Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?
Vrijdag 30 November 2018

Hoe helpt de regering ons snelheidsovertredingen te vermijden? Hoe komt dit initiatief tot stand en hoe zit het in Nederland? IntoLaw geeft duiding.
- Wat is de superverkeersdatabank?
- Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?
- Hoe is de situatie in Nederland?
Iedereen maakt het wel eens mee: de route die u gepland had te nemen, slibt helemaal dicht door een ongeval of onaangekondigde wegenwerken. De verloren tijd willen we zo snel mogelijk goed maken en dat durven we wel eens doen door wat te snel te rijden. Dit zou deels voorkomen kunnen worden met behulp van een superverkeersdatabank die de verkeersstromen beter reguleren.
Wat is de superverkeersdatabank?
De Vlaamse regering maakt ongeveer 29 miljoen euro vrij voor een zogenaamde superverkeersdatabank. Dit is een soort overkoepelende databank, die verkeersgegevens bundelt en het verkeer zo vlotter laat doorstromen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt dat de bestaande verkeersgegevens nog niet optimaal worden benut. Hij wil daarvoor samenwerken met verschillende partijen.
Het Vlaams Verkeerscentrum en stedelijke verkeerscomputers verzamelen al heel wat data, maar de communicatie tussen de steden onderling kan nog veel beter. Daarnaast wil Weyts ook gegevens van apps zoals Waze, Touring Mobilis en Tomtom incorporeren in de databank. Echt vernieuwend zou ook de input van weersinformatie zijn, waardoor men beter kan voorspellen waar en wanneer er files gaan ontstaan.
Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?
Verkeersapps zoals Waze of Touring Mobilis moeten de databank niet enkel voeden, ze kunnen er ook informatie uit gaan halen. Op die manier optimaliseren ze in feite zichzelf en kunt u er nog beter gebruik van maken. Anderzijds verbetert het ook de werking van het Vlaams Verkeerscentrum. Ze analyseren gerichtere informatie en kunnen verkeerslichten en het openstellen van spitsstroken beter sturen in functie van ongevallen, wegwerkzaamheden, de weersomstandigheden of het verkeersvolume. Zo wordt tijdverlies en inefficiëntie gereduceerd en hebben we geen excuus meer om een snelheidsovertreding te begaan.
Verkeersdeskundigen benadrukken echter dat het geen sluitende oplossing is voor het fileprobleem. Het is een nuttige tool, maar er zijn nog andere (ingrijpendere) oplossingen nodig om het fileleed te verminderen.
Hoe is de situatie in Nederland?
In Nederland bestaat met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens al sinds 2009 een gelijkaardig initiatief. Ook daar is het doel een betere benutting van de huidige infrastructuur door een betere informatieverstrekking en een betere samenwerking tussen wegbeheerders wat betreft het inwinnen en uitwisselen van data. Het overkoepelende doel is een betere bereikbaarheid, minder files, minder verkeersslachtoffers door overdreven snelheid, snelheidsovertredingen terugschroeven en minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Ook in Nederland komt de informatie via apps, internet, informatieborden, en meer bij de weggebruiker terecht.
Beging u onlangs nog een snelheidsovertreding? Vraag direct advies aan de IntoLaw-advocaten of vul onderstaand formulier in. Wij berekenen dan de mogelijke gevolgen van uw snelheidsovertreding.
Bereken je boete
Actueel

Maandag 03 Maart 2025
Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.
Lees meer
Maandag 03 Maart 2025
Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteitenDe opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.
Lees meer
De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.
Lees meer