Trajectcontroles in België: een overzicht
Donderdag 14 Maart 2024
Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Wat is een trajectcontrole?
Met een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van voertuigen gemeten over een specifiek traject. Waar de klassieke toestellen, denk aan een flitspaal, slechts één punt meten en dus te omzeilen zijn door even op de rem te gaan staan, lukt dit niet voor een trajectcontrole.
Hoe werkt een trajectcontrole?
Een trajectcontrole neemt als het ware twee punten waartussen camera's de tijd meten die elk voertuig nodig heeft om dat specifieke traject af te leggen. Op die manier wordt een gemiddelde snelheid berekend en wanneer het langsrijdende voertuig een gemiddelde snelheid heeft, diat hoger ligt dan de toegestane limiet, wordt de overtreding vastgesteld.
Waar zijn trajectcontroles te vinden?
Trajectcontroles zijn, vooral in Vlaanderen, sterk vertegenwoordigd. Ze zijn zowel terug te vinden op snelwegen als gewestwegen. Een overzicht vind je hier.
Wat is de impact van een trajectcontrole op de verkeersveiligheid?
Het feit dat ze zo talrijk aanwezig zijn en quasi niet te omzeilen, zorgt ervoor dat trajectcontroles een aanzienlijke impact gehad hebben op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid. Het aanhouden van een constante snelheid die gelijk of minder is dan de toegestane limiet zorgt niet enkel voor minder overtredingen, maar ook op het aantal ongevallen.
Weg me de flitspaal?
Ondanks de positieve impact en resultaten, botsen de trajectcontroles ook op hun beperkingen. De flitspalen zullen daarom (nog) niet helemaal verdwijnen door de trajectcontroles. Om de constante snelheid over een bepaalde afstand te meten, moet de locatie voldoende geschikt zijn. Plaatsen waar er automatisch een verandering van snelheid gebeurt, denk aan bochten of opritten van de snelweg, zijn daarom niet geschikt voor trajectcontroles.
Neem contact met ons op
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer