Hoeveel jongeren komen nooit thuis uit het verkeer?
Maandag 09 April 2018

Hoeveel jongeren tussen 15 en 24 jaar laten jaarlijks het leven op onze Belgische wegen? Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in? IntoLaw vat een onderzoek samen dat snelheidsovertreding en controleverlies als voornaamste oorzaken noemt. Lees hier meer.
- Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
- Welk aandeel hebben de ouders hierin?
- Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
- Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?
Het aantal jongeren dat het leven laat op onze Belgische wegen mag dan wel afgenomen zijn de laatste jaren, het zijn er nog steeds te veel. Vias Institute publiceerde hierover recent een themadossier. Het rapport belicht vooral jongeren tussen 15 en 24 jaar die zich gemotoriseerd in het verkeer bewegen.
Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
Maar liefst 69% van alle verkeersdoden binnen die leeftijdsgroep 15-24 jaar zijn auto-inzittenden. Daarvan is de meerderheid (86%) meerderjarig. Opvallend is dat bij meer dan de helft van deze ongevallen geen tegenpartij betrokken is. Snelheidsovertreding en controleverlies worden dan ook door Vias Institute als voornaamste oorzaken genoemd.
En dat wordt door de bevraagde jongeren ook bevestigd. Een snelheidsovertreding spant de kroon, gevolgd door rijden wanneer men moe is en (handenvrij) bellen achter het stuur.
Welk aandeel hebben de ouders hierin?
Ook ouders hebben een invloed op het rijgedrag van hun kinderen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat slecht voorbeeldgedrag van ouders de jongere bestuurders negatief beïnvloedt. Bij een bepaalde studie werd opgemerkt dat de ouders zelf een snelheidsovertreding begingen, maar aan hun kinderen vroegen dit niet te doen.
Ook in de adolescentie is de invloed van de ouders nog steeds zeer groot. Het zou dus geen slecht idee zijn om ook de ouders meer te betrekken bij interactieve voorlichtings- of trainingsprogramma’s.
Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
Verkeerseducatie op school kan zeker een positieve invloed hebben. Jongeren leren gevaarlijke situaties zoals dode hoeken en dergelijke herkennen. Maar om jongeren te leren veiligere keuzes te maken, zoals BOB zijn of zich aan de snelheid houden, bieden deze trainingsprogramma’s weinig meerwaarde.
Gelukkig hebben voorlichtingsprogramma’s zoals de BOB-campagne een bewezen positieve invloed op de houding en het gedrag van jongeren. De campagne verbiedt immers geen alcohol, maar promoot het in groep zoeken naar een oplossing. En voor de zware voet?
Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?
Moet er voor jongeren een aangepast rijbewijs met punten ingevoerd worden? Moeten er andere sancties voor hen gelden wanneer zij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding begaan? Met in-voertuig apparatuur kunnen bepaalde aspecten van het rijgedrag gemonitord worden om daarna toegelicht te worden aan de jonge bestuurder.
Een Nederlandse proef op het gebied van snelheidsgedrag van jonge automobilisten liet een positief effect zien zolang een korting op de verzekeringspremie verdiend kon worden. Zodra deze beloning stopte, verdween het effect.
Moeten we meer belonen dan straffen? Of moeten de boetes net nog hoger worden? Indien u zelf een overtreding beging, kan u uw boete hieronder laten berekenen. Voor extra advies kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw.
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer