Waarom zijn winterbanden volgens het Belgische verkeersrecht niet verplicht?

 Waarom zijn winterbanden volgens het Belgische verkeersrecht niet verplicht?

Hoe geraak ik veilig op mijn bestemming bij winters weer? Wat zegt het verkeersrecht in Europese landen over winterbanden? IntoLaw weet raad.

  • Wat zijn winterbanden?
  • Waar zijn winterbanden verplicht?
  • Wat met de aansprakelijkheid bij een ongeval zonder winterbanden?

Wanneer het herfstweer overgaat naar winterweer en de temperatuur vooral ’s nachts nog amper boven het vriespunt komt, is het aangewezen zoveel mogelijk uw verplaatsingen niet met de auto te doen. De kans bestaat dat u minutenlang in de kou op de voorruit moet staan krabben of dat de wagen maar met veel moeite start. Maar hoe zit het precies met winterbanden? Hoe staat het Belgische verkeersrecht ertegenover?

Wat zijn winterbanden?

Er zijn drie aspecten waardoor winterbanden verschillen van zomerbanden. De extra inkepingen in het oppervlak zorgen ervoor dat er ook bij moeilijke rijcondities voldoende grip is. Ten tweede blijven ze veel langer soepel bij lagere temperaturen dan zomerbanden of vierseizoensbanden. En ten derde rijden ze veel comfortabeler en hebben ze een tragere slijtage dan zomerbanden als u die laatste ook in de winter laat liggen.

Waar zijn winterbanden verplicht?

In België zijn winterbanden niet verplicht, maar zeker wel aangeraden. De reden is vrij simpel. In grote delen van ons land is het maar zelden koud genoeg om ze te gaan verplichten. Enkel in de hoger gelegen gebieden zijn ze zeker wel handig. Veel mensen laten na om ze te installeren door een hoge kostprijs. De banden op zich zijn inderdaad niet goedkoop maar het geeft een vertekend beeld. Doordat ze maar een half jaar op de wagen liggen, verslijten ze maar half zo snel.

In vele landen waar we massaal naartoe trekken op wintersportvakantie zijn winterbanden wel verplicht. Zonder winterbanden begaat u een inbreuk op het plaatselijke verkeersrecht en volgt er een boete. In Duitsland riskeert u zo een boete van 60 euro. Worden anderen gehinderd doordat u zonder winterbanden rijdt? Dan loopt het al snel op tot 80 euro. Als u zonder winterbanden slipt en een ongeval veroorzaakt, oordeelt het Duitse verkeersrecht dat u nalatig bent, en zal u een hogere boete krijgen en de aansprakelijkheid moeten dragen. In Frankrijk duiden borden aan waar ze verplicht zijn en waar niet.

De Oostenrijkse wetgever is heel streng wat betreft winterbanden. Ze zijn dan ook verplicht tussen 1 november en 15 april. Als u in die periode betrapt wordt zonder winterbanden, zult u diep in de buidel moeten tasten. De boetes bedragen tussen de 35 en 5000 euro. Daarbovenop kan de politie uw wagen in beslag nemen als ze vindt dat het onverantwoord is dat u verder rijdt.

Wat met de aansprakelijkheid bij een ongeval zonder winterbanden?

In tegenstelling tot wat vele mensen geloven staat er in geen enkele modelpolis van verzekeringsmaatschappijen een clausule omtrent winterbanden. Vele verzekeringsmaatschappijen moedigen het gebruik van winterbanden wel aan. Als u een ongeluk hebt in winterse omstandigheden terwijl u op zomerbanden rijdt, zult u niet per se volledig aansprakelijk zijn.

Al zal het feit dat u geen winterbanden hebt wel meetellen in het onderzoek naar de aansprakelijkheid. Vindt men een oorzakelijk verband tussen het ontbreken van winterbanden en het ongeval, dan zal uw aansprakelijkheidsgraad hoger liggen. Hebt u daarbovenop te diep in het glas gekeken tijdens een van de eindejaarsfeesten, dan bent u zeker aansprakelijk. In Nederland is de situatie gelijkaardig.

Bent u door het rood gereden omdat u zonder uw winterbanden niet meer tijdig kon stoppen? Vul dan onderstaand formulier in om uw boete te berekenen of vraag advies aan de specialisten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u