Wie is aansprakelijk als ik slip in de sneeuw?

 Wie is aansprakelijk als ik slip in de sneeuw?

Wat als ik slipte in de sneeuw? Wat met de schade aan mijn auto? Kan ik gedagvaard worden voor schade aan derden? Ontdek het met IntoLaw.

·      Wat als ik slipte in de sneeuw en schade berokkende?

·      Wat als ik door iemand anders begon te slippen?

·      Hoe kan ik slippen vermijden?

 

Dikke vette sneeuwvlokken en een prachtig wit tapijt zijn heel fijn wanneer u er in de tuin kan van genieten. Datzelfde sneeuwtapijt wordt echter stukken minder aangenaam wanneer u de baan op moet. Wat als ik slip? Wie betaalt de schade? Wat kan ik doen om slippen tegen te gaan? Word ik altijd gedagvaard? Dat ontdekt u hier.

 

Wat als ik slipte in de sneeuw en schade berokkende?

Zelfs de kleinste beweging maakt bij glad en gevaarlijk weer enorm verschil uit. Banden glijden verder en remmen doet meer kwaad dan goed. Daardoor wordt de oorzaak van slippen meestal op de chauffeur verhaald. De regelgeving ziet het namelijk als de verantwoordelijkheid van de automobilist om het rijgedrag zodanig aan te passen dat slippen niet zomaar kan voorvallen, of dat u er zelf weer uitgeraakt zonder schade.

Concreet wil dat zeggen dat u in het grootste deel van de gevallen gewoon zelf opdraait voor de kosten. En net zoals uw eigen schade, zal u ook de schade van de andere partij moeten betalen als u slipte. Doet u dat zonder te willen aanvechten of kosten te vermijden? Dan wordt u ook niet gedagvaard. Bij zo’n ongeval wordt u enkel gedagvaard als u de schade niet betaalt zonder aanwijsbare reden zoals aanvechting.

Wat als ik door iemand anders begon te slippen?

In zeldzame gevallen kan u proberen de fout van iemand anders aan te tonen. Wat als ik moest uitwijken voor iemand anders? Hoe kan ik aantonen dat de weg eigenlijk gestrooid moest zijn? Spijtig genoeg is dat zeer moeilijk, vooral als de andere partij niet aanwezig is. U kan namelijk maar moeilijk aantonen wat er gebeurd is. Bovendien kan u zelfs mét getuigen niet ver geraken zonder de identiteit van de andere partij te kennen.

De grootste kans om toch iemand anders in fout te laten stellen, heeft u wanneer u slipte op privédomein. Daar is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar om een veilige omgeving te voorzien. Slipte u in een parkeergarage door slecht onderhoud? Dan kan de eigenaar daarvoor gedagvaard worden.

Hoe kan ik slippen vermijden?

Er zijn verschillende manieren waarop u uw rijgedrag kan aanpassen om slippen te voorkomen. Zo past u uw snelheid aan en remt u vooral op de motor. Wat als ik toch moet remmen? Dan kan u bij een oudere auto al pompend rembewegingen maken. Bij nieuwere auto’s hoeft u zich minder zorgen te maken door het ABS-systeem. Ook aanpassingen aan de auto zelf zoals winterbanden brengen u al een eind weg.

Wat als ik al aan het slippen ging? Ook dan kan u schade vermijden. Stuur tegen te richting waarin u gaat, rem nooit en zet de versnelling in neutraal. Bovendien is het ook zeer belangrijk te zoeken naar een vrij en veilig stuk droge grond om tot stilstand te komen en uw ogen daarop te houden. Niet kijken naar obstakels, dus.

 

Wat als ik toch slipte en tegen een andere auto aanreed? Wat kan ik doen om een andere partij aansprakelijk te stellen? Wat als ik gedagvaard werd voor onaangepast rijgedrag? Vraag advies aan de advocaten van IntoLaw voor de beste bijstand.


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u