Zwakke weggebruikers in 1 geval op 2 betrokken bij ongeval met vluchtmisdrijf
Woensdag 29 Augustus 2018

Hoe vaak worden zwakke weggebruikers zoals fietsers en voetgangers slachtoffer van vluchtmisdrijf? IntoLaw ging het voor u na.
- Hoe gedraag ik mij als bestuurder tegenover een zwakke weggebruiker?
- Wat als ik een zwakke weggebruiker aanrijd en niet in fout ben?
- Welke factoren beïnvloeden vluchtmisdrijf?
Elk jaar doen een duizendtal scholen mee aan Strapdag, een initiatief dat tijdens de Week van de Mobiliteit kinderen moet aanzetten om vaker te voet of met de fiets op pad te gaan. Net als in het geval van autodelen, draagt u als zwakke weggebruiker bij aan duurzame mobiliteit, maar u bent ook erg kwetsbaar. In 2017 werd in Vlaanderen bij 4200 ongevallen met doden of gewonden vluchtmisdrijf gepleegd. 1 op 2 slachtoffers was een zwakke weggebruiker.
Hoe gedraag ik mij als bestuurder tegenover een zwakke weggebruiker?
Als bestuurder moet u steeds minimum één meter zijdelingse afstand houden bij het voorbijsteken van een voetganger. Ook heeft een voetganger altijd voorrang bij een zebrapad, tenzij verkeerslichten hier anders over beslissen. Wanneer nodig dient u als chauffeur te stoppen om voetgangers door te laten en in een file moet u de oversteekplaatsen voor voetgangers steeds vrijlaten.
Ook bij fietsers houdt u steeds minimum één meter zijdelingse afstand. Oversteekplaatsen voor fietsers dient u met matige snelheid te naderen, zodat u hen niet in gevaar brengt of hindert bij het oversteken. Net zoals bij voetgangers moet u indien nodig stoppen om fietsers door te laten en in een file laat u eveneens de oversteekplaats voor fietsers altijd vrij.
Wist u trouwens dat een tram wél voorrang heeft op zwakke weggebruikers? Ook fietsers en voetgangers mogen de tram op geen enkele manier hinderen.
Wat als ik een zwakke weggebruiker aanrijd en niet in fout ben?
Hoewel zwakke weggebruikers zoals fietsers zich eveneens aan een aantal regels moeten houden, worden ze bij een ongeval extra in bescherming genomen door de wet. Wie een zwakke weggebruiker aanrijdt draait altijd op voor de lichamelijke schade, ongeacht wie schuld treft. Materiële schade aan kledij en de fiets zelf krijgt de zwakke weggebruiker echter alleen terugbetaald als is aangetoond dat de bestuurder van de wagen aansprakelijk is.
Er bestaat één uitzondering op voorgaande regel. Wanneer een zwakke weggebruiker, ouder dan 14 jaar, zelf het ongeval en zijn gevolgen heeft gewild, hoeft u geen schadevergoeding te betalen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een zelfmoordpoging.
Welke factoren beïnvloeden vluchtmisdrijf?
Vias deed onderzoek naar de factoren die vluchtmisdrijf beïnvloeden. Hoewel de meeste mensen genoeg zelfcontrole hebben om de situatie op te lossen door het slachtoffer te helpen en op die manier de schade te beperken of herstellen, kwamen een aantal terugkerende factoren naar voor bij zij die toch op de vlucht gingen:
- Alcohol of drugs
- Geen geldige papieren
- Angst voor imagoschade
- Afwezigheid van moreel besef
- Omstandigheden van het ongeval
Heeft u nog vragen in verband met de gevolgen van vluchtmisdrijf? Of reed u onlangs een zwakke weggebruiker aan? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Zondag 26 Januari 2025
Intolaw update - 25 Januari 2025Deze week presenteren we in ons artikel een overzicht van de alcoholcontroles in België, met een uitgebreide uitleg van uw rechten en de mogelijke sancties bij overtredingen. Daarnaast krijgt u een overzicht van de geldende regels omtrent snelheidsovertredingen en vindt u een FAQ over de boetes voor overbelasting van voertuigen, met de verschillende boete-intervallen afhankelijk van het overschrijdende gewicht.
Lees meer
Vrijdag 24 Januari 2025
Intolaw update - 18 Januari 2025Deze week belichten we verschillende onderwerpen uit het verkeersrecht. Ontdek hoe de roodlichtcamera’s werken, die steeds vaker op onze wegen aanwezig zijn en elke overtreding registreren. Maar dat is niet alles, we behandelen ook onderwerpen zoals het intrekken van het rijbewijs en de boetes voor bestuurders met een voorlopig rijbewijs.
Lees meer
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meer