Welke steden hebben lage emissiezones en welke boetes kan ik verwachten?

 Welke steden hebben lage emissiezones en welke boetes kan ik verwachten?

Welke steden delen boetes uit voor vervuiling in hun lage emissiezone? Waar komen er in de toekomst dergelijke zones? IntoLaw leidt u rond.

  • Welke Vlaamse steden delen boetes uit voor vervuilend rijden?
  • Welke Waalse steden hebben een LEZ?
  • Waar mag iedereen nog rijden in Brussel?

Ook al neemt u zelf stappen om ecologisch te rijden, toch zijn er bepaalde steden waar uw wagen misschien niet toegelaten is. De zogenaamde lage emissiezones of LEZ’s zijn een van de maatregelen door de regering in het leven geroepen om de lucht in binnensteden zuiverder te maken en verkeersdrukte terug te dringen. Maar in welke steden moet u letten op deze zones? Waar komen er binnenkort LEZ’s bij?

Welke Vlaamse steden delen boetes uit voor vervuilend rijden?

Sinds februari 2017 implementeerde Stad Antwerpen de eerste lage emissiezone in Vlaanderen op basis van de toegangsvoorwaarden per euronorm. Elektrische voertuigen en hybrides met een maximale CO2-uitstoot van 50 g/km zijn altijd toegelaten, net zoals prioritaire voertuigen zoals de politie en ambulances. Voertuigen van de krijgsmacht en diegene met vergunde uitzonderlijke transporten zijn ook altijd welkom. Bovendien kan u ook met bepaalde vergunningen de stad in.

Boetes voor niet-toegelaten voertuigen in Antwerpen starten vanaf 150 euro, met een stijging tot 250 bij een tweede en 350 euro bij een derde overtreding binnen de 12 maanden.

Gent kent ook een aangepast mobiliteitsplan, maar implementeert pas een echte LEZ vanaf 2020, net zoals Hasselt. Mechelen en Willebroek volgen in 2021.

Waar mag iedereen nog rijden in Brussel?

Bijna het volledige Brusselse Gewest telt sinds 1 januari 2018 als lage emissiezone. U kan zich dus bijna overal in Brussel aan boetes verwachten als uw wagen niet voldoet aan de vereisten. Die kunnen daar wel anders liggen dan in Vlaanderen en Wallonië, aangezien de LEZ-wetgeving gewestelijk bepaald wordt. De Brusselse Ring valt niet onder de LEZ, waardoor veel pendelaars noodgedwongen de Ring moeten nemen. Dat is een van de redenen dat files er dagelijks deel van de verkeersvoorspelling de spits zijn.

Welke Waalse steden hebben een LEZ?

Hoewel Wallonië op dit moment nog geen LEZ’s telt, is er verandering op til. Luik zou vanaf 2020 starten met de eerste LEZ van het gewest. In tegenstelling tot Vlaanderen en Brussel, gaat Wallonië geen nummerplaten scannen, maar wel vignetten vereisen. De volgende stad die de milieubewuste keuze zou invoeren, is naar alle waarschijnlijkheid Charleroi.

Wallonië maakt ook plannen op langere termijn: vanaf 2030 mogen enkel nog dieselwagens conform de normen Euro 6d-Temp en Euro 6d het Waalse gewest betreden.

Hoe kan ik boetes in LEZ’s vermijden? Hoe kan ik een LEZ herkennen wanneer ik de stad betreed? Bekijk onze wekelijkse nieuwberichten of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
 CBD achter het stuur: ken de risico’s

Donderdag 25 Januari 2024

CBD achter het stuur: ken de risico’s

We zien de laatste jaren een sterke stijging in het aantal chauffeurs die positief testen op drugsgebruik. Meer en meer gaat het specifiek over CBD. Dit is een stof die ook aanwezig is in cannabis en geconsumeerd kan worden in verschillende vormen. Hierdoor staat het bekend om zijn ontspannende eigenschappen, wat de combinatie met autorijden uiterst gevaarlijk maakt. Rijden onder invloed van alcohol of drugs blijft één van de grootste oorzaken van (dodelijke) verkeersongevallen. Er wordt dan ook steeds luider geroepen om chauffeurs die onder invloed zijn sterker te straffen. In dit artikel bekijken we wat je momenteel riskeert bij een positieve test op drugsgebruik.

Lees meer
close menu 1u