Verkeersongeval Denderleeuw - Vrachtwagenchauffeur krijgt 5 jaar cel en levenslang rijverbod

 Verkeersongeval Denderleeuw - Vrachtwagenchauffeur krijgt 5 jaar cel en levenslang rijverbod

De 33-jarige vrachtwagenchauffeur die begin januari het dodelijk ongeval in de Denderleeuwse deelgemeente Iddergem veroorzaakte en een positieve drugtest aflegde, is in beroep veroordeeld tot vijf jaar cel en een levenslang rijverbod. De correctionele rechtbank in Dendermonde verzwaarde de straffen uitgesproken in eerste aanleg en legde voor het "verkeerscrimineel rijgedrag" de maximumstraf op.

Het ongeval gebeurde op 2 januari op de N45 (Expresweg), ter hoogte van het kruispunt met de Hoogstraat. Een vrachtwagen reed in op een rij auto's. In totaal waren er acht voertuigen betrokken bij het ongeval. Een vrouw en haar twee kinderen overleefden het ongeval niet en negen personen raakten gewond.

De 33-jarige vrachtwagenbestuurder uit Luik werd na een positieve speekseltest opgepakt. De man gaf toe dat hij enkele dagen voor het ongeval een joint had gerookt, maar ontkende dat hij onder invloed was op het moment van het ongeval. Hij verklaarde dat hij zijn gps aan het bedienen was voor de aanrijding.

Eind juni veroordeelde de politierechtbank in Aalst de Luikenaar tot drie jaar cel, vijf jaar rijverbod en 6.000 euro boete. Nadat het parket in beroep ging tegen de straf, volgden ook de burgerlijke partijen. De correctionele rechtbank van Dendermonde volgde woensdag het openbaar ministerie en legde de maximumstraf van vijf jaar cel op. De man krijgt ook een levenslang rijverbod en een geldboete van 6.000 euro op.

Volgens de burgerlijke partijen kon de man nog een zwaardere celstraf krijgen omdat hij in staat van herhaling verkeerde na een ernstig ongeval in Duitsland, maar de correctionele rechtbank ging daar niet op in. "Een strafverzwaring kan alleen als er een identieke inbreuk was, maar uit het Duitse vonnis blijkt niet dat er een tenlastelegging drugs was opgenomen", stelde rechtbankvoorzitter Anne Leys.

"De emotionele en sociale ravage die de beklaagde heeft aangericht is niet te overzien", zei de voorzitter. "De belangen van de gemeenschap primeren op de individuele belangen van de beklaagde. Hij kampt sinds 2004 met een drugsverslaving. Hij kreeg al gunsten van de maatschappij maar hij stuurde zijn gedrag niet bij. Er rest enkel nog een repressieve aanpak."

Er zijn geen verzachtende omstandigheid, aldus de rechtbank. "Zijn keuze om als vrachtwagenchauffeur te werken (..) had beklaagde ertoe moeten brengen zijn druggebruik bij te sturen, maar hij bleef volharden in het gebruik van cannabis en heroïne/methadon. (..) We kunnen niet toelaten dat hij zich ooit nog in het gemotoriseerd verkeer begeeft." De beklaagde is ook lichamelijk ongeschikt verklaard om een voertuig te besturen. Als hij ooit opnieuw een rijbewijs wil halen, moet hij kunnen aantonen dat hij niet meer kampt met een drugsverslaving.

De vader van de overleden kinderen kreeg 20.000 euro provisionele schadevergoeding toegekend.

DENDERMONDE 04/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u