Mag u met een oldtimer een lage-emissiezone inrijden?
Woensdag 02 Mei 2018

Welke voorwaarden gelden om met een oldtimer een lage-emissiezone in te rijden? Hoe kan u met uw klassieke bolide door Antwerpen touren zonder boetes toegestuurd te krijgen? IntoLaw verduidelijkt de regels en uitzonderingen voor liefhebbers van oldtimers.
- Waarom zijn oldtimers niet toegestaan in de LEZ?
- Hoe reageerden oldtimerverzamelaars bij de invoering?
- Hoe kan u voor uw oldtimer alsnog een uitzondering aanvragen?
Vorig jaar lokte het Antwerp Classic Car Event, dat dit jaar doorgaat op 5 en 6 mei 2018, maar liefst 14 000 liefhebbers die maar wat graag de 500 klassieke schoonheden kwamen bewonderen. Nochtans zijn oldtimers zeer vervuilend. En zoals u weet, mogen oude vervuilende wagens de lage-emissiezone (LEZ) van Antwerpen niet in. Hoe geniet u van touren met de oldtimer zonder boetes te verzamelen?
Waarom zijn oldtimers niet toegestaan in de LEZ?
Op 1 februari 2017 was Antwerpen de eerste stad in België die de lage-emissiezone invoerde. Dit wil zeggen dat sindsdien oudere vervuilende wagens er niet meer welkom zijn. De LEZ zou immers de meest effectieve maatregel zijn om de luchtkwaliteit te verbeteren en zo ook het risico op luchtwegenaandoeningen en hart- en vaatziekten te verkleinen. Er worden de komende jaren dan ook nog steden toegevoegd aan de lijst.
Wie deze verkeersregel negeert, mag zich aan boetes verwachten. Hoe hoog de boetes zijn, is verschillend per stad. Maar een vrijstelling aanvragen is overal beduidend goedkoper!
Hoe reageerden oldtimerverzamelaars bij de invoering?
Individuele verzamelaars reageerden in maart 2016 al op de invoering van de LEZ in Antwerpen. “Alles samengeteld zal ik 2.420 euro per jaar moeten bijbetalen om tot bij mij thuis te rijden. Ik doe met de wagens zowat 100 kilometer per auto per jaar, dat is toch niet in verhouding met de kostprijs? Wij zijn dus absoluut niet de grote vervuilers.”, aldus Antwerpenaar Dirk Van den Bergh, eigenaar van 10 oldtimers, in een interview met HLN.
In maart 2017 haalde ook de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) zwaar uit naar de invoering van de LEZ in Antwerpen. Zij stelden de stad Antwerpen en het Vlaams Gewest zelfs in gebreke.
Hoe kan u voor uw oldtimer alsnog een uitzondering aanvragen?
Wilt u toch een of meerdere dagen door Antwerpen touren met uw oldtimer? De stad erkent de historische erfgoedwaarde van uw voertuig en laat u de LEZ in aan een verlaagd tarief. Wanneer u zich met een wagen van minimum 40 jaar oud online registreert en een weekpas van 20 euro aanvraagt, zal men u geen boetes nasturen. De online registratie is belangrijk voor de controle in de zone met slimme camera’s.
Voor een wagen jonger dan 40 jaar moet u online een gewone dagpas aankopen. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen wagens met of zonder O-plaat. Enkel de leeftijd van uw voertuig is bepalend.
Wilt u weten welke boete u krijgt als u een andere overtreding beging? Laat hieronder uw boete berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer