Hoeveel jongeren komen nooit thuis uit het verkeer?

 Hoeveel jongeren komen nooit thuis uit het verkeer?

Hoeveel jongeren tussen 15 en 24 jaar laten jaarlijks het leven op onze Belgische wegen? Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in? IntoLaw vat een onderzoek samen dat snelheidsovertreding en controleverlies als voornaamste oorzaken noemt. Lees hier meer.

  • Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
  • Welk aandeel hebben de ouders hierin?
  • Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
  • Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?

Het aantal jongeren dat het leven laat op onze Belgische wegen mag dan wel afgenomen zijn de laatste jaren, het zijn er nog steeds te veel. Vias Institute publiceerde hierover recent een themadossier. Het rapport belicht vooral jongeren tussen 15 en 24 jaar die zich gemotoriseerd in het verkeer bewegen.

 

Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?

Maar liefst 69% van alle verkeersdoden binnen die leeftijdsgroep 15-24 jaar zijn auto-inzittenden. Daarvan is de meerderheid (86%) meerderjarig. Opvallend is dat bij meer dan de helft van deze ongevallen geen tegenpartij betrokken is. Snelheidsovertreding en controleverlies worden dan ook door Vias Institute als voornaamste oorzaken genoemd.

En dat wordt door de bevraagde jongeren ook bevestigd. Een snelheidsovertreding spant de kroon, gevolgd door rijden wanneer men moe is en (handenvrij) bellen achter het stuur.

 

Welk aandeel hebben de ouders hierin?

Ook ouders hebben een invloed op het rijgedrag van hun kinderen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat slecht voorbeeldgedrag van ouders de jongere bestuurders negatief beïnvloedt. Bij een bepaalde studie werd opgemerkt dat de ouders zelf een snelheidsovertreding begingen, maar aan hun kinderen vroegen dit niet te doen.

Ook in de adolescentie is de invloed van de ouders nog steeds zeer groot. Het zou dus geen slecht idee zijn om ook de ouders meer te betrekken bij interactieve voorlichtings- of trainingsprogramma’s.

 

Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?

Verkeerseducatie op school kan zeker een positieve invloed hebben. Jongeren leren gevaarlijke situaties zoals dode hoeken en dergelijke herkennen. Maar om jongeren te leren veiligere keuzes te maken, zoals BOB zijn of zich aan de snelheid houden, bieden deze trainingsprogramma’s weinig meerwaarde.

Gelukkig hebben voorlichtingsprogramma’s zoals de BOB-campagne een bewezen positieve invloed op de houding en het gedrag van jongeren. De campagne verbiedt immers geen alcohol, maar promoot het in groep zoeken naar een oplossing. En voor de zware voet?

 

Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?

Moet er voor jongeren een aangepast rijbewijs met punten ingevoerd worden? Moeten er andere sancties voor hen gelden wanneer zij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding begaan? Met in-voertuig apparatuur kunnen bepaalde aspecten van het rijgedrag gemonitord worden om daarna toegelicht te worden aan de jonge bestuurder.

Een Nederlandse proef op het gebied van snelheidsgedrag van jonge automobilisten liet een positief effect zien zolang een korting op de verzekeringspremie verdiend kon worden. Zodra deze beloning stopte, verdween het effect.

 

Moeten we meer belonen dan straffen? Of moeten de boetes net nog hoger worden? Indien u zelf een overtreding beging, kan u uw boete hieronder laten berekenen. Voor extra advies kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u