Minister Weyts actualiseert haalbaarheidsstudie spitsstroken
Dinsdag 05 Mei 2015
De haalbaarheidsstudie naar spitsstroken uit 2012, die resulteerde in de aanleg van drie zulke extra rijstroken, wordt geactualiseerd. Dat antwoordt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld). Weyts vraagt aan de administratie te bekijken of er mogelijk nieuwe trajecten met een spitsstrook kunnen worden uitgerust.
Een spitsstrook is een extra rijstrook op de autosnelweg die tijdens drukke verkeersmomenten kan worden opengesteld. Momenteel zijn er op de Vlaamse autosnelwegen drie spitsstroken: op de E313 van Antwerpen-Oost tot Ranst, op de E40 van Sterrebeek tot Bertem en op de E19 van Antwerpen-Noord tot Sint-Job-in-'t-Goor.
"Omwille van de positieve impact van de reeds bestaande spitsstroken op de verzadigingsgraad van R0 (de Ring rond Brussel) en R1 (de Ring rond Antwerpen) zal ik aan mijn administratie vragen om de studie uit 2012 te updaten en te bekijken of er mogelijk nieuwe trajecten met een spitsstrook kunnen worden uitgerust", kondigt Weyts aan.
Marino Keulen hoopt dat het initiatief van de minister "op relatief korte termijn zal leiden tot meerdere spitsstroken", maar Weyts wil niet vooruitlopen op de resultaten van de studie, noch op de nieuwe locaties waar er eventueel een spitsstrook kan komen. Er "zal worden gekeken naar de verkeerskundige vraag, de technische haalbaarheid en de kosten-batenanalyse", zegt hij. "Hierbij worden de kosten voor de aanleg van de spitsstrook afgewogen tegen de baten uitgedrukt in voertuigverliesuren." Van een timing is geen sprake.
Keulen haalt alvast de E314 van Lummen tot Leuven aan als filegevoelige plaats die nood heeft aan een extra rijstrook. Hij voegt eraan toe dat om de filedruk te verlichten, er ook nood is aan een performant collectief vervoer.
BRUSSEL 04/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer