Hoeveel bedraagt de boete voor rijden met een besneeuwde wagen?

 Hoeveel bedraagt de boete voor rijden met een besneeuwde wagen?

Hoe hoog zijn de boetes in België als uw ruiten niet ijsvrij gemaakt zijn? Welke gerechtelijke gevolgen kan een ruit met ijs nog hebben? IntoLaw licht toe.

  • Welke boete riskeer ik in België?
  • Hoe hoog zijn de boetes in het buitenland?
  • Hoe beslist men of de ruit ijsvrij genoeg is?

Voor heel veel automobilisten is het een van de grootste ergernissen die met winters weer gepaard gaan: de ruiten van de wagen ijsvrij maken. Toch kunt u het maar beter doen. Er hangen stevige boetes vast in België en bij uitbreiding de rest van Europa aan het niet ijsvrij maken van uw ruiten. Daarnaast is het ook zeer onveilig om met bevroren ruiten de weg op te gaan. Uw wagen winterproof maken eindigt dus niet met winterbanden installeren. Maar hoeveel riskeert u als boete in België en onze buurlanden als u uw ruit niet ijsvrij maakt.

Welke boete riskeer ik in België?

Wie zijn auto niet voldoende ijsvrij maakt, begaat een verkeersovertreding. En op een verkeersovertreding kan er in België een boete volgen. Er is weliswaar geen enkel artikel in de wegcode dat ijs vermeld, maar u moet te allen tijde voldoende kunnen zien door de ruiten van uw wagen.

Als u toch vertrekt met ijs op de ruiten of een ruit waar u niet voldoende kan door zien, riskeert u een boete van 58 euro. Dit komt overeen met een overtreding van de eerste graad. Als de zaak voor de politierechtbank komt, bijvoorbeeld omdat de situatie zodanig onverantwoord was of het verkeer ernstig werd gehinderd, kan dit bedrag oplopen tot 1375 euro. Het is het dus zeker waard om even te krabben.

Ruiten die niet ijsvrij zijn werken ook als verzwarende omstandigheden bij een ongeval of bij een andere overtreding. Als politieagenten constateert dat uw ruiten niet ijsvrij nadat u bent geslipt en tegen een ander voertuig tot stilstand bent gekomen, zullen zij dit zeker meenemen in hun onderzoek. Ook als u betrapt wordt op dronken rijden met bevroren ruiten, telt dit laatste als verzwarende omstandigheid.

Hoe hoog zijn de boetes in het buitenland?

De boetes in België vallen al bij al nog mee. In het buitenland gaan ze veel strenger om met automobilisten die de weg op gaan met bevroren ruiten. De boete in Nederland kan oplopen tot 370 euro: 240 euro voor de voorruit en een extra 130 euro als de zijspiegels niet ijsvrij zijn.

Ook in Luxemburg schrijft de politie boetes uit voor besneeuwde wagens. In 2016 waren de tarieven 49 euro voor de voorruit, 49 euro voor de zijruiten en zijspiegels en nog eens 49 euro voor sneeuw die op het dak is blijven liggen. Die sneeuw leidt vaak tot gevaarlijke situaties als ze er ineens en masse af valt. Wie dus zonder sneeuw ruimen en ijs krabben de weg opgaat in Luxemburg is al snel 147 euro armer.

Ook de traditionele wintersportlanden zoals Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland zijn vrij streng op sneeuw en ijs op de wagen.

Hoe beslist men of de ruit ijsvrij genoeg is?

Omdat de wegcode zoals gezegd ijs op de ruiten niet specifiek vermeldt, is het voor interpretatie vatbaar wat ijsvrij genoeg is en wat niet. Twee kleine kijkgaatjes of een oppervlak van 20cm op 20cm is in ieder geval niet genoeg, en zal in België een boete opleveren.

Het is belangrijk dat u niet enkel voor u kunt kijken in de wagen maar ook opzij en achter u. Daarom moet u ook de zijruiten, achterruit en zijspiegels vrij maken. De zijruiten achteraan zijn minder belangrijk. U kunt dus nog altijd een boete krijgen als uw voorruit wel vrij is, maar de rest van de ruiten niet.

Wie niet op een boete of ongeval wil lopen, krabt dus best het ijs van de ruiten vooraleer te vertrekken.

Werd u onlangs betrapt op rijden onder invloed of beging u een andere verkeersovertreding? Vul onderstaand formulier in om uw boete te laten berekenen of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u