Wat als u geflitst wordt tijdens het autodelen?

 Wat als u geflitst wordt tijdens het autodelen?

Wat zijn de gevolgen als ik geflitst word met een gedeelde wagen? IntoLaw zet de voor- en nadelen van autodelen voor u op en rij.

  • Hoe werkt autodelen precies?
  • Wat is het juridisch kader bij autodelen?
  • Wat gebeurt er als ik geflitst word met een gedeelde wagen?

Tijdens de Week van de Mobiliteit is er niet enkel aandacht voor het openbaar vervoer of de zwakke weggebruiker, maar ook voor andere initiatieven die duurzame mobiliteit aanmoedigen. Eén daarvan is autodelen, een trend die steeds populairder wordt. De stad Oostende organiseert op 16 september 2018 het Autodeelsalon samen met de Autovrije Zondag. Maar wat als u geflitst wordt met een gedeelde wagen?

Hoe werkt autodelen precies?

Als u wilt autodelen, schrijft u zich allereerst in bij één van de beschikbare autodeelplatformen in België. U betaalt een instapkost en afhankelijk van de formule die u kiest een maandelijkse kost. Wanneer u een wagen nodig hebt, kan u die online, via een app of telefonisch reserveren.

U haalt de wagen op aan één van de gereserveerde parkeerplaatsen en na gebruik zet u hem daar eenvoudigweg weer terug. Dat kan op alle dagen van de week, de klok rond.

U betaalt een gebruikskost per kilometer en per uur voor het autodelen. Deze gebruikskost omvat alle kosten zoals de verzekering, pechbijstand, onderhoud, schoonmaak en de brandstof.

Wat gebeurt er als ik geflitst word met een gedeelde wagen?

Wanneer een derde een inbreuk op de snelheidsreglementering begaat, zal de eigenaar van de wagen de snelheidsboete toegestuurd krijgen met daarin de overschreden snelheid en het te betalen bedrag. Bij ieder proces-verbaal zit als bijlage een voorstel tot minnelijke schikking en een antwoordformulier. Op dit formulier kan de eigenaar de gegevens van een derde invullen zodat deze laatste kan aangesproken worden om de kosten te vergoeden.

Een bestuurder die geflitst wordt met een gedeelde wagen, zal de boete dus steeds zelf moeten betalen.

Wat is het juridisch kader bij autodelen?

In het geval van autodelen kan de bestuurder best beschikken over een aanvullende verzekering materiële schade of een omniumverzekering, naast de verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid van het platform voor autodelen.

U dient bij autodelen ook rekening te houden met de periode waarover u reeds over een rijbewijs beschikt. Vaak bent u pas gedekt als u minstens drie jaar een rijbewijs heeft. De verzekering van het deelplatform betaalt enkel uit wanneer uw eigen verzekering dit niet doet. Het bedrag dat wordt uitbetaald is hierbij ook beperkt, en ligt rond de 500 euro.

Werd u geflitst terwijl u met een gedeelde wagen reed of heeft u nog vragen aangaande het juridisch kader van autodelen? Neem contact op met de advocaten van IntoLaw!


Bereken je boete

Actueel

 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
close menu 1u