Mag u met een oldtimer een lage-emissiezone inrijden?

 Mag u met een oldtimer een lage-emissiezone inrijden?

Welke voorwaarden gelden om met een oldtimer een lage-emissiezone in te rijden? Hoe kan u met uw klassieke bolide door Antwerpen touren zonder boetes toegestuurd te krijgen? IntoLaw verduidelijkt de regels en uitzonderingen voor liefhebbers van oldtimers.

  • Waarom zijn oldtimers niet toegestaan in de LEZ?
  • Hoe reageerden oldtimerverzamelaars bij de invoering?
  • Hoe kan u voor uw oldtimer alsnog een uitzondering aanvragen?

Vorig jaar lokte het Antwerp Classic Car Event, dat dit jaar doorgaat op 5 en 6 mei 2018, maar liefst 14 000 liefhebbers die maar wat graag de 500 klassieke schoonheden kwamen bewonderen. Nochtans zijn oldtimers zeer vervuilend. En zoals u weet, mogen oude vervuilende wagens de lage-emissiezone (LEZ) van Antwerpen niet in. Hoe geniet u van touren met de oldtimer zonder boetes te verzamelen?

 

Waarom zijn oldtimers niet toegestaan in de LEZ?

Op 1 februari 2017 was Antwerpen de eerste stad in België die de lage-emissiezone invoerde. Dit wil zeggen dat sindsdien oudere vervuilende wagens er niet meer welkom zijn. De LEZ zou immers de meest effectieve maatregel zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren en zo ook het risico op luchtwegenaandoeningen en hart- en vaatziekten te verkleinen. Er worden de komende jaren dan ook nog steden toegevoegd aan de lijst.

Wie deze verkeersregel negeert, mag zich aan boetes verwachten. Hoe hoog de boetes zijn, is verschillend per stad. Maar een vrijstelling aanvragen is overal beduidend goedkoper!

Hoe reageerden oldtimerverzamelaars bij de invoering?

Individuele verzamelaars reageerden in maart 2016 al op de invoering van de LEZ in Antwerpen. “Alles samengeteld zal ik 2.420 euro per jaar moeten bijbetalen om tot bij mij thuis te rijden. Ik doe met de wagens zowat 100 kilometer per auto per jaar, dat is toch niet in verhouding met de kostprijs? Wij zijn dus absoluut niet de grote vervuilers.”, aldus Antwerpenaar Dirk Van den Bergh, eigenaar van 10 oldtimers, in een interview met HLN.

In maart 2017 haalde ook de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) zwaar uit naar de invoering van de LEZ in Antwerpen. Zij stelden de stad Antwerpen en het Vlaams Gewest zelfs in gebreke.

Hoe kan u voor uw oldtimer alsnog een uitzondering aanvragen?

Wilt u toch een of meerdere dagen door Antwerpen touren met uw oldtimer? De stad erkent de historische erfgoedwaarde van uw voertuig en laat u de LEZ in aan een verlaagd tarief. Wanneer u zich met een wagen van minimum 40 jaar oud online registreert en een weekpas van 20 euro aanvraagt, zal men u geen boetes nasturen. De online registratie is belangrijk voor de controle in de zone met slimme camera’s.

Voor een wagen jonger dan 40 jaar moet u online een gewone dagpas aankopen. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen wagens met of zonder O-plaat. Enkel de leeftijd van uw voertuig is bepalend.

 

Wilt u weten welke boete u krijgt als u een andere overtreding beging? Laat hieronder uw boete berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u