Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

 Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

Wanneer kunnen we beboet worden voor te vermoeid rijden? Welke risico’s hangen er vast aan vermoeid rijden? Kan het een verkeersovertreding worden? IntoLaw licht u in over de nieuwste test en de mogelijke gevolgen ervan.

  • Hoe kan vermoeidheid getest worden?
  • Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?
  • Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

 

Wetenschappers van het Parijse slaapcentrum verbonden aan ziekenhuis Hôtel Dieu slaagden erin een methode te vinden om vermoeidheid te meten. Dat zou het begin kunnen zijn van een nieuwe vorm van controle en zelfs een mogelijke nieuwe categorie verkeersovertreding: rijden onder invloed van vermoeidheid. Maar welke methode kan er dan gebruikt worden? En hoe realistisch zijn zulke controles?

 

Hoe kan vermoeidheid getest worden?

De Parijse wetenschappers slaagden erin het speeksel van testpersonen te analyseren voor vermoeidheid. De testpersonen sliepen twee opeenvolgende nachten slechts drie uur en kregen dan de test voorgelegd. Daaruit bleek dat hun speeksel stukken minder van het hormoon cortisol en het enzym alfa-amylase bevatten dan dat van een goed uitgerust persoon. Volgens professor Johan Verbraecken zijn die stoffen een goede indicatie van de activiteit in ons zenuwstelsel.

Een speekseltest zou dus soelaas bieden bij de controle van vermoeidheid, net zoals die nu al gebruikt wordt om drugs op te sporen.

Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?

Vermoeid rijden houdt veel meer risico in dan u zou denken. Een studie van het Vias uit 2017 toont verontrustende cijfers. In de enquête verbonden aan de studie gaf maar liefst 13% van de deelnemers aan al eens van hun weg te zijn afgeweken door vermoeidheid. Onder hen gaf zelfs 28% aan het gevoel te hebben dat ze even ingedut waren. Bovendien lijken we ook misvattingen te hebben over hoe we die vermoeidheid kunnen tegengaan. 87% koos voor een dutje, de enige goede optie. De rest ging voor misleidende trucs zoals een open raampje (60%), koffiedrinken (54%) of een tussendoortje eten (43%).

Hoewel enkel een dutje echt soelaas bracht en de rest gewoon geen effect heeft, maakte zo’n 6% het probleem erger met gsm-gebruik om wakker te blijven.

Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

Hoewel de speekseltest binnen enkele jaren misschien bewaarheid wordt, lijkt het er niet op dat vermoeidheid ooit een echte verkeersovertreding zal worden. Stef Willems van het Vias haalt aan dat het vooral bij bepaalde beroepen zoals dokters of brandweerlui onmogelijk is straffen uit te delen voor het naar huis rijden na een lange shift. Als de speekseltest er uiteindelijk zou komen, is die vooral bedoeld als commercieel goed waarmee men zichzelf kan testen vooraleer achter het stuur te kruipen. Een verkeersovertreding voor rijden onder invloed van vermoeidheid zal u dus nooit in de bus krijgen.

 

Wat als ik door vermoeid te rijden schade aan mijn auto veroorzaakte? Hoe kan ik een verkeersovertreding aanvechten? Vraag advies of bijstand aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u