Hoe ongevallen onder invloed beperken?

 Hoe ongevallen onder invloed beperken?

Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed? Welke initiatieven kunnen deze beperken? IntoLaw licht de opties voor veiliger verkeer toe.

·      Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed?

·      Waarom niet nog meer alcoholcontroles?

·      Waarom geen algemene nultolerantie invoeren?

 

Ieder jaar laten meer dan 700 mensen het leven op onze Belgische wegen. Wat de voornaamste oorzaken van dit dodental zijn? Uit onderzoek blijkt rijden onder invloed een van de grootste boosdoeners. We zijn ons duidelijk niet bewust van hoeveel glazen we effectief mogen drinken als we daarna nog moeten rijden. Een ongeval onder invloed is sneller gebeurd dan u denkt. Welke maatregelen kunnen de overheid en de politie het best nemen volgens u?

 

Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed?

Een glas alcohol maakt u vrolijk en geeft u zelfs wat meer zelfvertrouwen. Het maakt u echter ook nonchalanter en slaperiger. De perfecte cocktail voor een ongeval onder invloed dus! En zo’n ongeval onder invloed kan een diepe financiële put maken. De gevolgen kunnen nog verder gaan dan een geldboete, een rijverbod en een alcoholslot.

Om te weten wat u exact riskeert, moet er wel een onderscheid tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap gemaakt worden.

 

Waarom niet nog meer alcoholcontroles?

Sinds het invoeren van de BOB-campagnes, is ook het aantal alcoholcontroles gestegen. Met name de laatste 5 jaar werd het aantal alcoholcontroles tijdens de campagneperiode enorm opgedreven. En ongeacht wat de Belg denkt over dergelijke initiatieven om drinken en rijden tegen te gaan, ze werken!

Een grote mentaliteitsverandering blijft echter uit. Aangezien het Belgisch verkeer tot de meest dodelijke van Europa hoort, zou het omlaag krijgen van het aantal ongevallen onder invloed al een enorme stap zijn.

Waarom geen algemene nultolerantie invoeren?

Nultolerantie blijkt niet beste manier om een ongeval onder invloed te vermijden. In Europese landen waar de alcohollimiet het hoogst ligt, vallen blijkbaar minder slachtoffers door rijden onder invloed. In mei van dit jaar werd een wetsvoorstel voor nultolerantie bij onervaren chauffeurs zelfs verworpen door de Vlaamse politieke partijen.

Met nultolerantie voor onervaren chauffeurs viseren we immers de verkeerde groep. Vooral de generatie 40 tot 55-jarigen blijkt het vaakst positief te blazen tijdens een alcoholcontrole.

 

Toch positief geblazen tijdens een alcoholcontrole? Vul onderstaand boeteformulier in om uw boete voor rijden onder invloed te berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u