Welke boete riskeert u in een lage-emissiezone?

 Welke boete riskeert u in een lage-emissiezone?

Waarom voert na Antwerpen nu ook Brussel de lage-emissiezone in? Welke vervuilende wagens worden er uit de stadscentra geweerd? IntoLaw legt uit welke categorieën van voertuigen deze stadscentra niet mogen binnenrijden en welke boetetarieven er per stad g

Ontdek hier welke boetes u riskeert wanneer u een lage-emissiezone betreedt met een vervuilend voertuig

  • Waarom voert België lage-emissiezones (LEZ) in?
  • Welke wagens mogen zich aan een boete verwachten?
  • Wat is de boete voor een overtreding?

De maand mei is dé maand voor levensgenieters. Steevast staan er enkele vrije dagen of zelfs verlengde weekends op de kalender. Zin om dan toerist in eigen te land te zijn? Verdiep u eerst even in de nieuwste verkeerssituaties om een boete te vermijden. De politie controleert immers met slimme camera’s of u met een vervuilende wagen een lage-emissiezone inrijdt. En de boetetarieven kunnen oplopen van 150 tot 350 euro!

 

Waarom voert België lage-emissiezones (LEZ) in?

De Europese Unie kent een van de hoogste normen voor milieubescherming. Milieukwaliteit is dan ook cruciaal voor onze gezondheid, economie en welzijn. Ook betreffende de luchtkwaliteit werd er een duidelijke norm opgesteld. De invoering van een LEZ is een van de meest effectieve maatregelen om de norm te bereiken.

Wie alsnog met een oudere vervuilende wagen de deelnemende stadscentra wilt binnenrijden, of met een oldtimer in de LEZ wilt touren, mag zich dan ook aan hoge boetetarieven verwachten. 

 

Welke wagens mogen zich aan een boete verwachten?

De categorie en de euronorm van uw wagen bepalen of u wel of niet een LEZ mag inrijden. Deze staan met letters vermeld op het inschrijvingsbewijs van uw wagen. De toegangsregels gelden uitsluitend voor voertuigen van de categorieën M,N en T die op diesel, benzine of aardgas rijden. Is er geen info beschikbaar over de euronorm dan is de datum van de eerste inschrijving doorslaggevend.

Let wel: de toelatingsvoorwaarden zullen in 2020 weer strenger worden. Ook in 2025 zal er een nieuwe aanpassing volgen. Tevens wordt er jaarlijks een stijging van de boetetarieven verwacht. En er zullen ook steeds meer steden dit voorbeeld volgen.

Het is dus belangrijk om steeds op de hoogte te zijn welke voertuigen binnen mogen en welke niet. 

Wat is de boete voor een overtreding?

De boete voor het binnenrijden van een LEZ is in elke stad anders. Zo mag u zich bij een eerste overtreding in Antwerpen aan een boete van 150 euro verwachten. Begaat u dezelfde overtreding binnen het jaar, dan krijgt u een boete van 250 euro toegestuurd. Bij een derde overtreding stijgen de boetetarieven tot 350 euro.

In Brussel krijgt u bij de eerste overtreding al een boete van 350 euro. U kan er wel pas 3 maanden later opnieuw een boete krijgen van hetzelfde bedrag. En tot oktober 2018 geldt in Brussel een overgangsfase. U wordt dan enkel gewaarschuwd, niet beboet.

 

Wilt u weten welke boetetarieven gelden voor andere overtredingen? Laat hieronder uw boete berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in België!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu