Vervangt het monitoren van rijgedrag binnenkort de verkeersboetes?

 Vervangt het monitoren van rijgedrag binnenkort de verkeersboetes?

Welke alternatieve maatregel zou de verkeersboetes voor hardrijders kunnen vervangen? IntoLaw legt uit hoe monitoring met een zwarte doos werkt.

  • Welke verkeersboetes kan ik omzeilen met een zwarte doos?
  • Wat is een zwarte doos precies?
  • Waar komen de gegevens van de zwarte doos terecht?
  • Wanneer wordt deze maatregel definitief?

In Dendermonde en Verviers start binnenkort een proefproject waarbij de plaatselijke politierechters kunnen beslissen om sommige hardrijders een jaar lang te verplichten met een zwarte doos te rijden die hun rijgedrag monitort. Wanneer ze gedurende die periode geen overtredingen meer begaan vervallen hun verkeersboetes voor overdreven snelheid.

 

Welke verkeersboetes kan ik omzeilen met een zwarte doos?

Wanneer een bestuurder aan hoge snelheid wordt geflitst en er sprake is van een zware snelheidsovertreding moet hij of zij sowieso voor de politierechtbank verschijnen. Het tarief van de boete varieert van 80 tot 4000 euro en mogelijk wordt een rijverbod opgelegd.

Er zijn ook een aantal verzwarende omstandigheden die de boetetarieven voor overdreven snelheid kunnen laten verdubbelen. Dit geldt in het geval van recidive en voor overtreders die minder dan twee jaar houder zijn van een rijbewijs of die als gevolg van hun overtreding een ongeval veroorzaken.

Wat is een zwarte doos precies?

Een zwarte doos is in principe het hart van het trackingsysteem van een wagen en kan u zich het best voorstellen als een soort gsm zonder scherm die aan een gps is gekoppeld. De box bevat een simkaart en een gps-module die de verplaatsingen van het voertuig registreert.

Hierbij wordt de snelheid en de afgelegde weg nauwkeurig in kaart gebracht en bijgehouden in een intern geheugen. Snelheidsduivels die dergelijk systeem in hun wagen krijgen ingebouwd worden dus nauwkeurig opgevolgd.

De black box wordt achter het dashboard ingebouwd, zodat hij zich op een stabiele plaats bevindt en eveneens makkelijk te bereiken is.

Waar komen de gegevens van de zwarte doos terecht?

De data die de zwarte doos vergaart, komen terecht bij Vias. Het instituut zal de overtreder gedurende de volledige strafperiode monitoren en coachen aan de hand van een preventieprogramma en informeert de politierechter over de vorderingen die worden gemaakt.

De verkeersboetes mogen dan wel vervallen, maar de overtreder moet wel zelf opdraaien voor de installatiekost van de zwarte doos. Die zou ongeveer 250 euro bedragen.

Wanneer wordt deze maatregel definitief?

Stef Willems van Vias laat weten er minstens een jaar een proefproject zal lopen voor er definitieve knopen worden doorgehakt, aangezien het de eerste keer is dat er in Europa een dergelijk project wordt uitgetest.

Veel hangt af van de resultaten en de mening van de parketten en politierechters die van de maatregel gebruik wensen te maken. Voorlopig kan dus nog niet iedereen aanspraak maken op een alternatief voor zijn of haar verkeersboete.

Heeft u hierover nog verdere vragen of wil u graag weten wat de precieze boetetarieven zijn die in België worden gehanteerd? Neem dan contact op met de experts van IntoLaw!


Bereken je boete

Actueel

 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
close menu 1u