Hoeveel bedraagt de boete voor rijden met een besneeuwde wagen?
Donderdag 03 Januari 2019
Hoe hoog zijn de boetes in België als uw ruiten niet ijsvrij gemaakt zijn? Welke gerechtelijke gevolgen kan een ruit met ijs nog hebben? IntoLaw licht toe.
- Welke boete riskeer ik in België?
- Hoe hoog zijn de boetes in het buitenland?
- Hoe beslist men of de ruit ijsvrij genoeg is?
Voor heel veel automobilisten is het een van de grootste ergernissen die met winters weer gepaard gaan: de ruiten van de wagen ijsvrij maken. Toch kunt u het maar beter doen. Er hangen stevige boetes vast in België en bij uitbreiding de rest van Europa aan het niet ijsvrij maken van uw ruiten. Daarnaast is het ook zeer onveilig om met bevroren ruiten de weg op te gaan. Uw wagen winterproof maken eindigt dus niet met winterbanden installeren. Maar hoeveel riskeert u als boete in België en onze buurlanden als u uw ruit niet ijsvrij maakt.
Welke boete riskeer ik in België?
Wie zijn auto niet voldoende ijsvrij maakt, begaat een verkeersovertreding. En op een verkeersovertreding kan er in België een boete volgen. Er is weliswaar geen enkel artikel in de wegcode dat ijs vermeld, maar u moet te allen tijde voldoende kunnen zien door de ruiten van uw wagen.
Als u toch vertrekt met ijs op de ruiten of een ruit waar u niet voldoende kan door zien, riskeert u een boete van 58 euro. Dit komt overeen met een overtreding van de eerste graad. Als de zaak voor de politierechtbank komt, bijvoorbeeld omdat de situatie zodanig onverantwoord was of het verkeer ernstig werd gehinderd, kan dit bedrag oplopen tot 1375 euro. Het is het dus zeker waard om even te krabben.
Ruiten die niet ijsvrij zijn werken ook als verzwarende omstandigheden bij een ongeval of bij een andere overtreding. Als politieagenten constateert dat uw ruiten niet ijsvrij nadat u bent geslipt en tegen een ander voertuig tot stilstand bent gekomen, zullen zij dit zeker meenemen in hun onderzoek. Ook als u betrapt wordt op dronken rijden met bevroren ruiten, telt dit laatste als verzwarende omstandigheid.
Hoe hoog zijn de boetes in het buitenland?
De boetes in België vallen al bij al nog mee. In het buitenland gaan ze veel strenger om met automobilisten die de weg op gaan met bevroren ruiten. De boete in Nederland kan oplopen tot 370 euro: 240 euro voor de voorruit en een extra 130 euro als de zijspiegels niet ijsvrij zijn.
Ook in Luxemburg schrijft de politie boetes uit voor besneeuwde wagens. In 2016 waren de tarieven 49 euro voor de voorruit, 49 euro voor de zijruiten en zijspiegels en nog eens 49 euro voor sneeuw die op het dak is blijven liggen. Die sneeuw leidt vaak tot gevaarlijke situaties als ze er ineens en masse af valt. Wie dus zonder sneeuw ruimen en ijs krabben de weg opgaat in Luxemburg is al snel 147 euro armer.
Ook de traditionele wintersportlanden zoals Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland zijn vrij streng op sneeuw en ijs op de wagen.
Hoe beslist men of de ruit ijsvrij genoeg is?
Omdat de wegcode zoals gezegd ijs op de ruiten niet specifiek vermeldt, is het voor interpretatie vatbaar wat ijsvrij genoeg is en wat niet. Twee kleine kijkgaatjes of een oppervlak van 20cm op 20cm is in ieder geval niet genoeg, en zal in België een boete opleveren.
Het is belangrijk dat u niet enkel voor u kunt kijken in de wagen maar ook opzij en achter u. Daarom moet u ook de zijruiten, achterruit en zijspiegels vrij maken. De zijruiten achteraan zijn minder belangrijk. U kunt dus nog altijd een boete krijgen als uw voorruit wel vrij is, maar de rest van de ruiten niet.
Wie niet op een boete of ongeval wil lopen, krabt dus best het ijs van de ruiten vooraleer te vertrekken.
Werd u onlangs betrapt op rijden onder invloed of beging u een andere verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van Intolaw.
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer