Zware boetes voor het rijden onder invloed van drugs

 Zware boetes voor het rijden onder invloed van drugs

Weet u hoe zwaar de boetes zijn voor het rijden onder invloed van drugs in geval van recidive? De experts van IntoLaw zochten het voor u uit!

  • Hoe verloopt een drugscontrole?
  • Welke boetes staan er op druggebruik achter het stuur?
  • Waar loop ik het meest kans op een boete?

Eén op vijf chauffeurs die worden betrapt op rijden onder invloed raakt voor 12 uur zijn rijbewijs kwijt. Dit impliceert dat bij de bestuurders in kwestie zware dronkenschap of drugsintoxicatie werd vastgesteld. De boetes voor het rijden onder invloed van drugs zijn erg zwaar, want de wetgeving gaat uit van nultolerantie. Intolaw legt uit waaraan u zich kan verwachten.

 

Hoe verloopt een drugscontrole?

Door de grote impact op het inschattingsvermogen van chauffeurs is het rijden onder invloed van drugs is in België absoluut verboden. Tijdens een drugscontrole wordt de bestuurder vandaag de dag onderworpen aan een speekseltest. Vroeger volgde na aantal fysieke proeven onmiddellijk een controle van een urine- of bloedstaal. De nieuwe methode is een stuk eenvoudiger en bovendien een pak minder duur.

Na een positieve speekseltest krijgt de bestuurder onmiddellijk een rijverbod van 12 uur of wordt het rijbewijs voor 15 dagen ingetrokken door de Procureur des Konings. Daarna volgt er een laboanalyse van een bloed- of speekselstaal. Enkel als deze analyse positief is krijgt u effectief een geldboete.

Welke boetes staan er op druggebruik achter het stuur?

Bij een overtreding voorziet de wet een geldboete tussen 200 en 2000 euro vermenigvuldigd met 8 opdeciemen. Dit betekent dat de boete in praktijk 1600 tot 16000 euro zal bedragen. Chauffeurs die minder dan twee jaar over hun rijbewijs beschikken, krijgen automatisch een rijverbod en moeten hun rijexamen opnieuw afleggen Bij recidive volgen nog zwaardere straffen die kunnen oplopen tot 40000 euro, inclusief een mogelijke gevangenisstraf van 1 maand tot 2 jaar.

Waar loop ik het meeste kans op een boete?

VIAS publiceerde in 2014 al een themadossier rond rijden onder invloed en laat weten dat het aantal drank- en drugscontroles de laatste jaren flink is toegenomen. Het aantal controles verschilt wel nog steeds enorm van regio tot regio. Zo werden in 2016 in Antwerpen 10941 bestuurders beboet voor zware dronkenschap of het rijden onder invloed van drugs tegenover amper 1612 in Waals-Brabant.

Ook in Limburg loopt u minder kans om gecontroleerd te worden. Hier werden in 2016 zo’n 3812 chauffeurs betrapt. De verschillen per regio zijn terug te brengen op de individuele aanpak van de afzonderlijke politiezones en parketten.

Legde u een positieve speekseltest af? Of heeft u nog andere vragen over het rijden onder invloed van drugs? Neem contact op met de advocaten van Intolaw.

 

 


Actueel

 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
 Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Maandag 16 Juni 2025

Met de wagen naar het buitenland in 2025? Dit zijn de verkeersregels die je moet kennen

Plannen om deze zomer met de auto op vakantie te gaan? Of je nu naar de bergen trekt of de zon opzoekt aan de Middellandse Zee, een goede voorbereiding is essentieel. Verschillende populaire vakantielanden hebben in 2025 nieuwe verkeersregels ingevoerd. Wie vertrekt zonder kennis van zaken, loopt het risico op forse boetes en onaangename verrassingen. We zetten de belangrijkste wijzigingen per land voor je op een rij.

Lees meer
 Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Maandag 16 Juni 2025

Opgelet: valse sms’en over Franse tolwegen viseren Belgische bestuurders

Nieuwe toltechnologie, nieuwe risico’s Vakanties betekenen vaak vrijheid en ontspanning, maar op de Franse autosnelwegen is voorzichtigheid geboden. Sinds de invoering van tolwegen met vrije doorstroming (péage en flux libre) duiken er steeds vaker fraudegevallen met valse betalingsverzoeken op – en Belgische bestuurders zijn een geliefkoosd doelwit.

Lees meer
close menu 1u