Minister Weyts actualiseert haalbaarheidsstudie spitsstroken

 Minister Weyts actualiseert haalbaarheidsstudie spitsstroken

De haalbaarheidsstudie naar spitsstroken uit 2012, die resulteerde in de aanleg van drie zulke extra rijstroken, wordt geactualiseerd. Dat antwoordt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een schriftelijke vraag van Marino Keulen (Open Vld). Weyts vraagt aan de administratie te bekijken of er mogelijk nieuwe trajecten met een spitsstrook kunnen worden uitgerust.

Een spitsstrook is een extra rijstrook op de autosnelweg die tijdens drukke verkeersmomenten kan worden opengesteld. Momenteel zijn er op de Vlaamse autosnelwegen drie spitsstroken: op de E313 van Antwerpen-Oost tot Ranst, op de E40 van Sterrebeek tot Bertem en op de E19 van Antwerpen-Noord tot Sint-Job-in-'t-Goor.

"Omwille van de positieve impact van de reeds bestaande spitsstroken op de verzadigingsgraad van R0 (de Ring rond Brussel) en R1 (de Ring rond Antwerpen) zal ik aan mijn administratie vragen om de studie uit 2012 te updaten en te bekijken of er mogelijk nieuwe trajecten met een spitsstrook kunnen worden uitgerust", kondigt Weyts aan.

Marino Keulen hoopt dat het initiatief van de minister "op relatief korte termijn zal leiden tot meerdere spitsstroken", maar Weyts wil niet vooruitlopen op de resultaten van de studie, noch op de nieuwe locaties waar er eventueel een spitsstrook kan komen. Er "zal worden gekeken naar de verkeerskundige vraag, de technische haalbaarheid en de kosten-batenanalyse", zegt hij. "Hierbij worden de kosten voor de aanleg van de spitsstrook afgewogen tegen de baten uitgedrukt in voertuigverliesuren." Van een timing is geen sprake.

Keulen haalt alvast de E314 van Lummen tot Leuven aan als filegevoelige plaats die nood heeft aan een extra rijstrook. Hij voegt eraan toe dat om de filedruk te verlichten, er ook nood is aan een performant collectief vervoer.

BRUSSEL 04/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Vrijdag 01 Oktober 2021

Waarop letten bij het opstellen van algemene voorwaarden (B2C) ?

Het belangrijkste basisprincipe bij algemene voorwaarden is dat de bedingen op een transparante, duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld (art. VI.82 WER juncto art. VI.37 WER). Zo niet kan een onderneming zich op glad ijs bevinden

Lees meer
 Wat is de straf voor rijden zonder rijbewijs?

Donderdag 18 November 2021

Wat is de straf voor rijden zonder rijbewijs?

De Belgische wet is heel duidelijk: niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen zonder houder te zijn van een geldig rijbewijs. Onder openbare weg wordt alles verstaan dat voor iedereen toegankelijk is, dus ook een parkeerterrein. Maar hoe zit het eigenlijk met de straffen voor rijden zonder rijbewijs?

Lees meer
 De nieuwe indicatieve tabel

Donderdag 04 November 2021

De nieuwe indicatieve tabel

Intussen is de nieuwe indicatieve tabel gepubliceerd. Deze draagt de naam ‘indicatieve tabel van 2020’ maar verscheen pas recentelijk in 2021. De indicatieve tabel is een lijst met forfaitaire vergoedingen die men in principe slechts als indicatie kan gebruiken om schade te begroten, maar de indicatieve tabel is echter niet bindend. Regelmatig moet deze worden geüpdatet zodat deze actueel blijft en de sociaaleconomische veranderingen en omstandigheden in rekening worden gebracht.

Lees meer
close menu 1u