Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

 Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

Wanneer kunnen we beboet worden voor te vermoeid rijden? Welke risico’s hangen er vast aan vermoeid rijden? Kan het een verkeersovertreding worden? IntoLaw licht u in over de nieuwste test en de mogelijke gevolgen ervan.

  • Hoe kan vermoeidheid getest worden?
  • Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?
  • Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

 

Wetenschappers van het Parijse slaapcentrum verbonden aan ziekenhuis Hôtel Dieu slaagden erin een methode te vinden om vermoeidheid te meten. Dat zou het begin kunnen zijn van een nieuwe vorm van controle en zelfs een mogelijke nieuwe categorie verkeersovertreding: rijden onder invloed van vermoeidheid. Maar welke methode kan er dan gebruikt worden? En hoe realistisch zijn zulke controles?

 

Hoe kan vermoeidheid getest worden?

De Parijse wetenschappers slaagden erin het speeksel van testpersonen te analyseren voor vermoeidheid. De testpersonen sliepen twee opeenvolgende nachten slechts drie uur en kregen dan de test voorgelegd. Daaruit bleek dat hun speeksel stukken minder van het hormoon cortisol en het enzym alfa-amylase bevatten dan dat van een goed uitgerust persoon. Volgens professor Johan Verbraecken zijn die stoffen een goede indicatie van de activiteit in ons zenuwstelsel.

Een speekseltest zou dus soelaas bieden bij de controle van vermoeidheid, net zoals die nu al gebruikt wordt om drugs op te sporen.

Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?

Vermoeid rijden houdt veel meer risico in dan u zou denken. Een studie van het Vias uit 2017 toont verontrustende cijfers. In de enquête verbonden aan de studie gaf maar liefst 13% van de deelnemers aan al eens van hun weg te zijn afgeweken door vermoeidheid. Onder hen gaf zelfs 28% aan het gevoel te hebben dat ze even ingedut waren. Bovendien lijken we ook misvattingen te hebben over hoe we die vermoeidheid kunnen tegengaan. 87% koos voor een dutje, de enige goede optie. De rest ging voor misleidende trucs zoals een open raampje (60%), koffiedrinken (54%) of een tussendoortje eten (43%).

Hoewel enkel een dutje echt soelaas bracht en de rest gewoon geen effect heeft, maakte zo’n 6% het probleem erger met gsm-gebruik om wakker te blijven.

Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

Hoewel de speekseltest binnen enkele jaren misschien bewaarheid wordt, lijkt het er niet op dat vermoeidheid ooit een echte verkeersovertreding zal worden. Stef Willems van het Vias haalt aan dat het vooral bij bepaalde beroepen zoals dokters of brandweerlui onmogelijk is straffen uit te delen voor het naar huis rijden na een lange shift. Als de speekseltest er uiteindelijk zou komen, is die vooral bedoeld als commercieel goed waarmee men zichzelf kan testen vooraleer achter het stuur te kruipen. Een verkeersovertreding voor rijden onder invloed van vermoeidheid zal u dus nooit in de bus krijgen.

 

Wat als ik door vermoeid te rijden schade aan mijn auto veroorzaakte? Hoe kan ik een verkeersovertreding aanvechten? Vraag advies of bijstand aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Wat riskeer je als jonge bestuurder?

Dinsdag 12 September 2023

Wat riskeer je als jonge bestuurder?

In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.

Lees meer
 Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

Maandag 10 Juli 2023

Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

In een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?

Lees meer
 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Dinsdag 27 Juni 2023

Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Lees meer
close menu 1u