Hoe rij ik groen en verminder ik snelheidsboetes? 5 eco-driving tips.

 Hoe rij ik groen en verminder ik snelheidsboetes? 5 eco-driving tips.

Hoe rij ik ecologischer? Welk effect heeft ecologischer rijden op snelheidsboetes? Rij groener, voordeliger en veiliger met de tips van IntoLaw.

Meer en meer mensen zijn zich bewust van het belang van ecologisch leven. Duurzame producten kopen, verpakkingen reduceren, biologisch eten kopen: alle beetjes helpen. Maar wanneer het aankomt op autorijden, kunnen we nog veel leren. Zelfs de wetgever onderneemt al veel actie. Hoe rij ik ecologischer zonder een nieuwe auto te kopen? Hoe reduceer ik tegelijkertijd de kans op snelheidsboetes?

  1. Anticipeer op het verkeer
  2. Constante snelheid en een laag toerental
  3. Vroeg schakelen en hoge versnellingen
  4. De juiste bandenspanning
  5. Vermijd zware ladingen en aerodynamische belemmeringen

1.Anticipeer op het verkeer

Let goed op het gedrag van voortuigen verder op de weg. Wanneer u ziet dat wagens in de verte al vertragen, kan u al meteen gas lossen. Zo rijdt u niet enkel veiliger door ruim op voorhand te vertragen en maakt u gebruik van de snelheid die u wagen al had om uw weg te vervolgen. U verbruikt geen extra brandstof, helpt de dagelijkse constipatie in het verkeer te vermijden door vlotter in te spelen op de gebeurtenissen én bent alerter voor uw omgeving.

2.Constante snelheid en een laag toerental

Een laag toerental aanhouden doet u gemakkelijk door in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden. Een hoog toerental verhoogt namelijk het verbruik van uw wagen, vooral wanneer u uw toerental de hoogte injaagt door te snel te rijden. Zo vermijdt u niet enkel snelheidsboetes, maar draagt u ook bij aan schonere lucht én spaart u brandstof uit.

Data van de Automobiel Associatie uit het VK toont aan dat u aan 136 km per uur al 25% meer brandstof verbruikt dan aan 112 km per uur. U spaart dus niet enkel uit op snelheidsboetes, u moet ook veel minder tanken op langere termijn.

3.Vroeg schakelen en hoge versnellingen

Het lage toerental houdt u het best niet enkel aan bij hoge snelheden, maar ook wanneer u in de bebouwde kom, een zone 30 of een lage emissiezone rijdt. Ook aan lage snelheden vermindert uw verbruik door minder toeren te doen, u schakelt dus beter vroeger dan u gewoon bent. Waar nu velen schakelen bij een toerental van 2500 rotaties per minuut, doet u dat beter vanaf 2000 rotaties. Geen toerenteller? Geen probleem! Ook aan de hand van uw snelheid kan u zuinig schakelen.

De 1ste versnelling gebruikt u enkel om te starten, de 2de tussen 20 en 30 km per uur, de 3de tussen 30 en 40 km per uur, de 4de tussen 40 en 50 km per uur, de 5de tussen 50 en 60 km per uur, en de 6de versnelling bij snelheden boven de 60 km per uur.

Door vroeg te schakelen en in hoge versnelling te rijden, maakt u overigens ook minder kans op snelheidsboetes. Door bewuster te schakelen en meer op uw snelheid te letten zal u vanzelf minder geneigd zijn te snel te rijden.

4.De juiste bandenspanning

Wanneer uw banden een te lage spanning hebben, creëert u extra wrijving tussen het wegdek en uw wagen. Daardoor moet uw auto meer moeite doen om dezelfde prestaties te leveren en verbruikt u automatisch meer. Met te hard opgepompte banden moet u echter ook opletten, ze verminderen uw grip op het wegdek en verhogen de kans op slippen. Kijk dus regelmatig na of uw banden op de spanning staan die ze aangeven.

Niet enkel verbruikt u zo stukken minder, uw banden zullen ook een langer leven beschoren zijn door ze frequent te controleren.

5.Vermijd zware ladingen en aerodynamische belemmeringen

Net zoals bij te platte banden, moet uw wagen ook meer moeite doen voor dezelfde prestaties wanneer die te zwaar geladen is. Met hogere uitstoot tot gevolg. Hetzelfde effect bereiken belemmeringen in de aerodynamica van uw wagen, zoals bagagerekken, fietsrekken en open ramen tijdens het rijden. Fietsrekken bevestigt u beter aan de achterzijde van de wagen dan op het dak. Uw bagagerek laat u dan weer beter thuis wanneer u het niet nodig heeft.

Airco, verwarming en open ramen belemmeren allemaal de aerodynamica, en worden dus beter vermeden tenzij u ze nodig heeft om aangedampte ramen vrij te maken.

Waar kan ik nog terecht voor ecotips tijdens het rijden? Hoe kan ik zo groen mogelijk het verkeer in? Hoer vermijd ik nog meer snelheidsboeten? Bekijk onze wekelijkse nieuwberichten of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Wat riskeer je als jonge bestuurder?

Dinsdag 12 September 2023

Wat riskeer je als jonge bestuurder?

In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.

Lees meer
 Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

Maandag 10 Juli 2023

Bijzondere bewijswaarde van het Proces-Verbaal

In een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?

Lees meer
 Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Dinsdag 27 Juni 2023

Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimiet

Sinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.

Lees meer
close menu 1u