Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

 Hoe helpt de superverkeersdatabank ons snelheidsovertredingen voorkomen?

Hoe helpt de regering ons snelheidsovertredingen te vermijden? Hoe komt dit initiatief tot stand en hoe zit het in Nederland? IntoLaw geeft duiding.

  • Wat is de superverkeersdatabank?
  • Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?
  • Hoe is de situatie in Nederland?

Iedereen maakt het wel eens mee: de route die u gepland had te nemen, slibt helemaal dicht door een ongeval of onaangekondigde wegenwerken. De verloren tijd willen we zo snel mogelijk goed maken en dat durven we wel eens doen door wat te snel te rijden. Dit zou deels voorkomen kunnen worden met behulp van een superverkeersdatabank die de verkeersstromen beter reguleren.

 

Wat is de superverkeersdatabank?

De Vlaamse regering maakt ongeveer 29 miljoen euro vrij voor een zogenaamde superverkeersdatabank. Dit is een soort overkoepelende databank, die verkeersgegevens bundelt en het verkeer zo vlotter laat doorstromen. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt dat de bestaande verkeersgegevens nog niet optimaal worden benut. Hij wil daarvoor samenwerken met verschillende partijen.

Het Vlaams Verkeerscentrum en stedelijke verkeerscomputers verzamelen al heel wat data, maar de communicatie tussen de steden onderling kan nog veel beter. Daarnaast wil Weyts ook gegevens van apps zoals Waze, Touring Mobilis en Tomtom incorporeren in de databank. Echt vernieuwend zou ook de input van weersinformatie zijn, waardoor men beter kan voorspellen waar en wanneer er files gaan ontstaan.

Wat zijn de voordelen voor ons van de superverkeersdatabank?

Verkeersapps zoals Waze of Touring Mobilis moeten de databank niet enkel voeden, ze kunnen er ook informatie uit gaan halen. Op die manier optimaliseren ze in feite zichzelf en kunt u er nog beter gebruik van maken. Anderzijds verbetert het ook de werking van het Vlaams Verkeerscentrum. Ze analyseren gerichtere informatie en kunnen verkeerslichten en het openstellen van spitsstroken beter sturen in functie van ongevallen, wegwerkzaamheden, de weersomstandigheden of het verkeersvolume. Zo wordt tijdverlies en inefficiëntie gereduceerd en hebben we geen excuus meer om een snelheidsovertreding te begaan.

Verkeersdeskundigen benadrukken echter dat het geen sluitende oplossing is voor het fileprobleem. Het is een nuttige tool, maar er zijn nog andere (ingrijpendere) oplossingen nodig om het fileleed te verminderen.

Hoe is de situatie in Nederland?

In Nederland bestaat met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens al sinds 2009 een gelijkaardig initiatief. Ook daar is het doel een betere benutting van de huidige infrastructuur door een betere informatieverstrekking en een betere samenwerking tussen wegbeheerders wat betreft het inwinnen en uitwisselen van data. Het overkoepelende doel is een betere bereikbaarheid, minder files, minder verkeersslachtoffers door overdreven snelheid, snelheidsovertredingen terugschroeven en minder uitstoot van schadelijke stoffen.

Ook in Nederland komt de informatie via apps, internet, informatieborden, en meer bij de weggebruiker terecht.

Beging u onlangs nog een snelheidsovertreding? Vraag direct advies aan de IntoLaw-advocaten of vul onderstaand formulier in. Wij berekenen dan de mogelijke gevolgen van uw snelheidsovertreding.


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u