler zijn dan andere weggebruikers. Hierdoor maken 65-plussers maar liefst meer dan de helft van de fietsdoden uit. Deze cijfers worden regelmatig in verband gebracht met de opmars van de elektrische fiets. IntoLaw ging daarom de regelgeving omtrent de e-bike voor u na en geeft tips om boetes te vermijden.

Hoeveel categorieën van elektrische fietsen bestaan er?

Vandaag is 1 verkochte fiets op 3 er één met elektrische ondersteuning. Daarom is er sinds 1 oktober 2016 een nieuwe wetgeving van kracht die boetes bepaalt op basis van het vermogen en de snelheid van de e-bikes. Elektrische fietsen bestaan in 3 verschillende categorieën.

  1. De conventionele of gewone e-bike heeft een vermogen van maximaal 250 W en zijn maximumsnelheid bedraagt 25 km/u. Bij dit soort fiets wordt enkel de trapactie versterkt. Dit wil zeggen dat wanneer de gebruiker niet zelf trapt, de elektrische motor geen energie levert.
  2. Men spreekt van een gemotoriseerde fiets wanneer het vermogen ervan tussen de 250 en de 1000 W ligt. De maximumsnelheid is gelijkaardig aan die van de gewone e-bike, maar de motor van de fiets werkt ook wanneer er niet actief wordt getrapt.
  3. De laatste categorie is de speed pedelec of high speed e-bike. Dit is de krachtigste en snelste onder de e-bikes met een vermogen tot 4000 W en een maximumsnelheid van 45 km/u. Op deze elektrische fiets zijn dezelfde regels van toepassing als die voor bromfietsen.

Welke regels gelden voor gemotoriseerde fietsen en speed pedelecs?

Wilt u een gemotoriseerde fiets gaan gebruiken zonder boetes te krijgen of te moeten gaan betwisten, dan moet u aan een aantal voorwaarden te voldoen. U dient minimum 16 jaar oud te zijn en u moet beschikken over een gelijkvormigheidsattest voor uw elektrische fiets. Daarnaast moet u een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering afsluiten omdat de motor van de fiets autonoom kan werken.

Gaat u op pad met een speed pedelec, dan kan u boetes voorkomen door een helm te dragen. Uw high speed e-bike moet ingeschreven zijn bij het DIV en u dient als bestuurder te beschikken over een rijbewijs AM of B. Conventionele e-bikes en gemotoriseerde fietsen mogen over meer dan twee wielen beschikken. Speed pedelecs mogen dan weer maximum twee wielen hebben.

Denkt u erover zelf een gemotoriseerde fiets aan te schaffen of beging u onlangs een overtreding met uw e-bike? Neem voor juridisch advies contact op met de advocaten van IntoLaw!


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u