De gevaren van te snel rijden

 De gevaren van te snel rijden

Denkt u ook dat een snelheidsboete het ergste is wat u kan overkomen als u het gaspedaal wat dieper indrukt? Na het lezen van dit artikel laat u vast uw zware voet thuis wanneer u achter het stuur kruipt. De gevaren van te snel rijden gaan immers veel verder dan uw portefeuille.  

  • Kent u de rem- en stopafstanden?
  • Weet u wat de impactsnelheid is?
  • De Belg is hardleers, maar eerlijk.

 

 

Kent u iemand die wel eens te snel durft rijden? Of bent u zelf zo’n chauffeur? Dan weet u vast niet dat te snel rijden wekelijks meer dan 2 levens kost op onze Belgische wegen. De ernst van een ongeval is immers afhankelijk van de impactsnelheid. Hoe sneller u rijdt, hoe groter dus de materiële schade en de lichamelijke gevolgen. De installatie van trajectcontroles moeten ons attent maken op onze zware voet en de gevaren dat die met zich meebrengt. Daarom kondigde minister Ben Weyts een uitbreiding van de trajectcontroles aan. Een verkeersboete zou het minste van uw zorgen moeten zijn als u ziet welk dodental overdreven snelheid eist. Rem dus voor deze feiten en sta even stil bij de gevaren van te snel rijden.

 

 

Kent u de rem- en stopafstanden?

Onze Duitse buren ontwikkelden enkele jaren geleden een handige tool om de rem- en stopafstanden te berekenen bij zowel droog als nat weer. U kan hier ook nog steeds de handige formules voor gebruiken die u leerde bij het studeren voor uw rijbewijs. Herinnert u zich die niet? Geen nood, we gaan u niet ondervragen. We willen er u vooral attent op maken dat te weinig mensen beseffen dat zowel de reactieafstand als de remafstand en de stopafstand van belang zijn bij het vermijden van een botsing. Zoals we reeds aanhaalden, is de ernst van een ongeval grotendeels te herleiden tot uw snelheid. Het is dan ook meer dan normaal dat er meer werk wordt gemaakt van trajectcontroles en de politie jaarlijks sensibiliseert met nationale flitsmarathons.

 

Wat is de impactsnelheid?

Heel eenvoudig: de impactsnelheid is de snelheid waarmee u tegen een hindernis botst. U kan dit het makkelijkst vergelijken met een val uit een gebouw. Zo komt een botsing tegen 90 km/u overeen met een val vanaf de 11de verdieping. Een botsing terwijl u 120 km/u rijdt, komt zelfs overeen met een val vanaf de 19de verdieping. Verontrustend, niet? Zeker als u weet dat heel wat Belgen openlijk toegeven regelmatig snel te rijden. Uit onderzoek blijkt dat voor jongere bestuurders te snel rijden ook minder tot een onveilig gevoel leidt dan voor oudere bestuurders.

 

De Belg is hardleers

Die bekentenissen van chauffeurs vindt u terug in het driejaarlijks rapport van het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Tijdens de laatste attitudemeting over verkeersveiligheid interviewde het BIVV 1537 Belgische chauffeurs. Maar liefst 9 op de 10 geïnterviewde automobilisten geven toe dat ze wel eens 10 km/u te snel rijden. 7 op 10 bestuurders zeggen dat ze al eens 50 km/u te snel rijden. En iets meer dan de helft bekent zelfs 70 km/u te rijden binnen de bebouwde kom. De oorzaak van die overdreven snelheid is vaak te wijten aan de hoge werkdruk. Als u voor uw job veel de baan op moet, verwacht uw baas dat u uw deadlines respecteert. Een uitgelopen meeting, zorgt er makkelijk voor dat heel uw planning voor die dag in de war wordt gebracht. En dan moet u ook nog eens rekening te houden met onverwachte omstandigheden op de weg. Het zal u dan niet verbazen dat een kwart van alle verkeersboetes bij elkaar gereden wordt door bedrijfswagens. Maar weet u wie de verkeersboete betaalt als u met een bedrijfswagen wordt geflitst?

 

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat een verkeersboete voor overdreven snelheid een geschenk is als u ziet hoeveel dodelijke slachtoffers een zware voet eist. Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u