Hoeveel jongeren komen nooit thuis uit het verkeer?
Maandag 09 April 2018

Hoeveel jongeren tussen 15 en 24 jaar laten jaarlijks het leven op onze Belgische wegen? Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in? IntoLaw vat een onderzoek samen dat snelheidsovertreding en controleverlies als voornaamste oorzaken noemt. Lees hier meer.
- Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
- Welk aandeel hebben de ouders hierin?
- Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
- Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?
Het aantal jongeren dat het leven laat op onze Belgische wegen mag dan wel afgenomen zijn de laatste jaren, het zijn er nog steeds te veel. Vias Institute publiceerde hierover recent een themadossier. Het rapport belicht vooral jongeren tussen 15 en 24 jaar die zich gemotoriseerd in het verkeer bewegen.
Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
Maar liefst 69% van alle verkeersdoden binnen die leeftijdsgroep 15-24 jaar zijn auto-inzittenden. Daarvan is de meerderheid (86%) meerderjarig. Opvallend is dat bij meer dan de helft van deze ongevallen geen tegenpartij betrokken is. Snelheidsovertreding en controleverlies worden dan ook door Vias Institute als voornaamste oorzaken genoemd.
En dat wordt door de bevraagde jongeren ook bevestigd. Een snelheidsovertreding spant de kroon, gevolgd door rijden wanneer men moe is en (handenvrij) bellen achter het stuur.
Welk aandeel hebben de ouders hierin?
Ook ouders hebben een invloed op het rijgedrag van hun kinderen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat slecht voorbeeldgedrag van ouders de jongere bestuurders negatief beïnvloedt. Bij een bepaalde studie werd opgemerkt dat de ouders zelf een snelheidsovertreding begingen, maar aan hun kinderen vroegen dit niet te doen.
Ook in de adolescentie is de invloed van de ouders nog steeds zeer groot. Het zou dus geen slecht idee zijn om ook de ouders meer te betrekken bij interactieve voorlichtings- of trainingsprogramma’s.
Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
Verkeerseducatie op school kan zeker een positieve invloed hebben. Jongeren leren gevaarlijke situaties zoals dode hoeken en dergelijke herkennen. Maar om jongeren te leren veiligere keuzes te maken, zoals BOB zijn of zich aan de snelheid houden, bieden deze trainingsprogramma’s weinig meerwaarde.
Gelukkig hebben voorlichtingsprogramma’s zoals de BOB-campagne een bewezen positieve invloed op de houding en het gedrag van jongeren. De campagne verbiedt immers geen alcohol, maar promoot het in groep zoeken naar een oplossing. En voor de zware voet?
Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?
Moet er voor jongeren een aangepast rijbewijs met punten ingevoerd worden? Moeten er andere sancties voor hen gelden wanneer zij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding begaan? Met in-voertuig apparatuur kunnen bepaalde aspecten van het rijgedrag gemonitord worden om daarna toegelicht te worden aan de jonge bestuurder.
Een Nederlandse proef op het gebied van snelheidsgedrag van jonge automobilisten liet een positief effect zien zolang een korting op de verzekeringspremie verdiend kon worden. Zodra deze beloning stopte, verdween het effect.
Moeten we meer belonen dan straffen? Of moeten de boetes net nog hoger worden? Indien u zelf een overtreding beging, kan u uw boete hieronder laten berekenen. Voor extra advies kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer
Maandag 13 Februari 2023
Een rijverbod ondergaan; mag ik nog een elektrische step besturen?De elektronische step is al volledig ingeburgerd in het straatbeeld en als transportmiddel. Toch is het tot op vandaag niet duidelijk of elektrische fietsen/steps al dan niet toegelaten zijn wanneer je een rijverbod moet ondergaan. Een rijverbod betekent zoveel als een verbod om een motorvoertuig te besturen. Volgens de Wegcode wordt een motorvoertuig omschreven als “elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden”. Een elektrische step of fiets, waarbij de motor ondersteunend werkt, valt daar niet geheel onder.
Lees meer