WODCA-controle telt 10,7 procent hardrijders en 4,4 procent met te veel alcohol

 WODCA-controle telt 10,7 procent hardrijders en 4,4 procent met te veel alcohol

Meer dan 1 op 10 (10,7 pct) van de bestuurders die zaterdagavond op snelheid werd gecontroleerd reed harder dan de toegelaten snelheid, leren de resultaten van de WODCA-actie in de provincie Antwerpen. Ook had 4,4 procent te veel gedronken, een stijging tegenover vorig van 0,3 procentpunt. Gouverneur Cathy Berx (CD&V) ziet een aanhoudende stijging. Ze vindt dat "onrustwekkend" en pleit voor een verder opdrijven van de pakkans.

In de nacht van zaterdag op zondag voerden in totaal 294 politiemensen WODCA-controles (WeekendOngevallen Door Controles Aanpakken) uit in 37 gemeenten en steden. Van de 1.714 bestuurders die op snelheid werden gecontroleerd, reden er 183 (10,7 pct) te snel.

6.459 voertuigen moesten stoppen, waarna 5.164 bestuurders moesten blazen. 226 tests (4,4 pct) bleken positief, waarvan de meerderheid (117 tests) een resultaat boven 0,8 promille aangaf. 27 bestuurders kregen de speekseltest voorgeschoteld, om te controleren op rijden onder invloed van illegale drugs. 11 van hen moesten een bloedproef ondergaan.

In totaal werden 44 rijbewijzen onmiddellijk ingetrokken. Antwerps gouverneur Cathy Berx, die de actie zaterdagavond bijwoonde, is niet tevreden met de resultaten. "Onrustwekkend is dat we alweer een stijging vaststellen van het aantal bestuurders dat te veel drinkt en rijdt.

In 2013 betrapten we 4 procent, in 2014 4,1 procent en vannacht maar liefst 4,4 procent van de gecontroleerde bestuurders op dronken rijden. Bij meer dan de helft van deze bestuurders werd bovendien een resultaat van meer dan 0,8 promille vastgesteld. Dit terwijl uit onderzoek blijkt dat alcoholintoxicatie de belangrijkste oorzaak is en blijft van ongevallen." De pakkans verder opdrijven, blijven controleren en sociale controle zijn volgens haar van belang.

ANTWERPEN 15/03 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u