Hoe denkt de Belg over alcohol in het verkeer?

 Hoe denkt de Belg over alcohol in het verkeer?

Wat vinden we van nultolerantie? Of van het alcoholslot? Ontdek met IntoLaw hoe de Belg het toegestane alcoholpercentage wil respecteren.

·      Hoe denken we over het opdrijven van de alcoholcontroles?

·      Wat is onze mening over nultolerantie?

·      Hoe denken we over het alcoholslot?

 

Waarom worden er nog zo veel boetes uitgeschreven voor het overschrijden van het toegestane alcoholpercentage? Moeten we het aantal alcoholcontroles opdrijven? De nultolerantie invoeren? Een ongeval door rijden onder invloed is snel gebeurd. En de financiële put die dat glas alcohol te veel teweegbrengt, is vaak niet te overzien. Hoe denkt u over alcohol en alcoholpreventie? BIVV vroeg het aan zo’n 5000 Belgen.

 

Hoe denken we over het opdrijven van de alcoholcontroles?

De voorbije 5 jaar nam het aantal alcoholcontroles tijdens de BOB-campagnes enorm toe. En die hebben zeker resultaat! Het aantal verkeersboetes voor het overschrijden van het toegestane alcoholpercentage daalde immers procentueel. Toch blijkt een toename van het aantal controles vooral steun te vinden bij de Belg wanneer het om drugs gaat

Ook over de bijhorende straffen hebben we een mening. Slechts een kleine minderheid vindt dat de straffen voor rijden onder invloed te zwaar te zijn. We zijn het dus redelijk eens met de manier waarop overtreders in België beboet worden.   

 

Wat is onze mening over nultolerantie?

Voor alle duidelijkheid: nultolerantie staat gelijk aan een alcohollimiet van 0,2 promille. Het toegestane alcoholpercentage gelijkstellen aan 0,0 is geen optie aangezien u dan zelfs bekeurd zou worden na het eten van enkele likeurpralines. Voor beroepschauffeurs geldt deze nultolerantie wel al sinds 1 januari 2015.

Uit de jaarlijkse BIVV-enquête bleken vooral vrouwen en oudere chauffeurs voorstander van de invoering van nultolerantie voor beginnende bestuurders. In landen waar dit al een wet is, zien we echter het aantal ongevallen door rijden onder invloed niet dalen.  

 

Hoe denken we over het alcoholslot?

Na hoeveel glazen u nog mag rijden, verschilt per persoon. Als uw wagen is uitgerust met een alcoholslot, moet u eerst een negatieve blaastest afleggen alvorens u kan starten. De politierechter kan dit nu al verplichten als u betrapt werd met een alcoholconcentratie van meer dan 0,8 promille of wanneer u een recidivist bent. Momenteel kost de installatie van het alcoholslot echter nog om en bij de 3000 euro.

Een verplichte installatie van het alcoholslot voor bestuurders die al meer dan eens betrapt zijn op het overschrijden van het toegestane alcoholpercentage, vond bij de enquête steun bij 77% van de bestuurders. Vooral vrouwen, oudere chauffeurs en Walen waren voor.

 

Toch positief geblazen tijdens een alcoholcontrole? Vul onderstaand boeteformulier in om uw boete voor rijden onder invloed te berekenen of neem contact op met de advocaten van IntoLaw. 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u