Hoe ongevallen onder invloed beperken?

 Hoe ongevallen onder invloed beperken?

Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed? Welke initiatieven kunnen deze beperken? InoLaw licht de opties voor veiliger verkeer toe.

·      Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed?

·      Waarom niet nog meer alcoholcontroles?

·      Waarom geen algemene nultolerantie invoeren?

 

Ieder jaar laten meer dan 700 mensen het leven op onze Belgische wegen. Wat de voornaamste oorzaken van dit dodental zijn? Uit onderzoek blijkt rijden onder invloed een van de grootste boosdoeners. We zijn ons duidelijk niet bewust van hoeveel glazen we effectief mogen drinken als we daarna nog moeten rijden. Een ongeval onder invloed is sneller gebeurd dan u denkt. Welke maatregelen kunnen de overheid en de politie het best nemen volgens u?

 

Wat zijn de gevolgen van een ongeval onder invloed?

Een glas alcohol maakt u vrolijk en geeft u zelfs wat meer zelfvertrouwen. Het maakt u echter ook nonchalanter en slaperiger. De perfecte cocktail voor een ongeval onder invloed dus! En zo’n ongeval onder invloed kan een diepe financiële put maken. De gevolgen kunnen nog verder gaan dan een geldboete, een rijverbod en een alcoholslot.

Om te weten wat u exact riskeert, moet er wel een onderscheid tussen alcoholintoxicatie en dronkenschap gemaakt worden.

 

Waarom niet nog meer alcoholcontroles?

Sinds het invoeren van de BOB-campagnes, is ook het aantal alcoholcontroles gestegen. Met name de laatste 5 jaar werd het aantal alcoholcontroles tijdens de campagneperiode enorm opgedreven. En ongeacht wat de Belg denkt over dergelijke initiatieven om drinken en rijden tegen te gaan, ze werken!

Een grote mentaliteitsverandering blijft echter uit. Aangezien het Belgisch verkeer tot de meest dodelijke van Europa hoort, zou het omlaag krijgen van het aantal ongevallen onder invloed al een enorme stap zijn.

 

Waarom geen algemene nultolerantie invoeren?

Nultolerantie blijkt niet beste manier om een ongeval onder invloed te vermijden. In Europese landen waar de alcohollimiet het hoogst ligt, vallen blijkbaar minder slachtoffers door rijden onder invloed. In mei van dit jaar werd een wetsvoorstel voor nultolerantie bij onervaren chauffeurs zelfs verworpen door de Vlaamse politieke partijen.

Met nultolerantie voor onervaren chauffeurs viseren we immers de verkeerde groep. Vooral de generatie 40 tot 55-jarigen blijkt het vaakst positief te blazen tijdens een alcoholcontrole.

 

Toch positief geblazen tijdens een alcoholcontrole? Vul onderstaand boeteformulier in om uw boete voor rijden onder invloed te berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw. 


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u