Wat in geval van recidive?

 Wat in geval van recidive?

Wat als ik dezelfde verkeersovertreding bega? Welke straf riskeer ik voor recidive bij verkeersovertreding? IntoLaw verduidelijkt.

·      Wanneer spreken we over recidive?

·      Welk effect heeft het op de strafmaat?

·      Wat is de regeling rond recidive?

 

De gemiddelde recidivist in het verkeer is een ongetrouwde man van 39 jaar zonder kinderen. Dat concludeert veiligheidsorganisatie VIAS na onderzoek. Wanneer spreken we van recidive? Welk effect heeft het op mogelijke gevolgen? Dat ontdekt u bij IntoLaw.

 

Wanneer spreken we over recidive?

Over recidive hebben we het niet zomaar. Een dader krijgt die benaming pas onder bepaalde voorwaarden. Over recidive bij verkeersovertreding spreken we wanneer er een nieuwe overtreding de kop opsteekt binnen de 3 jaar na een vorige veroordeling door de politierechter.

Dat is ook niet bij zomaar elke overtreding, wel bij een bepaalde graad. Vooral bij de meer ernstige vormen pakt de rechtbank recidive bij verkeersovertreding streng aan.

·      Rijden onder invloed van alcohol en drugs

·      Rijden zonder geldig rijbewijs

·      Vluchtmisdrijf

·      Overdreven en onaangepaste snelheid

·      Gebruik van een radarverklikker

·      Overtredingen van de vierde graad (zoals omkeren op de snelweg of aansporen tot overdreven snelheid)

 

Welk effect heeft het op de strafmaat?

Recidive in verkeersovertredingen behandelt de rechtbank strenger dan dezelfde overtreding die voor de eerste keer voorvalt. Wanneer een dader bijvoorbeeld een eerste veroordeling krijgt voor rijden onder invloed van drugs, resulteert dat in een boete tussen de € 1.600 en € 16.000. Recidive in die verkeersovertreding kan al meteen leiden tot gevangenisstraf. Een groot verschil.

 

Wat is de nieuwe regeling rond recidive?

VIAS ontdekte in een ander onderzoek dat slechts 1% van de Belgen op de hoogte is van de nieuwe regeling rond recidive bij verkeersovertreding. Die veranderde namelijk al vanaf 1 januari 2015. Toen werd het kaartensysteem ingevoerd. Recidive bij verkeersovertreding wordt net zo aangepakt als een fout in het voetbal. Een eerste gele kaart krijgt de dader bij de eerste overtreding binnen de 3 maanden. Dat gaat gepaard met 3 maanden rijverbod, verplicht herstelexamen en een geldboete. Bij een tweede gele kaart wordt dat rijverbod 6 maanden en de boete hoger. Bij een derde gele kaart krijgt de dader rood, en verliest die zijn rijbewijs minimum 9 maanden. Vaak worden de boetes bij elke herhaling verdubbeld. Afhankelijk van het soort overtreding kan de rechtbank ook bijkomende straffen opleggen.

 

Heeft u meer vragen over recidive bij verkeersovertredingen? Beging iemand die u kent een tweede of derde overtreding? Contacteer de advocaten van IntoLaw voor correcte begeleiding.


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u