Welke boete riskeert u in een lage-emissiezone?

 Welke boete riskeert u in een lage-emissiezone?

Waarom voert na Antwerpen nu ook Brussel de lage-emissiezone in? Welke vervuilende wagens worden er uit de stadscentra geweerd? IntoLaw legt uit welke categorieën van voertuigen deze stadscentra niet mogen binnenrijden en welke boetetarieven er per stad gehanteerd wordt.

Ontdek hier welke boetes u riskeert wanneer u een lage-emissiezone betreedt met een vervuilend voertuig

  • Waarom voert België lage-emissiezones (LEZ) in?
  • Welke wagens mogen zich aan een boete verwachten?
  • Wat is de boete voor een overtreding?

De maand mei is dé maand voor levensgenieters. Steevast staan er enkele vrije dagen of zelfs verlengde weekends op de kalender. Zin om dan toerist in eigen te land te zijn? Verdiep u eerst even in de nieuwste verkeerssituaties om een boete te vermijden. De politie controleert immers met slimme camera’s of u met een vervuilende wagen een lage-emissiezone inrijdt. En de boetetarieven kunnen oplopen van 150 tot 350 euro!

 

Waarom voert België lage-emissiezones (LEZ) in?

De Europese Unie kent een van de hoogste normen voor milieubescherming. Milieukwaliteit is dan ook cruciaal voor onze gezondheid, economie en welzijn. Ook betreffende de luchtkwaliteit werd er een duidelijke norm opgesteld. De invoering van een LEZ is een van de meest effectieve maatregelen om de norm te bereiken.

Wie alsnog met een oudere vervuilende wagen de deelnemende stadscentra wilt binnenrijden, of met een oldtimer in de LEZ wilt touren, mag zich dan ook aan hoge boetetarieven verwachten. 

 

Welke wagens mogen zich aan een boete verwachten?

De categorie en de euronorm van uw wagen bepalen of u wel of niet een LEZ mag inrijden. Deze staan met letters vermeld op het inschrijvingsbewijs van uw wagen. De toegangsregels gelden uitsluitend voor voertuigen van de categorieën M,N en T die op diesel, benzine of aardgas rijden. Is er geen info beschikbaar over de euronorm dan is de datum van de eerste inschrijving doorslaggevend.

Let wel: de toelatingsvoorwaarden zullen in 2020 weer strenger worden. Ook in 2025 zal er een nieuwe aanpassing volgen. Tevens wordt er jaarlijks een stijging van de boetetarieven verwacht. En er zullen ook steeds meer steden dit voorbeeld volgen.

Het is dus belangrijk om steeds op de hoogte te zijn welke voertuigen binnen mogen en welke niet. 

Wat is de boete voor een overtreding?

De boete voor het binnenrijden van een LEZ is in elke stad anders. Zo mag u zich bij een eerste overtreding in Antwerpen aan een boete van 150 euro verwachten. Begaat u dezelfde overtreding binnen het jaar, dan krijgt u een boete van 250 euro toegestuurd. Bij een derde overtreding stijgen de boetetarieven tot 350 euro.

In Brussel krijgt u bij de eerste overtreding al een boete van 350 euro. U kan er wel pas 3 maanden later opnieuw een boete krijgen van hetzelfde bedrag. En tot oktober 2018 geldt in Brussel een overgangsfase. U wordt dan enkel gewaarschuwd, niet beboet.

 

Wilt u weten welke boetetarieven gelden voor andere overtredingen? Laat hieronder uw boete berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u