Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

 Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

Hoe helpt de regering ons snelheidsovertredingen te vermijden? Hoe komt dit initiatief tot stand en hoe zit het in Nederland? IntoLaw geeft duiding.

  • Wat is de superverkeersdatabank?
  • Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?
  • Hoe is de situatie in Nederland?

Iedereen maakt het wel eens mee: de route die u gepland had te nemen, slibt helemaal dicht door een ongeval of onaangekondigde wegenwerken. De verloren tijd willen we zo snel mogelijk goed maken en dat durven we wel eens doen door wat te snel te rijden. Dit zou deels voorkomen kunnen worden met behulp van een superverkeersdatabank die de verkeersstromen beter reguleren.

 

Wat is de superverkeersdatabank?

De Vlaamse regering maakt ongeveer 29 miljoen euro vrij voor een zogenaamde superverkeersdatabank. Dit is een soort overkoepelende databank, die verkeersgegevens bundelt en het verkeer zo vlotter laat doorstromen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt dat de bestaande verkeersgegevens nog niet optimaal worden benut. Hij wil daarvoor samenwerken met verschillende partijen.

Het Vlaams Verkeerscentrum en stedelijke verkeerscomputers verzamelen al heel wat data, maar de communicatie tussen de steden onderling kan nog veel beter. Daarnaast wil Weyts ook gegevens van apps zoals Waze, Touring Mobilis en Tomtom incorporeren in de databank. Echt vernieuwend zou ook de input van weersinformatie zijn, waardoor men beter kan voorspellen waar en wanneer er files gaan ontstaan.

Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?

Verkeersapps zoals Waze of Touring Mobilis moeten de databank niet enkel voeden, ze kunnen er ook informatie uit gaan halen. Op die manier optimaliseren ze in feite zichzelf en kunt u er nog beter gebruik van maken. Anderzijds verbetert het ook de werking van het Vlaams Verkeerscentrum. Ze analyseren gerichtere informatie en kunnen verkeerslichten en het openstellen van spitsstroken beter sturen in functie van ongevallen, wegwerkzaamheden, de weersomstandigheden of het verkeersvolume. Zo wordt tijdverlies en inefficiëntie gereduceerd en hebben we geen excuus meer om een snelheidsovertreding te begaan.

Verkeersdeskundigen benadrukken echter dat het geen sluitende oplossing is voor het fileprobleem. Het is een nuttige tool, maar er zijn nog andere (ingrijpendere) oplossingen nodig om het fileleed te verminderen.

Hoe is de situatie in Nederland?

In Nederland bestaat met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens al sinds 2009 een gelijkaardig initiatief. Ook daar is het doel een betere benutting van de huidige infrastructuur door een betere informatieverstrekking en een betere samenwerking tussen wegbeheerders wat betreft het inwinnen en uitwisselen van data. Het overkoepelende doel is een betere bereikbaarheid, minder files, minder verkeersslachtoffers door overdreven snelheid, snelheidsovertredingen terugschroeven en minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Ook in Nederland komt de informatie via apps, internet, informatieborden, en meer bij de weggebruiker terecht.

Beging u onlangs nog een snelheidsovertreding? Vraag direct advies aan de IntoLaw-advocaten of vul onderstaand formulier in. Wij berekenen dan de mogelijke gevolgen van uw snelheidsovertreding.


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u