Waarom zoveel snelheidsovertredingen in een zone 30?

 Waarom zoveel snelheidsovertredingen in een zone 30?

Wanneer geldt de snelheidsbeperking in een zone 30? Hoe vaak registreerde de politie er dit jaar al een snelheidsovertreding? IntoLaw duidt de regels, voordelen en overtredingen.

  • Wat zijn de voordelen van een zone 30?
  • Hoe vaak wordt er een snelheidsovertreding geregistreerd?
  • Wanneer geldt de snelheidslimiet van 30 km/uur?

We steken het niet onder stoelen of banken: de Belg heeft een zware voet! Bestuurders geven zelf toe het niet zo nauw te nemen met de geldende snelheidsbeperkingen. Het zal u dan ook niet verbazen dat de politie regelmatig een snelheidsovertreding registreert in de ‘traagste zone’ op de weg, namelijk de zone 30. Al constateren we dat dit niet steevast uit slechte wil is… Hoog tijd dus om de zone 30 en de regels die er gelden nog eens onder de loep te nemen.

Wat zijn de voordelen van een zone 30?

De kans op een ongeval met dodelijke afloop neemt exponentieel toe met de snelheid. Uit onderzoek blijkt zelfs dat wanneer de toegelaten snelheid op de weg wordt teruggebracht van 50 km/uur naar 30 km/uur, het aantal letselongevallen met 25% daalt. Verkeersveiligheid is dus het belangrijkste voordeel van de zone 30. Ook de beperkte geluidsoverlast en het weinige sluipverkeer worden door bewoners van zo’n zone als pluspunten aangehaald.

Helaas begaat de Belg nog te vaak een snelheidsovertreding in een zone 30. Meer zelfs: 2 op 3 bestuurders geven aan moeite te hebben om zich aan de snelheidslimiet van 30 km/uur te houden.

Hoe vaak wordt er een snelheidsovertreding geregistreerd?

In de eerste helft van dit jaar werden al 97.000 boetes voor een snelheidsovertreding in een zone 30 uitgeschreven. Dit komt neer op zo’n 540 boetes per dag. Wanneer we deze cijfers verder ontleden, constateren we dat 46.000 Belgische chauffeurs tot 10 km/uur te snel reden in de zone. Meer dan 48.000 mensen reden 10 tot 30 km/uur te snel en 32.500 automobilisten werden geflitst aan 40 km/ uur, of zelfs meer, te veel.

Dit hoge aantal is ook te wijten aan verwarring omtrent de regelgeving. Veel automobilisten denken immers dat de snelheidsbeperking in een zone 30 niet geldt buiten de schooluren, tijdens de weekends en in vakantieperiodes.

Wanneer geldt de snelheidslimiet van 30 km/uur?

Er bestaan 2 soorten zones 30: de zone 30 in stadscentra of woonomgevingen en de zone 30 in de omgeving van een school. In principe geldt in beide soorten zones 30 de snelheidsbeperking altijd. Enkel in een schoolomgeving kan er een uitzondering op de regel bestaan die wordt aangegeven met digitale borden. Wanneer deze borden niet opgelicht zijn, hoeft u dus geen rekening te houden met de snelheidsbeperking tot 30 km/uur.

Uit een steekproef van Vias blijkt echter ook dat de zones niet altijd duidelijk zijn aangegeven. “Het is daarom belangrijk dat de infrastructuur aangepast wordt om de snelheden naar beneden te krijgen, maar ook snelheidscontroles zijn zeker belangrijk”, klinkt het bij het bij Vias.

Beging u onlangs zelf een snelheidsovertreding, al dan niet in een zone 30? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u