Hoe rij ik groen en verminder ik snelheidsboetes? 5 eco-driving tips.

 Hoe rij ik groen en verminder ik snelheidsboetes? 5 eco-driving tips.

Hoe rij ik ecologischer? Welk effect heeft ecologischer rijden op snelheidsboetes? Rij groener, voordeliger en veiliger met de tips van IntoLaw.

Meer en meer mensen zijn zich bewust van het belang van ecologisch leven. Duurzame producten kopen, verpakkingen reduceren, biologisch eten kopen: alle beetjes helpen. Maar wanneer het aankomt op autorijden, kunnen we nog veel leren. Zelfs de wetgever onderneemt al veel actie. Hoe rij ik ecologischer zonder een nieuwe auto te kopen? Hoe reduceer ik tegelijkertijd de kans op snelheidsboetes?

  1. Anticipeer op het verkeer
  2. Constante snelheid en een laag toerental
  3. Vroeg schakelen en hoge versnellingen
  4. De juiste bandenspanning
  5. Vermijd zware ladingen en aerodynamische belemmeringen

1.Anticipeer op het verkeer

Let goed op het gedrag van voortuigen verder op de weg. Wanneer u ziet dat wagens in de verte al vertragen, kan u al meteen gas lossen. Zo rijdt u niet enkel veiliger door ruim op voorhand te vertragen en maakt u gebruik van de snelheid die u wagen al had om uw weg te vervolgen. U verbruikt geen extra brandstof, helpt de dagelijkse constipatie in het verkeer te vermijden door vlotter in te spelen op de gebeurtenissen én bent alerter voor uw omgeving.

2.Constante snelheid en een laag toerental

Een laag toerental aanhouden doet u gemakkelijk door in een zo hoog mogelijke versnelling te rijden. Een hoog toerental verhoogt namelijk het verbruik van uw wagen, vooral wanneer u uw toerental de hoogte injaagt door te snel te rijden. Zo vermijdt u niet enkel snelheidsboetes, maar draagt u ook bij aan schonere lucht én spaart u brandstof uit.

Data van de Automobiel Associatie uit het VK toont aan dat u aan 136 km per uur al 25% meer brandstof verbruikt dan aan 112 km per uur. U spaart dus niet enkel uit op snelheidsboetes, u moet ook veel minder tanken op langere termijn.

3.Vroeg schakelen en hoge versnellingen

Het lage toerental houdt u het best niet enkel aan bij hoge snelheden, maar ook wanneer u in de bebouwde kom, een zone 30 of een lage emissiezone rijdt. Ook aan lage snelheden vermindert uw verbruik door minder toeren te doen, u schakelt dus beter vroeger dan u gewoon bent. Waar nu velen schakelen bij een toerental van 2500 rotaties per minuut, doet u dat beter vanaf 2000 rotaties. Geen toerenteller? Geen probleem! Ook aan de hand van uw snelheid kan u zuinig schakelen.

De 1ste versnelling gebruikt u enkel om te starten, de 2de tussen 20 en 30 km per uur, de 3de tussen 30 en 40 km per uur, de 4de tussen 40 en 50 km per uur, de 5de tussen 50 en 60 km per uur, en de 6de versnelling bij snelheden boven de 60 km per uur.

Door vroeg te schakelen en in hoge versnelling te rijden, maakt u overigens ook minder kans op snelheidsboetes. Door bewuster te schakelen en meer op uw snelheid te letten zal u vanzelf minder geneigd zijn te snel te rijden.

4.De juiste bandenspanning

Wanneer uw banden een te lage spanning hebben, creëert u extra wrijving tussen het wegdek en uw wagen. Daardoor moet uw auto meer moeite doen om dezelfde prestaties te leveren en verbruikt u automatisch meer. Met te hard opgepompte banden moet u echter ook opletten, ze verminderen uw grip op het wegdek en verhogen de kans op slippen. Kijk dus regelmatig na of uw banden op de spanning staan die ze aangeven.

Niet enkel verbruikt u zo stukken minder, uw banden zullen ook een langer leven beschoren zijn door ze frequent te controleren.

5.Vermijd zware ladingen en aerodynamische belemmeringen

Net zoals bij te platte banden, moet uw wagen ook meer moeite doen voor dezelfde prestaties wanneer die te zwaar geladen is. Met hogere uitstoot tot gevolg. Hetzelfde effect bereiken belemmeringen in de aerodynamica van uw wagen, zoals bagagerekken, fietsrekken en open ramen tijdens het rijden. Fietsrekken bevestigt u beter aan de achterzijde van de wagen dan op het dak. Uw bagagerek laat u dan weer beter thuis wanneer u het niet nodig heeft.

Airco, verwarming en open ramen belemmeren allemaal de aerodynamica, en worden dus beter vermeden tenzij u ze nodig heeft om aangedampte ramen vrij te maken.

Waar kan ik nog terecht voor ecotips tijdens het rijden? Hoe kan ik zo groen mogelijk het verkeer in? Hoer vermijd ik nog meer snelheidsboeten? Vraag advies aan de advocaten van Intolaw.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u