Waarom krijg ik een alcoholslot na een alcoholcontrole?

 Waarom krijg ik een alcoholslot na een alcoholcontrole?

Wanneer krijg ik een alcoholslot? Hoeveel moet ik blazen bij alcoholcontrole voor ik er eentje krijg? Onderzoek van Vias toonde aan dat recidive bij rijden onder invloed drastisch lager ligt bij het opleggen van een alcoholslot dan bij traditionele straffen.

 

Dat rijden onder invloed een belangrijke oorzaak is van ongevallen, wist u al. Daarom wordt er ook zoveel nadruk gelegd op alcoholcontrole doorheen het hele jaar. De Kamer keurde bovendien ook een wetsvoorstel goed om de verkeersveiligheid te verbeteren met een alcoholslot voor overtreders. Een goede zaak, vindt Vias.

Wat zeggen de cijfers?

Bestuurders onder invloed van alcohol ten tijde van een letselongeval hebben gemiddeld 1,7 promille in hun bloed. De alcohollimiet in België ligt nochtans op 0,2. Bij 4 op de 10 bestuurders ligt dat gehalte zelfs op 1,8 promille of meer. Ter vergelijking: de meeste mensen hebben last van dronkenschap vanaf 1 promille. Mensen met een alcoholgehalte boven de 1,5 promille maken 200 keer meer kans op een dodelijk ongeval dan nuchtere bestuurders. Jaarlijks zijn er ongeveer 5000 letselongevallen te danken aan alcoholgebruik achter het stuur.

Tegen de tijd dat dronken bestuurders worden tegengehouden door een alcoholcontrole is de verkeersveiligheid al flink in het gedrang gekomen. Een alcoholslot moet daar verandering in brengen.

Wanneer kan een alcoholslot worden opgelegd?

Hoewel het opleggen van een alcoholslot al werd aanbevolen door de Staten-Generaal in 2015, zal de sanctie pas vanaf 1 juli 2018 ten volle worden toegepast. Het alcoholslot zal vooral verplicht worden bij recidivisten, maar u kan ook bij een eerste inbreuk het systeem opgelegd krijgen. Bij recidive wordt het verplicht vanaf 1,2 promille in het bloed, bij een eerste inbreuk vanaf 1,8. In dat laatste geval kan de rechter afzien van het verplichte systeem, maar dat moet wel telkens gemotiveerd worden.

Bovendien is een alcoholslot niet de enige straf die wordt opgelegd. Er hangt ook een omkaderingsprogramma aan vast om het rijgedrag aan te passen.

Welk verschil maakt een alcoholslot uit bij recidive?

Het onderzoek van het Vias wijst uit dat het alcoholslot recidive maar liefst 75% meer terugdringt dan enkel traditionele sancties. Dat zou onder andere zijn door de intensieve sensibilisering van het omkaderingsprogramma in combinatie met de constante controle. Het alcoholslot doet namelijk niet enkel een eenmalige alcoholcontrole bij de start van de rit. Het slot is verbonden met de starter, waardoor de wagen enkel kan starten bij een alcoholpercentage van 0,2 promille of minder. Maar ook tijdens het rijden moet de bestuurder om het kwartier blazen om zijn rit verder te zetten.

Wat kan ik doen om te slagen bij alcoholcontrole? Hoe kan ik na een rijverbod voor rijden onder invloed mijn rijbewijs terugkrijgen? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u