Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

 Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

Hoe helpt de regering ons snelheidsovertredingen te vermijden? Hoe komt dit initiatief tot stand en hoe zit het in Nederland? IntoLaw geeft duiding.

  • Wat is de superverkeersdatabank?
  • Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?
  • Hoe is de situatie in Nederland?

Iedereen maakt het wel eens mee: de route die u gepland had te nemen, slibt helemaal dicht door een ongeval of onaangekondigde wegenwerken. De verloren tijd willen we zo snel mogelijk goed maken en dat durven we wel eens doen door wat te snel te rijden. Dit zou deels voorkomen kunnen worden met behulp van een superverkeersdatabank die de verkeersstromen beter reguleren.

 

Wat is de superverkeersdatabank?

De Vlaamse regering maakt ongeveer 29 miljoen euro vrij voor een zogenaamde superverkeersdatabank. Dit is een soort overkoepelende databank, die verkeersgegevens bundelt en het verkeer zo vlotter laat doorstromen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt dat de bestaande verkeersgegevens nog niet optimaal worden benut. Hij wil daarvoor samenwerken met verschillende partijen.

Het Vlaams Verkeerscentrum en stedelijke verkeerscomputers verzamelen al heel wat data, maar de communicatie tussen de steden onderling kan nog veel beter. Daarnaast wil Weyts ook gegevens van apps zoals Waze, Touring Mobilis en Tomtom incorporeren in de databank. Echt vernieuwend zou ook de input van weersinformatie zijn, waardoor men beter kan voorspellen waar en wanneer er files gaan ontstaan.

Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?

Verkeersapps zoals Waze of Touring Mobilis moeten de databank niet enkel voeden, ze kunnen er ook informatie uit gaan halen. Op die manier optimaliseren ze in feite zichzelf en kunt u er nog beter gebruik van maken. Anderzijds verbetert het ook de werking van het Vlaams Verkeerscentrum. Ze analyseren gerichtere informatie en kunnen verkeerslichten en het openstellen van spitsstroken beter sturen in functie van ongevallen, wegwerkzaamheden, de weersomstandigheden of het verkeersvolume. Zo wordt tijdverlies en inefficiƫntie gereduceerd en hebben we geen excuus meer om een snelheidsovertreding te begaan.

Verkeersdeskundigen benadrukken echter dat het geen sluitende oplossing is voor het fileprobleem. Het is een nuttige tool, maar er zijn nog andere (ingrijpendere) oplossingen nodig om het fileleed te verminderen.

Hoe is de situatie in Nederland?

In Nederland bestaat met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens al sinds 2009 een gelijkaardig initiatief. Ook daar is het doel een betere benutting van de huidige infrastructuur door een betere informatieverstrekking en een betere samenwerking tussen wegbeheerders wat betreft het inwinnen en uitwisselen van data. Het overkoepelende doel is een betere bereikbaarheid, minder files, minder verkeersslachtoffers door overdreven snelheid, snelheidsovertredingen terugschroeven en minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Ook in Nederland komt de informatie via apps, internet, informatieborden, en meer bij de weggebruiker terecht.

Beging u onlangs nog een snelheidsovertreding? Vraag direct advies aan de IntoLaw-advocaten of vul onderstaand formulier in. Wij berekenen dan de mogelijke gevolgen van uw snelheidsovertreding.


Bereken je boete

Actueel

 Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Dinsdag 27 Juli 2021

Net te laat! Hoe hoog is de boete wanneer ik door een rood licht rijd?

Was het verkeerslicht nog oranje of net niet? Een kwestie van een seconde, maar wel met hele andere gevolgen! In dit artikel bekijken we hoe dit gecontroleerd wordt, wat de rol is van de plaats waar je door het rood licht rijdt en uiteraard hoe hoog de boete is in Belgiƫ!

Lees meer
 Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

Vrijdag 16 Juli 2021

Wanneer ben ik mijn rijbewijs kwijt bij een snelheidsovertreding?

In de wet wordt bepaald dat bij snelheidsovertredingen over een bepaalde grens er verplicht een rijverbod dient te worden uitgesproken. Daardoor zullen deze overtredingen ook steeds gedagvaard worden voor de Politierechtbank en is een gewone geldboete niet mogelijk. De rechtbank kan niet afwijken van de verplichting om een rijverbod op te leggen, behoudens uitdrukkelijke motivering. De praktijk leert ons echter dat de rechtbank zelden tot nooit gebruik maakt van deze uitzondering.

Lees meer
 Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Maandag 12 Juli 2021

Aansprakelijkheid na verkeersongeval

Een van de eerste stappen na een verkeersongeluk is het bepalen wie er nu in fout was. Een eenvoudige vraag, maar het antwoord is dat vaak niet. Dit leidt regelmatig tot ellenlange discussies tussen de betrokken partijen en hun verzekeringsmaatschappijen. In dit artikel lichten we het Europese Aanrijdingsformulier toe en bespreken we wat je best kan doen in het geval van onenigheid.

Lees meer
close menu