Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

 Hoe wordt vermoeidheid binnenkort een verkeersovertreding?

Wanneer kunnen we beboet worden voor te vermoeid rijden? Welke risico’s hangen er vast aan vermoeid rijden? Kan het een verkeersovertreding worden? IntoLaw licht u in over de nieuwste test en de mogelijke gevolgen ervan.

  • Hoe kan vermoeidheid getest worden?
  • Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?
  • Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

 

Wetenschappers van het Parijse slaapcentrum verbonden aan ziekenhuis Hôtel Dieu slaagden erin een methode te vinden om vermoeidheid te meten. Dat zou het begin kunnen zijn van een nieuwe vorm van controle en zelfs een mogelijke nieuwe categorie verkeersovertreding: rijden onder invloed van vermoeidheid. Maar welke methode kan er dan gebruikt worden? En hoe realistisch zijn zulke controles?

 

Hoe kan vermoeidheid getest worden?

De Parijse wetenschappers slaagden erin het speeksel van testpersonen te analyseren voor vermoeidheid. De testpersonen sliepen twee opeenvolgende nachten slechts drie uur en kregen dan de test voorgelegd. Daaruit bleek dat hun speeksel stukken minder van het hormoon cortisol en het enzym alfa-amylase bevatten dan dat van een goed uitgerust persoon. Volgens professor Johan Verbraecken zijn die stoffen een goede indicatie van de activiteit in ons zenuwstelsel.

Een speekseltest zou dus soelaas bieden bij de controle van vermoeidheid, net zoals die nu al gebruikt wordt om drugs op te sporen.

Welke risico’s hangen er vast aan rijden wanneer u te moe bent?

Vermoeid rijden houdt veel meer risico in dan u zou denken. Een studie van het Vias uit 2017 toont verontrustende cijfers. In de enquête verbonden aan de studie gaf maar liefst 13% van de deelnemers aan al eens van hun weg te zijn afgeweken door vermoeidheid. Onder hen gaf zelfs 28% aan het gevoel te hebben dat ze even ingedut waren. Bovendien lijken we ook misvattingen te hebben over hoe we die vermoeidheid kunnen tegengaan. 87% koos voor een dutje, de enige goede optie. De rest ging voor misleidende trucs zoals een open raampje (60%), koffiedrinken (54%) of een tussendoortje eten (43%).

Hoewel enkel een dutje echt soelaas bracht en de rest gewoon geen effect heeft, maakte zo’n 6% het probleem erger met gsm-gebruik om wakker te blijven.

Hoe kan dat in de praktijk een verkeersovertreding worden?

Hoewel de speekseltest binnen enkele jaren misschien bewaarheid wordt, lijkt het er niet op dat vermoeidheid ooit een echte verkeersovertreding zal worden. Stef Willems van het Vias haalt aan dat het vooral bij bepaalde beroepen zoals dokters of brandweerlui onmogelijk is straffen uit te delen voor het naar huis rijden na een lange shift. Als de speekseltest er uiteindelijk zou komen, is die vooral bedoeld als commercieel goed waarmee men zichzelf kan testen vooraleer achter het stuur te kruipen. Een verkeersovertreding voor rijden onder invloed van vermoeidheid zal u dus nooit in de bus krijgen.

 

Wat als ik door vermoeid te rijden schade aan mijn auto veroorzaakte? Hoe kan ik een verkeersovertreding aanvechten? Vraag advies of bijstand aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u