Welke stappen naar ecologischer verkeer ondernam het verkeersrecht?

 Welke stappen naar ecologischer verkeer ondernam het verkeersrecht?

Welke stappen ondernam de wetgever in verkeersrecht om verkeer ecologischer te maken? Ontdek de groenste wettelijke voordelen bij IntoLaw.

  • Wat veranderde het verkeersrecht voor bedrijven?
  • Welke voordelen geniet ik zelf?
  • Welke stappen liggen er in het verschiet?

Verkeersvoorspellingen worden steeds drukker en we spelen zelf in op het milieu door groen te rijden, maar ook verkeersrecht staat niet stil. Ook de wetgever ziet steeds meer de nood aan ecologische aanpassingen in het verkeer ten goede van het milieu. Welke stappen ondernam de regering voor ecologischer verkeer? Hoe veranderde verkeersrecht de laatste jaren?

Wat veranderde het verkeersrecht voor bedrijven?

Ondernemingen hadden de laatste jaren veel baat bij het ecologischer verkeersrecht. Als uw werkgever u bijvoorbeeld een bedrijfswagen aanbiedt, doet die er goed aan voor elektrisch te kiezen. Waar diesel- en benzinewagens 50 tot 100% fiscaal aftrekbaar zijn, zijn elektrische wagen 120% fiscaal voordelig. Bovendien kunnen ze ook opteren om u mobiliteitsbudget te geven dat ook openbaar vervoer en fietsverkeer steunt. En die groene beweging telt niet enkels voor personenvervoer.

Ook goederentransport wordt dankzij veranderingen in het verkeersrecht groener. Als uw onderneming investeert in ecologisch en veilig transport, kan u tot €100 000 subsidies krijgen voor uitgaven die u maakt over drie kalenderjaren.

Welke voordelen geniet ik zelf?

De wetgever dacht niet alleen aan uw bedrijf, maar ook aan u persoonlijk. Zo kan carpoolen u een fiks fiscaal voordeel opleveren. Carpoolt u in het kader van georganiseerd gemeenschappelijk vervoer? Dan kan u bij forfaitaire beroepskosten een hogere belastingvrijstelling krijgen. Moet u uw beroepskosten bewijzen? Dan maakt u kans op 75% aftrekbare kosten voor de omweg die u maakt bovenop uw gewone aftrek voor woon-werkverkeer.

U maakt bovendien niet enkel als bestuurder, maar ook als passagier fiscaal voordeel. Maar ook uw type wagen maakt verschil. CNG-wagens krijgen in Wallonië een premie van €500. In Vlaanderen zijn ze tot 2020 vrijgesteld van de belasting op inverkeerstelling en de jaarlijkse verkeersbelasting. Brussel geeft vooralsnog geen voordelen.

Welke stappen liggen er in het verschiet?

Vanaf 2020 implementeert Wallonië een nieuwe benadering voor de lage emissiezones die sommige steden nu al hebben. In Antwerpen en Brussel worden nummerplaten gescand, in Wallonië moeten we binnenkort een vignet aan onze voorruit kleven. Vanaf 2030 mogen bepaalde wagens het gewest zelfs helemaal niet meer betreden. Ook in Vlaanderen zijn de LEZ’s in opmars, met plannen op de tafel voor onder andere Mechelen en Willebroek.

Op welke ecologische voordelen heb ik in het verkeer recht? Hoe kan ik mijn mobiliteit groener maken? Bekijk onze wekelijkse nieuwberichten of vraag advies aan de advocaten van IntoLaw.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u