De gevaren van te snel rijden

 De gevaren van te snel rijden

Denkt u ook dat een snelheidsboete het ergste is wat u kan overkomen als u het gaspedaal wat dieper indrukt? Na het lezen van dit artikel laat u vast uw zware voet thuis wanneer u achter het stuur kruipt. De gevaren van te snel rijden gaan immers veel verder dan uw portefeuille.  

  • Kent u de rem- en stopafstanden?
  • Weet u wat de impactsnelheid is?
  • De Belg is hardleers, maar eerlijk.

 

 

Kent u iemand die wel eens te snel durft rijden? Of bent u zelf zo’n chauffeur? Dan weet u vast niet dat te snel rijden wekelijks meer dan 2 levens kost op onze Belgische wegen. De ernst van een ongeval is immers afhankelijk van de impactsnelheid. Hoe sneller u rijdt, hoe groter dus de materiële schade en de lichamelijke gevolgen. De installatie van trajectcontroles moeten ons attent maken op onze zware voet en de gevaren dat die met zich meebrengt. Daarom kondigde minister Ben Weyts een uitbreiding van de trajectcontroles aan. Een verkeersboete zou het minste van uw zorgen moeten zijn als u ziet welk dodental overdreven snelheid eist. Rem dus voor deze feiten en sta even stil bij de gevaren van te snel rijden.

 

 

Kent u de rem- en stopafstanden?

Onze Duitse buren ontwikkelden enkele jaren geleden een handige tool om de rem- en stopafstanden te berekenen bij zowel droog als nat weer. U kan hier ook nog steeds de handige formules voor gebruiken die u leerde bij het studeren voor uw rijbewijs. Herinnert u zich die niet? Geen nood, we gaan u niet ondervragen. We willen er u vooral attent op maken dat te weinig mensen beseffen dat zowel de reactieafstand als de remafstand en de stopafstand van belang zijn bij het vermijden van een botsing. Zoals we reeds aanhaalden, is de ernst van een ongeval grotendeels te herleiden tot uw snelheid. Het is dan ook meer dan normaal dat er meer werk wordt gemaakt van trajectcontroles en de politie jaarlijks sensibiliseert met nationale flitsmarathons.

 

Wat is de impactsnelheid?

Heel eenvoudig: de impactsnelheid is de snelheid waarmee u tegen een hindernis botst. U kan dit het makkelijkst vergelijken met een val uit een gebouw. Zo komt een botsing tegen 90 km/u overeen met een val vanaf de 11de verdieping. Een botsing terwijl u 120 km/u rijdt, komt zelfs overeen met een val vanaf de 19de verdieping. Verontrustend, niet? Zeker als u weet dat heel wat Belgen openlijk toegeven regelmatig snel te rijden. Uit onderzoek blijkt dat voor jongere bestuurders te snel rijden ook minder tot een onveilig gevoel leidt dan voor oudere bestuurders.

 

De Belg is hardleers

Die bekentenissen van chauffeurs vindt u terug in het driejaarlijks rapport van het BIVV, het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid. Tijdens de laatste attitudemeting over verkeersveiligheid interviewde het BIVV 1537 Belgische chauffeurs. Maar liefst 9 op de 10 geïnterviewde automobilisten geven toe dat ze wel eens 10 km/u te snel rijden. 7 op 10 bestuurders zeggen dat ze al eens 50 km/u te snel rijden. En iets meer dan de helft bekent zelfs 70 km/u te rijden binnen de bebouwde kom. De oorzaak van die overdreven snelheid is vaak te wijten aan de hoge werkdruk. Als u voor uw job veel de baan op moet, verwacht uw baas dat u uw deadlines respecteert. Een uitgelopen meeting, zorgt er makkelijk voor dat heel uw planning voor die dag in de war wordt gebracht. En dan moet u ook nog eens rekening te houden met onverwachte omstandigheden op de weg. Het zal u dan niet verbazen dat een kwart van alle verkeersboetes bij elkaar gereden wordt door bedrijfswagens. Maar weet u wie de verkeersboete betaalt als u met een bedrijfswagen wordt geflitst?

 

Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat een verkeersboete voor overdreven snelheid een geschenk is als u ziet hoeveel dodelijke slachtoffers een zware voet eist. Heeft u vragen over verkeersrecht of heeft u bijstand nodig van een advocaat? Neem contact op met IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u