Hoeveel jongeren komen nooit thuis uit het verkeer?

 Hoeveel jongeren komen nooit thuis uit het verkeer?

Hoeveel jongeren tussen 15 en 24 jaar laten jaarlijks het leven op onze Belgische wegen? Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in? IntoLaw vat een onderzoek samen dat snelheidsovertreding en controleverlies als voornaamste oorzaken noemt. Lees hier meer.

  • Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?
  • Welk aandeel hebben de ouders hierin?
  • Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?
  • Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?

Het aantal jongeren dat het leven laat op onze Belgische wegen mag dan wel afgenomen zijn de laatste jaren, het zijn er nog steeds te veel. Vias Institute publiceerde hierover recent een themadossier. Het rapport belicht vooral jongeren tussen 15 en 24 jaar die zich gemotoriseerd in het verkeer bewegen.

 

Welk aandeel hebben de jongeren hier zelf in?

Maar liefst 69% van alle verkeersdoden binnen die leeftijdsgroep 15-24 jaar zijn auto-inzittenden. Daarvan is de meerderheid (86%) meerderjarig. Opvallend is dat bij meer dan de helft van deze ongevallen geen tegenpartij betrokken is. Snelheidsovertreding en controleverlies worden dan ook door Vias Institute als voornaamste oorzaken genoemd.

En dat wordt door de bevraagde jongeren ook bevestigd. Een snelheidsovertreding spant de kroon, gevolgd door rijden wanneer men moe is en (handenvrij) bellen achter het stuur.

 

Welk aandeel hebben de ouders hierin?

Ook ouders hebben een invloed op het rijgedrag van hun kinderen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat slecht voorbeeldgedrag van ouders de jongere bestuurders negatief beïnvloedt. Bij een bepaalde studie werd opgemerkt dat de ouders zelf een snelheidsovertreding begingen, maar aan hun kinderen vroegen dit niet te doen.

Ook in de adolescentie is de invloed van de ouders nog steeds zeer groot. Het zou dus geen slecht idee zijn om ook de ouders meer te betrekken bij interactieve voorlichtings- of trainingsprogramma’s.

 

Hoe kunnen we de risico’s terugdringen?

Verkeerseducatie op school kan zeker een positieve invloed hebben. Jongeren leren gevaarlijke situaties zoals dode hoeken en dergelijke herkennen. Maar om jongeren te leren veiligere keuzes te maken, zoals BOB zijn of zich aan de snelheid houden, bieden deze trainingsprogramma’s weinig meerwaarde.

Gelukkig hebben voorlichtingsprogramma’s zoals de BOB-campagne een bewezen positieve invloed op de houding en het gedrag van jongeren. De campagne verbiedt immers geen alcohol, maar promoot het in groep zoeken naar een oplossing. En voor de zware voet?

 

Hoe moeten we de snelheidsovertreding aanpakken?

Moet er voor jongeren een aangepast rijbewijs met punten ingevoerd worden? Moeten er andere sancties voor hen gelden wanneer zij bijvoorbeeld een snelheidsovertreding begaan? Met in-voertuig apparatuur kunnen bepaalde aspecten van het rijgedrag gemonitord worden om daarna toegelicht te worden aan de jonge bestuurder.

Een Nederlandse proef op het gebied van snelheidsgedrag van jonge automobilisten liet een positief effect zien zolang een korting op de verzekeringspremie verdiend kon worden. Zodra deze beloning stopte, verdween het effect.

 

Moeten we meer belonen dan straffen? Of moeten de boetes net nog hoger worden? Indien u zelf een overtreding beging, kan u uw boete hieronder laten berekenen. Voor extra advies kan u contact opnemen met de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u