Hoeveel jongeren komen nooit thuis uit het verkeer?
Maandag 09 April 2018

Hoeveel jongeren tussen 15 en 24 jaar laten jaarlijks het leven op onze Belgische wegen? Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in? IntoLaw vat een onderzoek samen dat snelheidsovertreding en controleverlies als voornaamste oorzaken noemt. Lees hier meer.
- Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
- Welk aandeel hebben de ouders hierin?
- Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
- Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?
Het aantal jongeren dat het leven laat op onze Belgische wegen mag dan wel afgenomen zijn de laatste jaren, het zijn er nog steeds te veel. Vias Institute publiceerde hierover recent een themadossier. Het rapport belicht vooral jongeren tussen 15 en 24 jaar die zich gemotoriseerd in het verkeer bewegen.
Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
Maar liefst 69% van alle verkeersdoden binnen die leeftijdsgroep 15-24 jaar zijn auto-inzittenden. Daarvan is de meerderheid (86%) meerderjarig. Opvallend is dat bij meer dan de helft van deze ongevallen geen tegenpartij betrokken is. Snelheidsovertreding en controleverlies worden dan ook door Vias Institute als voornaamste oorzaken genoemd.
En dat wordt door de bevraagde jongeren ook bevestigd. Een snelheidsovertreding spant de kroon, gevolgd door rijden wanneer men moe is en (handenvrij) bellen achter het stuur.
Welk aandeel hebben de ouders hierin?
Ook ouders hebben een invloed op het rijgedrag van hun kinderen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat slecht voorbeeldgedrag van ouders de jongere bestuurders negatief beïnvloedt. Bij een bepaalde studie werd opgemerkt dat de ouders zelf een snelheidsovertreding begingen, maar aan hun kinderen vroegen dit niet te doen.
Ook in de adolescentie is de invloed van de ouders nog steeds zeer groot. Het zou dus geen slecht idee zijn om ook de ouders meer te betrekken bij interactieve voorlichtings- of trainingsprogramma’s.
Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
Verkeerseducatie op school kan zeker een positieve invloed hebben. Jongeren leren gevaarlijke situaties zoals dode hoeken en dergelijke herkennen. Maar om jongeren te leren veiligere keuzes te maken, zoals BOB zijn of zich aan de snelheid houden, bieden deze trainingsprogramma’s weinig meerwaarde.
Gelukkig hebben voorlichtingsprogramma’s zoals de BOB-campagne een bewezen positieve invloed op de houding en het gedrag van jongeren. De campagne verbiedt immers geen alcohol, maar promoot het in groep zoeken naar een oplossing. En voor de zware voet?
Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?
Moet er voor jongeren een aangepast rijbewijs met punten ingevoerd worden? Moeten er andere sancties voor hen gelden wanneer zij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding begaan? Met in-voertuig apparatuur kunnen bepaalde aspecten van het rijgedrag gemonitord worden om daarna toegelicht te worden aan de jonge bestuurder.
Een Nederlandse proef op het gebied van snelheidsgedrag van jonge automobilisten liet een positief effect zien zolang een korting op de verzekeringspremie verdiend kon worden. Zodra deze beloning stopte, verdween het effect.
Moeten we meer belonen dan straffen? Of moeten de boetes net nog hoger worden? Indien u zelf een overtreding beging, kan u uw boete hieronder laten berekenen. Voor extra advies kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw.
Bereken uw boete
Actueel

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.
Lees meer
Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.
Lees meer
Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).
Lees meer