Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

 Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

Hoe helpt de regering ons snelheidsovertredingen te vermijden? Hoe komt dit initiatief tot stand en hoe zit het in Nederland? IntoLaw geeft duiding.

  • Wat is de superverkeersdatabank?
  • Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?
  • Hoe is de situatie in Nederland?

Iedereen maakt het wel eens mee: de route die u gepland had te nemen, slibt helemaal dicht door een ongeval of onaangekondigde wegenwerken. De verloren tijd willen we zo snel mogelijk goed maken en dat durven we wel eens doen door wat te snel te rijden. Dit zou deels voorkomen kunnen worden met behulp van een superverkeersdatabank die de verkeersstromen beter reguleren.

 

Wat is de superverkeersdatabank?

De Vlaamse regering maakt ongeveer 29 miljoen euro vrij voor een zogenaamde superverkeersdatabank. Dit is een soort overkoepelende databank, die verkeersgegevens bundelt en het verkeer zo vlotter laat doorstromen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt dat de bestaande verkeersgegevens nog niet optimaal worden benut. Hij wil daarvoor samenwerken met verschillende partijen.

Het Vlaams Verkeerscentrum en stedelijke verkeerscomputers verzamelen al heel wat data, maar de communicatie tussen de steden onderling kan nog veel beter. Daarnaast wil Weyts ook gegevens van apps zoals Waze, Touring Mobilis en Tomtom incorporeren in de databank. Echt vernieuwend zou ook de input van weersinformatie zijn, waardoor men beter kan voorspellen waar en wanneer er files gaan ontstaan.

Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?

Verkeersapps zoals Waze of Touring Mobilis moeten de databank niet enkel voeden, ze kunnen er ook informatie uit gaan halen. Op die manier optimaliseren ze in feite zichzelf en kunt u er nog beter gebruik van maken. Anderzijds verbetert het ook de werking van het Vlaams Verkeerscentrum. Ze analyseren gerichtere informatie en kunnen verkeerslichten en het openstellen van spitsstroken beter sturen in functie van ongevallen, wegwerkzaamheden, de weersomstandigheden of het verkeersvolume. Zo wordt tijdverlies en inefficiëntie gereduceerd en hebben we geen excuus meer om een snelheidsovertreding te begaan.

Verkeersdeskundigen benadrukken echter dat het geen sluitende oplossing is voor het fileprobleem. Het is een nuttige tool, maar er zijn nog andere (ingrijpendere) oplossingen nodig om het fileleed te verminderen.

Hoe is de situatie in Nederland?

In Nederland bestaat met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens al sinds 2009 een gelijkaardig initiatief. Ook daar is het doel een betere benutting van de huidige infrastructuur door een betere informatieverstrekking en een betere samenwerking tussen wegbeheerders wat betreft het inwinnen en uitwisselen van data. Het overkoepelende doel is een betere bereikbaarheid, minder files, minder verkeersslachtoffers door overdreven snelheid, snelheidsovertredingen terugschroeven en minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Ook in Nederland komt de informatie via apps, internet, informatieborden, en meer bij de weggebruiker terecht.

Beging u onlangs nog een snelheidsovertreding? Vraag direct advies aan de IntoLaw-advocaten of vul onderstaand formulier in. Wij berekenen dan de mogelijke gevolgen van uw snelheidsovertreding.


Bereken je boete

Actueel

 U moet verschijnen voor de politierechtbank van Brussel?  Er zijn 12.000 wachtenden voor u!

Dinsdag 06 April 2021

U moet verschijnen voor de politierechtbank van Brussel? Er zijn 12.000 wachtenden voor u!

Sinds begin dit jaar is 30km/uur de norm in de hoofdstad. Deze maatregel zorgde voor heel wat extra dossiers voor de Brusselse politierechtbank en gecombineerd met de gevolgen van de wereldwijde pandemie, resulteert dit in een flessenhals met een wachtlijst van maar liefst 12.000 dossiers. In dit artikel bekijken we wat hier de mogelijke gevolgen van zijn.

Lees meer
 Het tijdperk van uurtje-factuurtje loopt in de advocatuur op zijn laatste benen

Dinsdag 30 Maart 2021

Het tijdperk van uurtje-factuurtje loopt in de advocatuur op zijn laatste benen

Bron: Newsweek editie maart 2021 (24/3) Door Filip Michiels Schuiven grote bedrijven hun juristen almaar vaker aan de kant om ze te vervangen door robots? En doen advocatenkantoren binnenkort massaal een beroep op IT’ers? Zo’n vaart zal het nog niet meteen lopen, maar vooral in de VS en in het VK lijkt de opmars van big data en artificiële intelligentie in de juridische sector nog amper te stuiten.

Lees meer
 500 reviews

Woensdag 10 Maart 2021

500 reviews

Er bleek nog geen volledig jaar nodig te zijn om 500 reviews te halen. Het belang van reviews is al uitgebreid aangetoond in sectoren als toerisme en horeca, maar kunnen reviews een rol spelen voor advocaten (en vrije beroepen in het algemeen)?

Lees meer
close menu