Mag u met een oldtimer een lage-emissiezone inrijden?

 Mag u met een oldtimer een lage-emissiezone inrijden?

Welke voorwaarden gelden om met een oldtimer een lage-emissiezone in te rijden? Hoe kan u met uw klassieke bolide door Antwerpen touren zonder boetes toegestuurd te krijgen? IntoLaw verduidelijkt de regels en uitzonderingen voor liefhebbers van oldtimers.

  • Waarom zijn oldtimers niet toegestaan in de LEZ?
  • Hoe reageerden oldtimerverzamelaars bij de invoering?
  • Hoe kan u voor uw oldtimer alsnog een uitzondering aanvragen?

Vorig jaar lokte het Antwerp Classic Car Event, dat dit jaar doorgaat op 5 en 6 mei 2018, maar liefst 14 000 liefhebbers die maar wat graag de 500 klassieke schoonheden kwamen bewonderen. Nochtans zijn oldtimers zeer vervuilend. En zoals u weet, mogen oude vervuilende wagens de lage-emissiezone (LEZ) van Antwerpen niet in. Hoe geniet u van touren met de oldtimer zonder boetes te verzamelen?

 

Waarom zijn oldtimers niet toegestaan in de LEZ?

Op 1 februari 2017 was Antwerpen de eerste stad in België die de lage-emissiezone invoerde. Dit wil zeggen dat sindsdien oudere vervuilende wagens er niet meer welkom zijn. De LEZ zou immers de meest effectieve maatregel zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren en zo ook het risico op luchtwegenaandoeningen en hart- en vaatziekten te verkleinen. Er worden de komende jaren dan ook nog steden toegevoegd aan de lijst.

Wie deze verkeersregel negeert, mag zich aan boetes verwachten. Hoe hoog de boetes zijn, is verschillend per stad. Maar een vrijstelling aanvragen is overal beduidend goedkoper!

Hoe reageerden oldtimerverzamelaars bij de invoering?

Individuele verzamelaars reageerden in maart 2016 al op de invoering van de LEZ in Antwerpen. “Alles samengeteld zal ik 2.420 euro per jaar moeten bijbetalen om tot bij mij thuis te rijden. Ik doe met de wagens zowat 100 kilometer per auto per jaar, dat is toch niet in verhouding met de kostprijs? Wij zijn dus absoluut niet de grote vervuilers.”, aldus Antwerpenaar Dirk Van den Bergh, eigenaar van 10 oldtimers, in een interview met HLN.

In maart 2017 haalde ook de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) zwaar uit naar de invoering van de LEZ in Antwerpen. Zij stelden de stad Antwerpen en het Vlaams Gewest zelfs in gebreke.

Hoe kan u voor uw oldtimer alsnog een uitzondering aanvragen?

Wilt u toch een of meerdere dagen door Antwerpen touren met uw oldtimer? De stad erkent de historische erfgoedwaarde van uw voertuig en laat u de LEZ in aan een verlaagd tarief. Wanneer u zich met een wagen van minimum 40 jaar oud online registreert en een weekpas van 20 euro aanvraagt, zal men u geen boetes nasturen. De online registratie is belangrijk voor de controle in de zone met slimme camera’s.

Voor een wagen jonger dan 40 jaar moet u online een gewone dagpas aankopen. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen wagens met of zonder O-plaat. Enkel de leeftijd van uw voertuig is bepalend.

 

Wilt u weten welke boete u krijgt als u een andere overtreding beging? Laat hieronder uw boete berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u