Minister Weyts actualiseert haalbaarheidsstudie spitsstroken

 Minister Weyts actualiseert haalbaarheidsstudie spitsstroken

De haalbaarheidsstudie naar spitsstroken uit 2012, die resulteerde in de aanleg van drie zulke extra rijstroken, wordt geactualiseerd. Dat antwoordt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld). Weyts vraagt aan de administratie te bekijken of er mogelijk nieuwe trajecten met een spitsstrook kunnen worden uitgerust.

Een spitsstrook is een extra rijstrook op de autosnelweg die tijdens drukke verkeersmomenten kan worden opengesteld. Momenteel zijn er op de Vlaamse autosnelwegen drie spitsstroken: op de E313 van Antwerpen-Oost tot Ranst, op de E40 van Sterrebeek tot Bertem en op de E19 van Antwerpen-Noord tot Sint-Job-in-'t-Goor.

"Omwille van de positieve impact van de reeds bestaande spitsstroken op de verzadigingsgraad van R0 (de Ring rond Brussel) en R1 (de Ring rond Antwerpen) zal ik aan mijn administratie vragen om de studie uit 2012 te updaten en te bekijken of er mogelijk nieuwe trajecten met een spitsstrook kunnen worden uitgerust", kondigt Weyts aan.

Marino Keulen hoopt dat het initiatief van de minister "op relatief korte termijn zal leiden tot meerdere spitsstroken", maar Weyts wil niet vooruitlopen op de resultaten van de studie, noch op de nieuwe locaties waar er eventueel een spitsstrook kan komen. Er "zal worden gekeken naar de verkeerskundige vraag, de technische haalbaarheid en de kosten-batenanalyse", zegt hij. "Hierbij worden de kosten voor de aanleg van de spitsstrook afgewogen tegen de baten uitgedrukt in voertuigverliesuren." Van een timing is geen sprake.

Keulen haalt alvast de E314 van Lummen tot Leuven aan als filegevoelige plaats die nood heeft aan een extra rijstrook. Hij voegt eraan toe dat om de filedruk te verlichten, er ook nood is aan een performant collectief vervoer.

BRUSSEL 04/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u