Hoe denkt de Belg over alcohol in het verkeer?

 Hoe denkt de Belg over alcohol in het verkeer?

Wat vinden we van nultolerantie? Of van het alcoholslot? Ontdek met IntoLaw hoe de Belg het toegestane alcoholpercentage wil respecteren.

·      Hoe denken we over het opdrijven van de alcoholcontroles?

·      Wat is onze mening over nultolerantie?

·      Hoe denken we over het alcoholslot?

 

Waarom worden er nog zo veel boetes uitgeschreven voor het overschrijden van het toegestane alcoholpercentage? Moeten we het aantal alcoholcontroles opdrijven? De nultolerantie invoeren? Een ongeval door rijden onder invloed is snel gebeurd. En de financiële put die dat glas alcohol te veel teweegbrengt, is vaak niet te overzien. Hoe denkt u over alcohol en alcoholpreventie? BIVV vroeg het aan zo’n 5000 Belgen.

 

Hoe denken we over het opdrijven van de alcoholcontroles?

De voorbije 5 jaar nam het aantal alcoholcontroles tijdens de BOB-campagnes enorm toe. En die hebben zeker resultaat! Het aantal verkeersboetes voor het overschrijden van het toegestane alcoholpercentage daalde immers procentueel. Toch blijkt een toename van het aantal controles vooral steun te vinden bij de Belg wanneer het om drugs gaat

Ook over de bijhorende straffen hebben we een mening. Slechts een kleine minderheid vindt dat de straffen voor rijden onder invloed te zwaar te zijn. We zijn het dus redelijk eens met de manier waarop overtreders in België beboet worden.   

 

Wat is onze mening over nultolerantie?

Voor alle duidelijkheid: nultolerantie staat gelijk aan een alcohollimiet van 0,2 promille. Het toegestane alcoholpercentage gelijkstellen aan 0,0 is geen optie aangezien u dan zelfs bekeurd zou worden na het eten van enkele likeurpralines. Voor beroepschauffeurs geldt deze nultolerantie wel al sinds 1 januari 2015.

Uit de jaarlijkse BIVV-enquête bleken vooral vrouwen en oudere chauffeurs voorstander van de invoering van nultolerantie voor beginnende bestuurders. In landen waar dit al een wet is, zien we echter het aantal ongevallen door rijden onder invloed niet dalen.  

 

Hoe denken we over het alcoholslot?

Na hoeveel glazen u nog mag rijden, verschilt per persoon. Als uw wagen is uitgerust met een alcoholslot, moet u eerst een negatieve blaastest afleggen alvorens u kan starten. De politierechter kan dit nu al verplichten als u betrapt werd met een alcoholconcentratie van meer dan 0,8 promille of wanneer u een recidivist bent. Momenteel kost de installatie van het alcoholslot echter nog om en bij de 3000 euro.

Een verplichte installatie van het alcoholslot voor bestuurders die al meer dan eens betrapt zijn op het overschrijden van het toegestane alcoholpercentage, vond bij de enquête steun bij 77% van de bestuurders. Vooral vrouwen, oudere chauffeurs en Walen waren voor.

 

Toch positief geblazen tijdens een alcoholcontrole? Vul onderstaand boeteformulier in om uw boete voor rijden onder invloed te berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw. 


Actueel

 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
 Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

Maandag 23 Juni 2025

Parkeren in Brussel-stad wordt fors duurder vanaf 1 juli 2025

De Stad Brussel verhoogt op 1 juli 2025 haar parkeertarieven. Wat verandert er precies? Een overzicht van de nieuwe prijzen, de reacties van handelaars en wat het betekent voor bewoners en bezoekers.

Lees meer
close menu 1u